۰ نفر

اقتصادآنلاین بررسی کرد؛

قیمت خودرو ۲۹ شهریور ۱۴۰۱ / پیش بینی قیمت خودرو بر اساس سناریوهای احتمالی قیمت دلار

۲۹ شهریور ۱۴۰۱، ۹:۴۰
کد خبر: 669325
قیمت خودرو ۲۹ شهریور ۱۴۰۱ / پیش بینی قیمت خودرو بر اساس سناریوهای احتمالی قیمت دلار

بازار راکد خودرو و قیمت هایی که خیال پایین آمدن ندارد. شاید این تکراری ترین گزاره در گزارش های خودرویی طی یک سال گذشته است. در این میان هر چند سیاست گذاران تاکید بر کاهش قیمت خودرو دارند اما فعلاً بازار برخلاف نظر آن ها حرکت می کند. در این گزارش ضمن بررسی قیمت پرفروش ترین خودروهای داخلی از ابتدای سال،‌ سعی می کنیم به این پرسش ها پاسخ می دهیم که چرا قیمت خودرو کاهش پیدا نمی کند و آینده قیمت خودرو بر اساس سناریوهای مختلف از قیمت دلار چگونه خواهد بود؟

به گزارش سرویس خودروی اقتصادآنلاین؛ رکود بازار خودرو هر روز عمیق تر می شود؛ این گفته بسیاری از فعالان بازار خودرو است. زمانی که به گواه آمارهای رسمی در چهار سال گذشته تعداد خانوارهای دارای خودروی شخصی بدون تغییر باقی مانده است و قیمت پراید به عنوان ارزان ترین خودروی داخلی به ۱۵۰ درصد میانگین درآمد یک خانوار شهری رسیده است، قطعاً به معنای کاهش تقاضا در بازار خودرو است. پس چرا قیمت خودرو در بازار آزاد با وجود کاهش شدید تقاضای مصرفی کاهش پیدا نمی کند.

پیش از آنکه به این پرسش پاسخ دهیم ابتدا تغییرات قیمت برخی از مدل های پر فروش داخلی را از ابتدای سال با هم مرور می کنیم.

قیمت خودروهای محبوب از ابتدای سال چقدر تغییر کرده است؟

همانگونه که از نمودار زیر مشخص است،‌ در نیمه اول امسال برخی خودروها با کاهش قیمت روبرو بودند؛ به عنوان مثال قیمت کوییک معمولی از ۲۲۵ میلیون تومان در ابتدای امسال به ۲۰۰ میلیون تومان در ۲۸ شهریور رسیده است که به معنای کاهش بیش از ۱۱ درصدی است. در نقطه مقابل با افزایش بیش از ۱۰ درصد همراه بوده است.قیمت خودرو

اگر این موضوع را در نظر بگیریم که قیمت دلار از ابتدای سال افزایش بیش از ۲۰ درصدی را تجربه کرده و تورم کلی اقتصاد ۲۸ درصد بوده است،‌ می توان متوجه شد که عملاً قیمت حقیقی خودرو کاهش یافته است.

قیمت خودرو باید کاهش پیدا کند؟

اما آنچه که باعث شده این ذهنیت میان مردم ایجاد شود که قیمت خودرو باید کاهش بیابد،‌ ناشی از دو موضوع است؛ اول به قیمت مصوب باز می گردد؛ سیاست گذار با تعیین قیمت مصوب یا همان قیمت کارخانه ای و تاکید بر آن، این ذهنیت را ایجاد کرده که قیمت واقعی خودرو در کشور همان قیمت کارخانه ای است. در حالی که صورت های مالی خودروسازان نشان می دهد که تولید خودرو در این قیمت ها برای خودروسازان با زیان همراه است.

موضوع دوم به جهش چند سال گذشته قیمت خودرو باز می گردد. طی سال های گذشته عوامل متعددی همچون بازگشت تحریم‌ها، جهش نرخ ارز و البته سیاست‌های اشتباه دولت منجر شده که قیمت خودرو به شدت افزایش پیدا کند و این رشد قیمت ها بیش از تورم کلی اقتصاد بوده است. بر اساس اطلاعات مرکز آمار، میانگین قیمت تمام کالاها و خدمات یا همان تورم کلی اقتصاد از ابتدای سال ۱۳۹۷ تا پایان مرداد ماه حدود ۳۵۵ درصد بوده اما در این مدت به عنوان مثال قیمت پژو  پارس و قیمت پژو ۲۰۶ بیش از ۷۰۰ درصد و قیمت تیبا ۲ حدود ۶۰۰ درصد افزایش پیدا کرده است.

با این وجود اقتصادآنلاین در گزارشی به تخمین قیمت حدود تعادلی بر اساس قیمت دلاری پرداخت. (مشروح این گزارش را از اینجا بخوانید.) بر اساس این منطق قیمت تعادلی سه خودری محبوب پژو پارس TU5، پژو ۲۰۶ تیپ۲ و تیبا۲ محاسبه شد. قیمت تعادلی حدود پژو پارس حدود ۱۱ هزار و ۹۵۰ دلار ، پژو ۲۰۶ تیپ ۲ حدود ۱۱هزار و ۱۳۰ دلار و تیبا۲ حدود ۸هزار و ۸۰۰ دلار برآورد شده است. با در نظر گرفتن قیمت روز دلار،‌ قیمت تعادلی پژو پارس حدود ۳۷۹ میلیون تومان، پژو ۲۰۶ تیپ۲ حدود ۳۲۸ میلیون تومان و تیبا ۲ حدود ۲۵۹ میلیون تومان برآورد می شود.

قیمت خودرو

بنابراین به نظر می رسد که قیمت بازار این خودروها با در نظر گرفتن ضریب خطای احتمالی در محدوده قیمت تعادلی قرار دارد و در قیمت های فعلی دلار سناریو کاهش قیمت دور از انتظار است.

پیش بینی قیمت خودرو بر اساس سناریوها مختلف قیمت دلار

در این بخش با در نظر گرفتن سناریوهای مختلف قیمت دلار،‌ به عنوان نمونه قیمت تعادلی پژو پارس را محاسبه می کنیم تا میزان کاهش احتمالی قیمت خودرو را بر اساس آینده قیمت دلار برآورد کنیم. برای این منظور ۶سناریو برای قیمت دلار در نظر می گیریم:

 سناریو اول: قیمت دلار ۴۰ هزار تومان ( شکست برجام)

در این سناریو با فرض شکست احتمالی برجام و رسیدن قیمت دلار به محدوده ۴۰ هزار تومان،‌ قیمت تعادلی پژو پارس حدود ۴۷۸ میلیون تومان برآورد می شود که از سطح کنونی افزایش حدود ۳۰ درصدی را نشان می دهد

سناریو دوم: قیمت دلار ۳۵هزار تومان (ادامه روند کنونی و افزایش متعادل قیمت دلار)

در این سناریو با فرض رسیدن قیمت دلار به محدوده ۳۵ هزار تومان تا پایان سال،‌ قیمت تعادلی پژو پارس حدود ۴۱۸ میلیون تومان برآورد می شود که نسبت به قیمت روز این خودرو در اواخر شهریور ۱۴۰۱، افزایش حدود ۱۳ درصد را نشان می دهد.

سناریو سوم: قیمت دلار ۳۰ هزار تومان (توافق موقت)

در این سناریو و با فرض دلار ۳۰ هزار تومانی تا پایان سال،‌ قیمت پژو پارس حدود ۳۵۸ میلیون تومان تخمین زده می شود که نسبت به قیمت روز این خودرو کاهش حدود ۳ درصدی را نشان می دهد که عملاً به معنای باقی ماندن قیمت ها خودروها در قیمت های کنونی است

سناریو چهارم: قیمت دلار ۲۸ هزار تومان ( توافق موقت و کاهش محدود دلار)

بر اساس این سناریو قیمت پژو پارس حدود ۳۳۴ میلیون تومان برآورد می شود که از سطح کنونی کاهش حدود ۱۱ درصدی را نشان می دهد.

 سناریو پنجم: قیمت دلار ۲۵ هزار تومان ( توافق و کاهش نسبی دلار)

در این سناریو انتظار بر کاهش ۲۰ درصدی قیمت پژو پارس نسبت به قیمت های کنونی است و رسیدن قیمت آن به محدوده ۳۰۰ میلیون تومانی است.

سناریو ششم: قیمت دلار ۲۰هزار تومان ( توافق و کاهش شدید قیمت دلار)

در این سناریو با فرض کاهش شدید قیمت دلار و رسیدن آن به محدوده ۲۰ هزار تومانی،‌ انتظار افت حدود ۳۵ درصدی قیمت پژو پارس و رسیدن قیمت آن به محدوده ۲۳۹ میلیون تومان وجود دارد.

پیش بینی قیمت خودرو

در انتها تاکید می شود که اعداد بدست آمده،‌ تخمینی است و خطا جز جداناپذیر برآورد است. به ویژه آنکه سایر عوامل در این محاسبات دیده نشده است. بنابراین نباید معیاری برای تصمیم گیری های افراد قلمداد شود.