۰ نفر

 اژه ای: چرا یک خودرو باید ۱۳ سال در پارکینگ بماند؟

۱۲ دی ۱۴۰۱، ۱۷:۰۲
کد خبر: 692561
 اژه ای: چرا یک خودرو باید ۱۳ سال در پارکینگ بماند؟

رئیس قوه قضائیه از انتقاد از وضعیت پارکینگ مرکزی خودروهای توقیف یا ضبط شده پرونده‌های مواد مخدر در کرمان، خواستار تعیین تکلیف این خودروها شد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به تسنیم، حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای ظهر امروز دوشنبه (12 دی) در بازدیدی سرزده از پارکینگ مرکزی خودروهای توقیف یا ضبط شده پرونده‌های مواد مخدر در کرمان بازدید کرد.

طبق گفته مسئولان ستاد مبارزه با مواد مخدر، در این پارکینگ 2 هزار و 296 دستگاه وسیله نقلیه نگهداری می‌شوند که 85 درصد آنها توقیفی بوده و روند به مزایده گذاشتن 378 خودرویی که مصادره‌ای می‌باشند نیز در حال انجام است.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای در جریان این بازدید با عنایت به رویکرد آسیب‌شناسانه خود در قبال رویه‌های قضایی و امور مرتبط با عدلیه، به‌صورت موشکافانه به بررسی وضعیت پارکینگ مرکزی خودروهای توقیف یا ضبط شده پرونده‌های مواد مخدر در کرمان پرداخت.

رئیس قوه قضاییه در این بازدید ضمن مشاهده نحوه ثبت کاغذی اطلاعات مربوط به برخی از خودروهای موجود در پارکینگ، به مقایسه آن با اطلاعات سیستمی درج‌شده در خصوص آن وسایل نقلیه پرداخت و‌ در این رابطه، سؤالاتی تخصصی را از متصدی مربوطه مطرح کرد.

رئیس دستگاه قضا در ادامه پس از بررسی برخی صورت‌جلسه‌های مربوط به توقیف یا ضبط خودروها، خطاب به مسئولان ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: بر چه مبنایی اعلام می‌کنید خودروها را با مجوز قضایی تحویل گرفته‌اید درحالی که در مواردی هیچ مدرکی از آن مجوزها ندارید؟ مگر امکان‌پذیر است یک وسیله نقلیه به پارکینگ ستاد مبارزه با مواد مخدر آورده شود اما مشخص نباشد که آن وسیله نقلیه مربوط به کدام پرونده است؟

در این اثنا، حجت‌الاسلام والمسلمین عبداللهی رئیس مرکز حفاظت و اطلاعات قوه قضاییه تصریح کرد: 275 دستگاه خودروی موجود در پارکینگ مرکزی خودروهای توقیف یا ضبط شده پرونده‌های مواد مخدر کرمان، دارای پرونده نیستند.

رئیس عدلیه در این بازدید سؤالاتی را پیرامون فرآیند تحویل خودروهای توقیف یا ضبط شده و نحوه ثبت اطلاعات خودروها مطرح کرد.

رئیس دستگاه قضا همچنین با اشاره به نگهداری 135 دستگاه خودروی سنگین در پارکینگ مرکزی خودروهای توقیف یا ضبط شده پرونده‌های مواد مخدر در کرمان، گفت: در حالی که امروز در بنادر کشور احتیاج زیادی به خودروهای سنگین جهت حمل کالاهای مختلف وجود دارد، نباید 135 دستگاه خودروی سنگین در پارکینگ‌ ستاد مبارزه با مواد مخدر کرمان وجود داشته باشند؛ عدم تعیین تکلیف سریع برای این خودروها موجب می‌شود که آنها نیز زیر باد و‌ باران و‌ آفتاب، مستهلک شوند و آسیب ببینند.

در ادامه، رئیس قوه قضاییه پس از آگاهی از این موضوع که تعدادی محدود خودرو از 13 سال پیش تا امروز در پارکینگ مرکزی خودروهای مرتبط با پرونده‌های مواد مخدر کرمان نگهداری می‌شوند و هنوز تعیین‌تکلیف‌ نشده‌اند، این سؤال را از مسئولان مربوطه مطرح کرد؛ چرا یک خودرو باید برای 13 سال در یک پارکینگ بماند و تعیین تکلیف نشود؟

محسنی‌اژه‌ای بر همین اساس به رئیس‌کل دادگستری استان کرمان دستور داد که در سریع‌ترین زمان ممکن، کارگروهی را مرکب از نمایندگان استانداری، ستاد مبارزه با مواد مخدر و‌ دادگستری تشکیل دهد تا در آن کارگروه به‌صورت دقیق بررسی شود؛ چند درصد از خودروهای مرتبط با پرونده‌های مواد مخدر که در پارکینگ مرکزی کرمان نگهداری می‌شوند، توقیفی هستند و چند درصد مصادره‌ای می‌باشند؟

قاضی‌القضات افزود: لازم است در این کارگروه بررسی شود که؛ در مورد چند خودرو حکم صادر شده اما این احکام به اطلاع ستاد مبارزه با مواد مخدر و پارکینگ نگهداری‌کننده از این خودروها نرسیده است؟ همچنین باید بررسی شود که؛ در خصوص چند مورد از وسایل نقلیه‌ای که در پارکینگ‌ مرکزی کرمان نگهداری می‌شوند، حکم قضایی قطعی صادر نشده است؟

رئیس قوه قضاییه در همین راستا با بیان اینکه رئیس‌کل دادگستری استان کرمان موظف است از سه روز دیگر روند اقدامات انجام‌شده در کارگروه تعیین تکلیف خودروهای توقیف یا ضبط شده در پارکینگ مرکزی کرمان را به‌صورت گام به گام گزارش کند، گفت: نتایج اقدامات این کارگروه باید به‌نحوی باشد که نهایتاً ظرف یک ماه آینده وضعیت تمامی خودروهای موجود در این پارکینگ مشخص شود.

محسنی‌اژه‌ای همچنین از استاندار کرمان خواست که اقدامات و پیگیری‌های لازم را جهت تعیین تکلیف خودروهای موجود در پارکینگ‌های خودروهای توقیف یا ضبط شده پرونده‌های مواد مخدر در این استان انجام دهد.

رئیس دستگاه قضا در پایان این بازدید با بیان اینکه عمده مشکلات و مسائلی که در پارکینگ مرکزی خودروهای توقیف یا ضبط شده پرونده‌های مواد مخدر کرمان وجود دارد، مشکلات اجرایی است و ارتباطی به قانون ندارد، گفت: علی‌ایّ‌حال چنانچه این مشکلات اجرایی حل شود، آن‌گاه باید به‌سراغ خلأها و نواقص قانونی موجود در خصوص وسایل نقلیه توقیف یا ضبط شده پرونده‌های مواد مخدر رفت.

رئیس دستگاه قضا: باید جلوی افزایش حجم ورودی پرونده‌ها به قوه‌قضاییه گرفته شود

محسنی اژه‌ای همچنین در جریان سفر به کرمان به منظور حضور در مراسم سومین سالگرد شهادت حاج قاسم سلیمانی، در جمع قضات ‌و کارکنان دستگاه قضایی این استان نیز حاضر شد و طی سخنانی ، ضمن گرامیداشت یاد و خاطره سیدالشهدای محور مقاومت، شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی، اظهار کرد: شهید حاج قاسم سلیمانی به سبب اخلاصی که داشت ، دل‌های نیروهای مستعد را در نقاط مختلف منطقه و حتی جهان جذب کرد و این نیروهای مستعد را به نیروهای عملیاتی در عرصه‌های مختلف تبدیل کرد.

رئیس عدلیه با اشاره به حجم بالای پرونده‌های ورودی به دستگاه قضایی گفت : باید جلوی افزایش حجم ورودی پرونده‌ها به قوه قضاییه گرفته شود و چنانچه وضع ورودی‌ها به همین منوال باشد، توان نیروهای ما اعم از قضات و کارکنان ، به سبب کثرت کار زیاد و متراکم ،فرسوده می‌شود؛ لذا ما در تلاش هستیم با اتخاذ تدابیری از جمله ارائه لوایح مربوطه، از حجم بالای ورودی پرونده‌ها به مراجع و محاکم قضایی بکاهیم.

قاضی‌القضات با اشاره به راه‌های تقلیل حجم پرونده‌های ورودی به دستگاه قضایی گفت : اصلاح قوانین ناظر بر جلوگیری از جرم‌انگاری‌های بلاوجه و توسعه و بسط بهره‌گیری از ظرفیت‌های مردمی در راستای حل و فصل دعاوی ، از جمله راهکارهای مؤثر در کاهش ورودی پرونده‌ها به دستگاه قضایی است.

رئیس قوه قضاییه با اشاره به مسائل و مشکلاتی که از سوی نمایندگان قضات و کارکنان قضایی دادگستری کرمان در این جلسه مطرح شد، گفت : من این مسائل و مشکلات مطرح شده از جانب شما را قبول دارم و به همراه همکارانم در ستاد قوه قضاییه ، شبانه‌روز برای رفع این مسائل و مشکلات در تلاش هستیم .

رئیس دستگاه قضا بیان داشت : شما قضات و کارکنان قوه قضاییه می‌توانید با فکر و خلاقیت خود ، دستگاه قضایی را در راستای پیشبرد امور با همین امکانات موجود، یاری رسانید و تحقیق و بررسی کنید که آیا همکاران شما با هر آنچه در توان‌شان است برای پیشبرد امور قضایی ، همت می‌گمارند یا خیر ؟

رئیس عدلیه با اشاره به موضوع کارکنان شوراهای حل اختلاف نیز گفت : نهایت تلاش خود را برای تعیین تکلیف کارکنان و نیروهای شوراهای حل اختلاف به کار خواهیم بست.

پیش از سخنان رئیس عدلیه ، حجت‌الاسلام حمیدی رئیس کل دادگستری استان کرمان، طی سخنانی به ارائه آماری از وضعیت دادگستری کرمان پرداخت و اظهار داشت: بیش از 98 درصد پرونده‌های ورودی به مراجع قضایی و محاکم استان کرمان ، مختومه شده است و طی 9 ماه اخیر نیز هزار و 648 جلسه دادرسی الکترونیکی در استان کرمان برگزار شد.

همچنین در این دیدار ، نمایندگان قضات ، کارکنان اداری، سازمان‌های تابعه و شوراهای حل اختلاف دادگستری کل استان کرمان به بیان نقطه‌نظرات و دیدگاه‌های خود پرداختند.