۰ نفر

بازار مسکن با فروکش کرونا گرم می‌شود

۱۶ فروردین ۱۳۹۹، ۱۲:۴۱
کد خبر: 428640
بازار مسکن با فروکش کرونا گرم می‌شود

یک کارشناس بازار مسکن با بیان اینکه پس از فروکش کردن بیماری کرونا معاملات مسکن افزایش پیدا می‌کند گفت: طرح اقدام ملی به کندی پیش می‌رود و به همین دلیل اثرگذاری خود را در شرایط فعلی از دست داده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، ایرج رهبر اظهار کرد: سهم مسکن از اقتصاد کشور حدود ۴۰ درصد است و به همین دلیل نوسانات قیمت ارز یا کاهش قیمت نفت در بخش مسکن تاثیر می گذارد.

وی افزود: با وجود آنکه بخش های تولیدی رونق چندانی ندارند، شاهد نوسانات نرخ ارز هستیم؛ به طوری که در روزهای پایانی سال نیز قیمت ارز افزایش یافت.

این کارشناس بازار مسکن با بیان اینکه قیمت فولاد از حدود ۴۷۰۰ تومان در دو سه ماه اخیر به کیلویی ۹۰۰۰ تومان افزایش پیدا کرده گفت: هرنوع تورمی که به بخش ساخت و ساز تحمیل شود اثر خود را در آینده در واحدهای نوساز خواهد گذاشت.

رهبر، رکود فعلی بازار مسکن را ناشی از شیوع ویروس کرونا دانست و گفت: به نظر من بعد از فروکش کردن بیماری کرونا معاملات مسکن رشد خواهد کرد و به تبع آن شاهد تغییر قیمت‌ها خواهیم بود.

وی با اشاره به افزایش ۸.۷ درصد متوسط قیمت مسکن تهران در اسفند ماه سال گذشته تاکید کرد: هر نوع نوسان قیمتی در شهر تهران تاثیر خود را در شهرهای اطراف و سپس شهرستان ها می‌گذارد.

نایب رئیس انجمن انبوه سازان استان تهران درباره میزان اثرگذاری طرح اقدام ملی بر بازار مسکن اظهار کرد: به هر حال دولت برای ایجاد رونق در بخش مسکن تلاش می‌کند اما طرح اقدام ملی به کندی پیش می‌رود و به همین دلیل اثرگذاری خود را در شرایط فعلی از دست داده است.

وی با انتقاد از سختگیری‌ها در انعقاد قرارداد با سازندگان در طرح مسکن ملی اظهار کرد: به اعتقاد من نیازی به این همه اتلاف وقت و بروکراسی اداری نیست. وزارت راه و شهرسازی می‌تواند از هم اکنون بر روی قیمت مشخص با پیمانکاران به توافق برسد و از سازندگان دارای صلاحیت برای پیشبرد کارها استفاده کند.

رهبر با اشاره به طرح مالیات بر عایدی املاک که قرار است به صورت لایحه از طرف دولت به مجلس فرستاده شود گفت: به اعتقاد من هر نوع فشار مالیاتی می تواند منجر به افزایش قیمت مسکن شود. زیرا در نهایت فروشندگان، میزان مالیات را بر روی قیمت نهایی محاسبه و از خریداران‌ دریافت می کنند.