۰ نفر

اقتصادآنلاین وضعیت اجاره‌بهای مسکن99 را بررسی می‌کند؛

اجاره بهای مسکن در سال99 افزایشی خواهد بود؟/ تغییر سبک معاملاتی مالکان

۱۸ فروردین ۱۳۹۹، ۱۱:۲۰
کد خبر: 429182
اجاره بهای مسکن در سال99 افزایشی خواهد بود؟/ تغییر سبک معاملاتی مالکان

بهتر است مالکان و سازنده‌ها سبک معاملاتی خود را عوض کنند و وارد بازار اجاره بها شوند و با قیمت‌های منصفانه‌تری املاک خود را به پول نقد نزدیک کنند.

اقتصاد آنلاین – محبوبه قرمرچشمه؛ بازار مسکن در تهران فراز و نشیب‌های بسیاری را پشت سر گذاشته است. تلاش‌ها برای داشتن سرپناهی هرچند کوچک، بسیاری را راضی به اجاره نشینی کرده است. فصل بهار، در تقویم مستاجران، فصل جابجایی است. یکی از پرسش‌هایی که امروز مطرح می‌شود این است که وضعیت اجاره بها در سال99 به چه شکل است؟

توصیه به سازنده‌ها، ورود به بازار اجاره است

حامد هدائی، اقتصاددان رفتاری و سیاسی با اشاره به اهمیت بازار اجاره در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین گفت: سال 99 برای مسکن سالی متفاوت است. سازندگان باید با هوشیاری وارد بازار معاملات شوند.

وی در ادامه با بیان اینکه توصیه من به سازنده‌ها ورود به بازار اجاره است، گفت: سازنده‌ها با نرخ پایین‌تری املاک خود را اجاره دهند تا شرایط خروج از این رکود برایشان فراهم شود.

هدائی افزود: بازار اجاره بها، نسبت به بازار خرید و فروش رشد آن چنانی نداشته و این نوید را می‌دهد که در سال 99 کسانی که مستاجر هستند بتوانند با قیمت مناسب‌تری مسکن اجاره کنند. همچنین مستاجرانی که در یک واحد مسکونی سکونت دارند و بنای تجدید قرارداد دارند نیز، در تجدید، با افزایش قیمت چندانی روبرو نخواهند شد.

وی در ادامه افزود: سازنده‌ها اگر می خواهند وارد معاملات آتی شوند بایستی تعدیل خوبی در قیمت ها ایجاد کننند تا بتوانند وارد پروژه‌های جدید شوند. این ورود برای ساخت پروژه‌های جدید باعث می شود که برای دوران سیکل بعدی که پیش رونق و رونق است، پروژه‌های آتی خود، (که الان وارد آن شده و با قیمت مناسب‌تری می‌توانند آن را تکمیل کنند)، را با سود بیشتری به فروش برسانند.

این اقتصاددان رفتاری و سیاسی در ادامه با اشاره به مستاجرانی که قصد خرید مسکن دارند، گفت: به متقاضیان خرید مسکن توصیه می‌کنم که اگر می‌خواهند واحدهای مسکونی خریداری کنند در دوران رکودی که برای خرید به وجود آمده، با بهترین نرخ اقدام به خرید کنند.

به طور قطع قیمت مسکن افزایش نمی‌یابد

وی در پاسخ به نظر برخی که نوید افزایش قیمت مسکن در بهار 99 را می‌دهند، گفت: اکنون فروردین 99 افزایش قیمتی در مسکن رخ نداده است و با توجه به آن که در سیکل رکود هستیم به هیچ وجه قیمت‌ها افزایش نخواهد یافت. سیکل رونق سریعی داشتیم و زمانی که سیکل قیمت به این شدت در عرض یک سال شروع می شود و تمام می‌شود، سیکل رکود طولانی‌تری را به دنبال خواهد داشت و باعث می‌شود که قیمت‌ها نه تنها رشد نکند، بلکه روند کاهشی خود را ادامه دهد.

مالکین و سازنده‌ها سبک معاملاتی خود را عوض کنند

هدائی با اشاره به اهمیت نحوه عملکرد مالکین آپارتمان‌های اجاره‌ای گفت: با توجه به شرایط پیش رو، بهتر است مالکین و سازنده‌ها سبک معاملاتی خود را عوض کنند و وارد بازار اجاره بها شوند و اگر هم به نقدینگی نیاز دارند با قیمت‌های منصفانه‌تری املاک خود را به پول نقد نزدیک کنند.

تجربه تلخ سال 94 تکرار خواهد شد؟

این کارشناس بازار مسکن در ادامه خاطر نشان کرد: اگر مالکان با قیمت‌های منصفانه وارد بازار نشوند، تجربه سال 94 در زمینه مسکن تکرار خواهد شد. در سال 94 که بازار پول لازم‌ها بود، سازنده‌ها مجبور شدند، واحد‌های مسکونی، اداری و تجاری ساخته شده خود را به هر قیمتی به مشتریان دارای پول نقد بفروشند. در سال 94 یک سری افرادی که مصوبه‌های بانکی داشتند، وارد بازار معاملات مسکن شدند و با قیمت بسیار پایین، ملک و یا آپارتمان خریداری کردند. به طور مثال املاک با متراژ بالا را 30 یا 50درصد پایین‌تر از ارزش واقعی ملک خریداری می‌کردند و مالکین به این دلیل که پول نیاز داشتند، تن به این معاملات می‌دادند. همچنین برخی، با یک سری اوراق بهادار وارد بازار می‌شدند و به ازای آن اوراق، املاک خریداری می کردند.

بازار مسکن 99، بازار پول لازم هاست

این اقتصاددان رفتاری و سیاسی با بیان اینکه بازار مسکن سال 99 بازار پول لازم هاست، گفت: بازار عرضه و تقاضا چندان در سال 99 فعال نیست و بهتر است مالکین در این شرایط با مشتریان خرد خود منصفانه‌تر رفتار کنند، چرا که در غیر این صورت ممکن است، با خارج شدن مشتریان واقعی، مشتریان کلانی به وجود بیایند که با پول نقد و مصوبه‌های بانکی و شرایطی که در سال 94 هم ما شاهد آن بودیم، دست به خرید‌های بزرگ بزنند و سازندگان و مالکان مجبور شوند به کسانی که پول نقد دارند، با قیمتی پایین‌تر ارزش ملک، آپارتمان، واحد تجاری و املاک خود را بفروشند.

صاحبان پول نقد، در بازار مسکن 99 برنده هستند

هدایی در آخر یادآور شد: در سال 99 کسی در بازار مسکن برنده است که پول نقد بیشتری در دست داشته باشد چرا که این افراد می تواند املاک را با قیمت مناسب خریداری کند. توصیه آخر من به سازنده‌ها این است که دندان طمع خود را در این شرایط بکشند تا تجربه چند سال پیش برایشان تکرار نشود.