۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می دهد؛

مقایسه تیگو ۸ پرو مدیران خودرو و هیوندای سانتافه

۹ آبان ۱۴۰۰، ۱۶:۴۵
کد خبر: 576399
مقایسه تیگو ۸ پرو مدیران خودرو و هیوندای سانتافه

شرکت مدیران خودرو در روزهای اخیر به طور رسمی از یک شاسی بلند جدید به نام تیگو ۸ پرو رونمایی کرده که از لحاظ قیمتی به قلمرو خودروهای وارداتی کره‌ای نظیر سانتافه نیوفیس کارکرده نزدیک است و این پتانسیل را دارد که به یکی از مهم‌ترین رقیبان این دسته از خودروهای کره‌ای تبدیل شود.

اقتصادآنلاین - روزبه راد، بنابراین تصمیم گرفتیم تا به مقایسه تیگو ۸ پرو مدیران خودرو و هیوندای سانتافه بپردازیم و این دو شاسی بلند شهری سایز متوسط را از جهات گوناگون مقابل همدیگر قرار دهیم.

مقایسه تیگو ۸ پرو مدیران خودرو و هیوندای سانتافه از نظر طراحی

هیوندای سانتافه DM اصالتا حداقل حدود ۸ سال پیش طراحی شده و گرچه همچنان جذابیت‌های خود را در بازار کم تنوع ایران حفظ کرده است اما از لحاظ جذابیت بصری به نظر می‌رسد که توانایی مقابله با تیگو ۸ پرو را ندارد. محصول جدید مدیران خودرو در سال ۲۰۲۰ طراحی شده و چهره نسبتا لوکس، قاطع و اسپرت‌تری را از خود به نمایش می‌گذارد. البته سانتافه نیز همچنان طراحی جذابی دارد اما به هر حال سالها از حضور آن در بازار کشور می‌گذرد و دیگر نمی‌تواند همانند گذشته از لحاظ ظاهری نسبت به محصولات جدیدی همچون تیگو ۸ پرو برتری داشته باشد.

ویدیو تست و بررسی شاسی بلند تیگو 8 پرو

استفاده از المان‌های لوکس و اسپرت به ویژه در نمای روبروی تیگو ۸ موجب شده تا این خودرو بعد از ورود به بازار بتواند توجهات بسیاری از مشتریان را به خود جلب کند. جلوپنجره بزرگ الماسی یا کهکشانی در کنار چراغ‌های کشیده از جمله این المان‌ها به حساب می‌آیند.

2

از لحاظ طراحی کابین هم باید گفت برتری کامل با تیگو ۸ پرو مدیران خودرو است؛ چراکه فضای داخلی این خودرو از یک سبک طراحی بسیار مدرن و جدید سود می‌برد اما سانتافه همان شیوه طراحی قدیمی هفت هشت سال پیش محصولات هیوندایی را درون خود به کار گرفته است. وجود انواع نمایشگرهای دیجیتال در بالای داشبورد و همچنین کنسول میانی تیگو ۸ پرو سبب شده است تا فضایی کاملا مدرن درون کابین این خودرو رقم بخورد. همچنین استفاده از روکش‌ چرمی در بخش‌هایی از داشبورد و رودری‌ها نیز بر درجه لوکس بودن و افزایش سطح کیفی کابین این خودرو چینی افزوده است.

3

درون کابین هر دو خودرو فضایی نسبتا جادار برای سرنشینان در نظر گرفته شده و ردیف دوم آن‌ها محدودیت قابل توجهی را برای سرنشینان به وجود نمی‌آورد. اما صندلی‌های ردیف سوم این دو شاسی بلند بیشتر مناسب کودکان بوده و فضای چندانی برای افراد بزرگسال در این بخش وجود ندارد.

حجم صندوق عقب تیگو ۸ مدیران خودرو در صورت خواباندن صندلی های ردیف سوم معادل 1179 لیتر بوده و این رقم برای سانتافه حدود 1100 لیتر اعلام شده است که در عمل تفاوت زیادی با رقیب ندارد. بنابراین حین مسافرت می‌توان از فضایی کاملا جادار درون محفظه عقب این دو کراس اوور متوسط بهره برد.

4

در مجموع به نظر می‌رسد که برنده این رقابت از لحاظ سبک طراحی داخلی و بیرونی، محصول جدید مدیران خودرو یعنی تیگو ۸ پرو باشد.

مقایسه تیگو 8 پرو مدیران خودرو با هیوندای سانتافه از لحاظ مشخصات فنی

تیگو ۸ پرو برخلاف اکثر کراس‌اوور های چینی موجود در بازار از یک موتور ۱.۶ لیتری توربوشارژ TGDi جدید با قدرت ۱۹۷ اسب بخار و گشتاور 290 نیوتن‌متر نیرو دریافت می‌کند؛ بنابراین در برابر هیوندای سانتافه نیو مجهز به موتور ۲.۴ لیتری تنفس طبیعی GDi به قدرت 188 اسب بخار و گشتاور 245 نیوتن متر، شتاب و چابکی بیشتری را نصیب کاربران خود خواهد کرد. این خودرو دیفرانسیل جلو چینی به گیربکس ۷ سرعته دو کلاچه تر مجهز است و شتاب صفر تا صد آن به طور رسمی حدود ۸.۹ ثانیه اعلام شده است. البته در شرایط عادی و استفاده از بنزین سوپر حدودا می‌توان شتابی معادل ۱۰ ثانیه را از تیگو 8 پرو مدیران خودرو شاهد بود.

5

 از طرف دیگر هیوندای سانتافه دودیفرانسیل بوده و از جعبه دنده شش سرعته اتوماتیک به منظور انتقال نیرو به سوی چرخها استفاده می‎کند. شتاب صفر تا صد سانتافه 2017 حدود 11.6 ثانیه است و بنابراین از لحاظ چابکی به پای محصول جدید مدیران خودرو نمی‌رسد.

6

 

کیفیت سواری هر دو خودرو با وجود آنکه در دسته کراس‌اوورها قرار می‌گیرند، نسبتا نرم بوده و کوبش‌های آزاردهنده درون کابین آنها احساس نمی‌شود. البته محصول جدید مدیران خودرو از این نظر تاحدودی بهتر عمل می‌کند و از نظر میزان نرمی سواری و نیز عایق‌بندی کابین آرامش بیشتری را برای کاربران خود به وجود خواهد آورد.

در بحث چسبندگی و تعادل نیز به نظر می‌رسد که اندکی وضعیت چری تیگو ۸ بهتر باشد و به ویژه هنگام عبور پرشتاب از پیچ‌ها شاهد مانورپذیری مطلوب این خودرو هستیم.

در ادامه می‌توانید جدول مشخصات فنی این دو شاسی بلند شهری را در مقایسه با یکدیگر مطالعه کنید.

نوع خودرو

هیوندای سانتافه نیو مدل 2017

تیگو 8 پرو

پیشرانه

2.4L  / چهارسیلندر/ GDi

1.6L / چهارسیلندر/ TGDi

انتقال قدرت

دو دیفرانسیل با قفل الکترونیک/ گیربکس 6 سرعته اتوماتیک با شیفت لاک

دیفرانسیل جلو / گیربکس 7 سرعته دوکلاچه اتوماتیک

توان خروجی

188 اسب بخار / 245 نیوتن متر

197 اسب بخار / 290 نیوتن متر

شتاب 0 - 100

11.6 ثانیه

8.9 – 10 ثانیه

حداکثر سرعت

190 کیلومتر بر ساعت

190 کیلومتر بر ساعت

مصرف سوخت

8.5 لیتر در 100 کیلومتر

حدود 7 لیتر در 100 کیلومتر

مقایسه امکانات رفاهی و ایمنی

متاسفانه از آنجایی که در زمان نگارش این مطلب هنوز جزئیات فهرست امکانات رفاهی و ایمنی چری تیگو ۸ پرو مدیران خودرو اعلام نشده است، نمی‌توان به صورت دقیق آپشن‌ها و تجهیزات این خودرو را با محصول کره‌ای مقایسه کرد. اما بر اساس منابع نسبتا موثق گفته شده که تجهیزاتی به شرح زیر در تیگو ۸ پرو مدیران خودرو موجود خواهد بود:

رادار نقطه کور، سیستم هشدار تصادف در اثر تغییر لاین، هشدار تصادف از عقب، هشدار خروج از خط، سیستم کمکی ماندن در لاین، کروز کنترل هوشمند، آینه های جانبی تاشونده برقی، سنسور نور و باران، حسگر پارک جلو و عقب، چراغ‌هایLED ، چرخش چراغ در پیچ، تنظیم ارتفاع نور خودکار، رینگ 18 اینچی آلومینیومی، دوربین 360 درجه، درب برقی صندوق عقب به همراه باز شدن اتومات درب صندوق هنگام نزدیک شدن سوییچ خودرو، ورود و استارت بدون کلید، سقف پانوراما، آینه وسط ضد انعکاس نور، سیستم صوتی ساخت سونی، نمایشگرهای لمسی بالای داشبورد، ترمز پارک برقی، پدال شیفتر، اتوهلد، کول باکس، شارژر بی‌سیم، تنظیم برقی صندلی های جلو، گرمکن و سردکن صندلی‌ها، تهویه مطبوع اتومات 3 نقطه‎‌ای، شش کیسه هوا و سیستم tpms . 

بنابراین باید شاهد حضور یک شاسی بلند شهری جدید با کوله باری از تجهیزات در بازار خودرو کشور باشیم.

8

 همچنین هیوندای سانتافه نیوفیس مدل 2017 در نسخه فول آپشن نیز امکانات نسبتا کاملی را ارائه می‌دهد که در ادامه به شاخص‌ترین آنها اشاره می‌کنیم:

کروز کنترل تطبیقی، سیستم‌ کنترل هرزگردی و پایداری، پارک خودکار، انواع حسگرهای پارک جلو و عقب، سنسور باران و فشار باد تایر، رادار نقطه کور و تغییر مسیر، سیستم هشدار تصادف جلو و عقب، ترمز اضطراری، ترمز پارک برقی، اتوهلد، تنظیم ارتفاع نور خودکار، چراغ چرخشی در پیچ، پدال شیفتر، گرمکن فرمان، نمایشگر ۸ اینچی، انواع دوربین‌های دید اطراف، کیسه‌های هوا، پشت‌سری فعال، تهویه اتوماتیک، گرمکن صندلی‌ها، سردکن صندلی‌های جلو، صندوق برقی هوشمند، سانروف پانوراما، آینه‌های بغل جمع شونده برقی و...

 

9

مقایسه سانتافه و تیگو 8 پرو از لحاظ ارزش خرید

با وجود آنکه سانتافه نیو همچنان در بازار ما رونق فروش بسیار بالایی دارد اما به نظر می‌رسد تیگو 8 پرو مدیران خودرو به عنوان یک کراس اوور نسبتا لوکس صفرکیلومتر با طراحی ظاهری جدیدتر، کابین مجلل، توان فنی مهیج‌تر و قیمت پایین‌تر، ارزش خرید تقریبا بالاتری نسبت به سانتافه کارکرده داشته باشد. تنها ضعف این خودرو چینی، نبود سیستم انتقال قدرت دو دیفرانسیل است که آن را نسبت به حریف کره‌ای در جایگاه پایین‌تری قرار می‌دهد؛ به جز این مورد می‌شود ادعا کرد که برنده مقایسه تیگو 8 پرو مدیران خودرو و هیوندای سانتافه 2017 کارکرده، محصول جدید مدیران خودرو خواهد بود.