۰ نفر

عربستان به دنبال حذف کربن

۵ آبان ۱۴۰۰، ۸:۵۳
کد خبر: 575084
عربستان به دنبال حذف کربن

عربستان سعودی به عنوان بزرگ‌ترین صادر‌کننده نفت جهان می‌گوید تا سال ۲۰۳۰ حداقل ۳۰ درصد از خودروهای پایتخت این کشور برقی خواهند بود. بزرگ‌ترین صادرکننده نفت جهان می‌خواهد به کاهش آلاینده‌ها و گرمایش کره زمین کمک کند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از دنیای اقتصاد، در «کنفرانس آب و هوای سعودی» فهد الرشید، رییس کمیسیون سلطنتی برنامه‌ای معرفی کرد که با اجرای آن ظرف ۹ سال آینده آلایندگی در شهر ۸ میلیون نفری ریاض به نصف می‌رسد.

در همان روز محمدبن‌سلمان، ولیعهد عربستان خبر از حذف آلاینده‌های کربنی در داخل مرزهای خود تا سال ۲۰۶۰ داده است. این هدف برای پیشبرد و گسترش خودروهای برقی در ریاض در پی دوران ‌گذاری است که در خیلی از کشورهای دنیا در حال اتفاق افتادن است.

در چین قرار است تا سال ۲۰۲۵ بیش از ۲۵ درصد از خودروهای نو برقی باشند. بریتانیا گفته است که می‌خواهد از سال ۲۰۳۰ فروش خودروهای با سوخت فسیلی را متوقف کند.

الرشید در مصاحبه با بلومبرگ گفته است: «ما می‌خواهیم ردپای کربنی خود را کاهش دهیم و بهترین کار برای این هدف، گسترش خودروهای برقی است.»معلوم نیست سایر شهرهای عربستان سعودی دنباله‌رو‌ ریاض باشند و در نهایت فروش خودروهای برقی را اجباری کنند.

البته عربستان سعودی که درآمدهای خود را در بورس جهانی سرمایه‌گذاری می‌کند، در سهام شرکت خودروسازی لوسید موتورز، رقیب سرسخت تسلا سرمایه‌گذاری کرده است. به احتمال زیاد صندوق ثروت حاکمیت که بخشی از لوسید موتورز را خریداری کرده، در حال گفت‌وگو با این کمپانی است که در عربستان سعودی کارخانه تولید خودرو بنا بگذارد. شرکت استرالیایی متالز گروپ پی‌ال‌سی ‌اخیرا ۳ میلیارد دلار در عربستان سعودی برای استخراج فلزات سرمایه‌گذاری کرده است.