۰ نفر

رشد ۴۰ درصدی قیمت خودرو در آمریکا؛

دومینوی افزایش جهانی قیمت خودرو چه زمانی پایان می یابد؟

۲۱ فروردین ۱۴۰۱، ۱۲:۱۶
کد خبر: 626841
دومینوی افزایش جهانی قیمت خودرو چه زمانی پایان می یابد؟

بازار خودرو نه تنها در ایران بلکه در سراسر جهان حال خوشی ندارد و با اینکه این بازار در کشورمان به دلیل سیاست گذاری های اشتباه دچار مشکلاتی اساسی و دیرپا است، در سایر نقاط دنیا، بخصوص کشورهای پیشرفته و پیشرو در این صنعت، کروناست که بازار خودرو را با افزایش قیمت در نتیجه کاهش عرضه مواجه کرده و اکثرا تحلیلگران برجسته خودرو تا سال ۲۰۲۳ امیدی به بهبود وضعیت کنونی ندارند.

اقتصادآنلاین - پرهام کریمی؛ مدت هاست که قیمت خودرو در دنیا روند افزایشی در پیش گرفته‌است؛ روندی که تصور آن برای خیلی‌ها دور از انتظار بود. بر اساس شاخص قیمت مصرف کننده دفتر آمار کار ایالات متحده آمریکا، قیمت معاملات - آنچه مردم درنهایت برای وسیله نقلیه خود پرداخت کردند - در ژانویه نسبت به سال گذشته ۱۲.۲ درصد برای وسایل نقلیه جدید افزایش یافته است. این رقم  برای خودروهای دست دوم بسیار فراتر است؛ جاییکه قیمت خودروهای دست دوم نسبت به ژانویه سال گذشته ۴۰.۵ درصد افزایش یافته است. 

اما همه این موضوعات تقریبا دو سال است که بر بازار خودرو تاثیر گذاشته و موضوع تازه ای نیست؛ اما سوال اصلی این است که با افزایش واکسیناسیون جهانی و کاهش شیوع کووید، بالاخره چه زمانی شاهد کاهش قیمت خودروهای جهانی خواهیم بود؟

بسیاری از تحلیلگران معتقدند، کاهش قیمت ها موضوعی نیست که انتظار داشته باشیم به این زودی ها اتفاق بیافتد و همچنان شاهد افزایش و در بهترین حالت ثبات قیمت خودرو در بازار جهانی خواهیم بود.

زمانی که از افزایش قیمت خودرو صحبت می کنیم، موضوعات و دلایل زیادی مطرح می‌شود که شاید کمبود ریزتراشه ها اصلی‌ترین مسئله است؛ به گونه‌ای که بسیاری از تحلیلگران کاهش قیمت خودرو را به افزایش عرضه آن که در نتیجه افزایش عرضه ریزتراشه هاست، گره می زنند.

استفانی برینلی، تحلیلگر بازار خودرو همچون اکثر تحلیلگران، تاریخ دقیقی برای افزایش عرضه خودرو توسط خودروسازان و در نتیجه کاهش قیمت آن اعلام نمی کند و تنها پیش بینی خود را برای بهبود وضعیت بازار خودرو در اواخر سال ۲۰۲۳ یا اوایل ۲۰۲۴ اعلام می کند.

کمبود وسایل نقلیه جدید، همانطور که تا به حال همه می‌دانند، ناشی از همه‌گیری COVID-۱۹ بود که تولید تراشه‌های سیلیکونی را متوقف کرد که عملکردهای زیادی را در خودرو اجرا می‌کردند که همه چیز را از کنترل‌ موتور خودرو گرفته تا سیستم اطلاعات و سرگرمی آن را کنترل می‌کنند و همه آن چیزی که اکنون به طور قطع مشخص است این است که خودروسازان هنوز چند ماه تا رسیدن به تراشه هایی که برای بازگشت به تولید کامل نیاز دارند فاصله دارند. سام ابولسامید، تحلیلگر صنعت خودرو در همین راستا می گوید: «چیزی که من از صنعت نیمه‌رساناها می‌شنوم این است که امیدوارند در اوایل سال آینده همه چیز حل شود.»