۰ نفر

سورن پلاس ایران خودرو؛ بررسی کامل، مشخصات فنی، امکانات، قیمت

۹ شهریور ۱۴۰۰، ۱۴:۳۶
کد خبر: 558133
سورن پلاس ایران خودرو؛ بررسی کامل، مشخصات فنی، امکانات، قیمت

سورن پلاس جدیدترین عضو خانواده سمند محسوب می‌شود که در ادامه توضیحات کاملی پیرامون آن به اطلاع شما خواهد رسید.

 اقتصادآنلاین - روزبه راد، سورن نخستین فیس لیفت سمند به شمار می‌آید و از سال ۸۶ تاکنون روی خط تولید ایکو حضور داشته است. این خودرو برای سال‌ها تحول ظاهری خاصی را به خود ندید تا آن که شرکت ایران خودرو در سال ۹۸ اقدام به اصلاح ظاهری سمند سورن کرد و آن را با نام سورن سال جدید به معرض نمایش گذاشت. از پاییز ۹۹ هم ایران خودرو تصمیم گرفت این مدل را تحت نام سورن پلاس در لیست محصولات خود جا دهد و آن را به عنوان یک خودروی نسبتا جدید به خانواده سمند اضافه کند.

سورن پلاس از لحاظ فنی تفاوت چشمگیری با نسخه elx ندارد، به استثنای این که موتور آن به سطح استاندارد آلایندگی یورو ۵ ارتقا پیدا کرده و حالا تطابق بیشتری با معیارهای مورد نظر سازمان‌های استاندارد و محیط زیست دارد.

همچنین امکانات بیشتری مثل کروز کنترل برای آن در نظر گرفته شد و از لحاظ ظاهری نیز تغییراتی نه‌چندان کلی را تجربه کرد که در این میان می‌توان به تغییر گرافیک چراغ‌ها، تغییر رنگ جلوپنجره، طرح متفاوت رینگ‌ها و استفاده از غربیلک فرمان جدید مشابه دنا پلاس اشاره کرد.

 در ادامه به معرفی سورن پلاس ، مشخصات فنی سورن پلاس ، امکانات، قیمت و سایر ویژگی‌های اساسی این سدان جمع‌وجور تازه‌وارد با شاکله قدیمی خواهیم پرداخت.

بررسی طراحی بیرونی سورن پلاس

1

سورن پلاس از لحاظ طراحی نسبت به سورن elx تفاوت چشمگیری نکرده و شرکت سازنده صرفا سعی داشته تا با به‌روزرسانی ظاهر این خودرو نسبت مدل اولیه، شور و هیجان بیشتری به حال‌وهوای تولیدات خود تزریق کند تا از این طریق بتواند خلأ وجود محصولات متنوع، به‌ویژه در عصر تحریم‌ها را تا حدی پر کرده و جوابگوی نیازهای تنوع طلبانه مشتریان باشد.

 در نمای روبروی سورن پلاس شاهد استفاده از چراغ‌هایی با طرح گرافیک داخلی جدید همراه با جلو پنجره مشکی هستیم که نمایی تقریبا به‌روزشده را از سورن به نمایش می‌گذارند. بخش عقب خودرو نیز به علت اضافه شدن یک باله جدید روی درب صندوق و همچنین گرافیک جذاب‌تر چراغ‌های دوتکه، نسبتا مجلل‌تر از قبل احساس می‌شود. این تحولات در کنار رینگ‌های دو رنگ با طرح جدید، به طور کلی نمایی اصلاح شده از سورن معمولی را به نمایش می‌گذارد و تا حدودی می‌تواند انتقادات وارده مبنی بر عدم تغییر ظاهری سورن طی سالیان گذشته را پاسخ بدهد.

2

 در مجموع می‌توان گفت که این سدان ملی از لحاظ طراحی بدنه حرف جدید و شاخصی برای گفتن ندارد اما به هر حال همین تغییرات اندک را هم می‌توان به فال نیک گرفت و در این زمانه که فقدان مدل‌های جدید بیش از پیش احساس می‌شود، سورن پلاس می‌تواند تا حدودی برطرف‌کننده عطش بازار نسبت به حضور محصولات اقتصادی با طراحی به‌روز شده باشد.

درون کابین نیز اصلاحاتی صورت گرفته که انتقادات را تا حدی کاهش می‌دهد. از جمله می‌توان به استفاده از غربیلک فرمان مشابه دنا پلاس، رودری های اصلاح شده، استفاده از تریم فیبر کربن در برخی نقاط به منظور اسپرت تر جلوه دادن نمای داخلی و یکی دو مورد تغییرات جزئی دیگر اشاره کرد. کیفیت متریال به طور کلی ارتقا خاصی پیدا نکرده و همان حس و حال گذشته را انتقال می‌دهد که البته می‌تواند در رنج خودش قابل قبول باشد.

3

 به دلیل فاصله محوری مناسب، سورن پلاس از لحاظ فضای سرنشینان خودرویی نسبتا جادار بوده و می‌تواند پذیرای سه نفر سرنشین بزرگسال با قد متوسط در صندلی‌های ردیف را به خود باشد؛ به نحوی که محدودیت چندانی از لحاظ فضای پا یا سر برای آنها ایجاد نشود.

صندوق عقب ۵۰۰ لیتری این خودرو هم حجم کافی برای رفع نیازهای مسافرتی را داراست و خانواده‌های متوسط به‌ویژه هنگام سفر درگیری زیادی جهت جای دادن اسباب و لوازم خود نخواهند داشت.

مشخصات فنی سورن پلاس

5

همان‌طور که اشاره کردیم، سورن پلاس از لحاظ فنی به استثنای ارتقای سطح آلایندگی به استاندارد یورو ۵، تفاوت محسوسی با سورن ای ال ایکس ندارد و از موتور ملی یا همان موتور ef7 قدرتی برابر با ۱۱۵ اسب بخار و گشتاور ۱۵۹ نیوتن متر دریافت می‌کند. مطابق انتظار گیربکس ۵ دنده دستی نیز وظیفه انتقال این میزان نیرو به محور به چرخ‌های جلو را به دوش میکشد تا به این ترتیب شتاب صفر تا صد این سدان 1257 کیلویی به حدود ۱۲ ثانیه برسد. مصرف سوخت سورن پلاس در خارج از شهر به 5.8 لیتر می‌رسد و در جاده هم برابر 7.49 لیتر در صد کیلومتر است. باک سوخت این خودرو ۶۶ لیتر گنجایش دارد و حداکثر سرعت سورن پلاس هم چیزی حدود ۱۹۰ کیلومتر بر ساعت از سوی شرکت سازنده اعلام شده است.

امکانات سورن پلاس

6

از جمله امکانات قابل ذکر و شاخص سورن پلاس ایران خودرو می‌شود به این تجهیزات اشاره کرد:

ترمز ضد قفل ABS ، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD، ترمز جلو دیسکی خنک شونده، ترمز عقب کاسه‌ای، دو کیسه هوا ویژه راننده و سرنشین جلو، سیستم فرمان هیدرولیک با کلیدهای کنترل روی غربیلک، تنظیم اتوماتیک تهویه مطبوع با کانال مجزا برای سرنشینان عقب، سیستم صوتی با رادیوپخش، چراغ‌های مه شکن جلو و عقب، تنظیم ارتفاع نور چراغ‌های جلو از داخل، چراغ عقب LED، سیستم روشنایی ترک خودرو، چراغ نقشه‌خوان، آینه‌های جانبی برقی تاشونده راهنمادار مجهز به سیستم گرم‌کن، جمع کردن آینه‌های جانبی از داخل و روی سوئیچ، شیشه بالابرهای برقی درهای جلو و عقب مجهز به سیستم آنتی ترپ و پاور ویندوز، تریم داخلی مشکی به اضافه قطعات دکوراتیو جدید، زه و دستگیره همرنگ بدنه، طرح جدید دستگیره درها، روکش صندلی‌های جدید، اسپویلر عقب، قفل مرکزی با ریموت، کمربند ایمنی سه نقطه‌ای سرنشینان جلو، فرمان تلسکوپی، سنسور پارک دنده عقب، رینگ ۱۵ اینچی آلومینیومی، تنظیم پشتی صندلی راننده و سرنشین به صورت برقی، پشت‌سری‌های صندلی‌های جلو قابل تنظیم، کروز کنترل، باز کردن درب صندوق عقب از داخل و روی سوئیچ، دسترسی به صندوق از درون کابین، نمایشگر mfd روی داشبورد، به همراه کامپیوتر سفری

تجربه رانندگی با سورن پلاس

7

با توجه به آنکه این خودرو نسبت به سمند ef7 از لحاظ فنی و پلتفرم تفاوت چندانی ندارد، درنتیجه نباید انتظار تجربه سواری متفاوتی را از سورن پلاس داشته باشید. استفاده از غربیلک فرمان مشابه دنا پلاس سبب شده تا راننده احساس بهتری نسبت به سورن معمولی داشته باشد. سطح وسیع شیشه جلو و پنجره‌های جانبی هم باعث شده تا تسلط راننده بر زوایای مختلف خودرو در حدی تقریبا کفایت‌کننده ارزیابی شود. با این حال دید عقب کمی محدود است و استفاده از دوربین در این زمینه می‌تواند بسیار راه گشا باشد که متاسفانه سورن پلاس فاقد آن است و باید به صورت افترمارکت از بازار تهیه و نصب شود.

در شروع حرکت می‌توانید چابکی نسبی سورن پلاس را به عنوان یک سدان اقتصادی داخلی احساس کنید. عملکرد نرم کلاچ و جعبه دنده هم هماهنگی مناسب میان سیستم انتقال قدرت با پیشرانه را به دنبال دارد. صدای موتور در دورهای پایین بسیار کم است و نسبت به رقبایی مثل پژو پارس معمولی، آرامش بیشتری را درون کابین رقم خواهد زد؛ اما در دورهای بالا غرش موتور ۱.۷ لیتری بیشتر احساس خواهد شد. عملکرد سیستم تعلیق هم گرچه خیلی خشک نیست اما انتظار سواری خیلی نرم را هم نمی‌توان از آن داشت و در مجموع سیستم تعلیق به گونه‌ای تنظیم شده که پایداری و هندلینگ خودرو فدای نرمی سواری نشود و ترکیب مناسبی از این دو فاکتور مهم به وجود آید.

8

فقدان سیستم‌های کنترل کشش و پایداری در محصولات اقتصادی ایران خودرو از جمله سورن پلاس، یکی از انتقادات اساسی وارده بر این شرکت است که در صورت وجود، قطعا می‌توانست هندلینگ و تعادل بهتری در عبور از مسیرهای مارپیچ و لغزنده برای این سدان داخلی به وجود آورد.

همچنین به دلیل استفاده از ترمز عقب کاسه‌ای باید گفت که گرچه توان بازدارندگی سیستم‌ ترمز حین رانندگی‌های عادی کافی به نظر می‌رسد، اما در رانندگی های پرشتاب بهتر است فاصله با خودروهای مقابل تا حد امکان حفظ شود تا خودرو فرصت و فضای کافی جهت توقف از سرعت‌های زیاد را داشته باشد. مسلما استفاده از ترمزهای عقب دیسکی می‌توانست قدرت ترمزهای سورن پلاس را بیش از پیش افزایش داده و رانندگی اطمینان‌بخش‌تری برای کاربران این خودرو به وجود آورد.

9

قیمت سورن پلاس

قیمت سورن پلاس در زمان نگارش این مطلب (شهریور۱۴۰۰) حدود ۲۹۵ میلیون تومان در بازار آزاد ارزیابی شده است. قیمت مصوب این خودرو نیز در شهریور ۱۴۰۰ معادل ۲۰۴ میلیون تومان است.

از جمله مهمترین رقبای سورن پلاس در ایران می‌توان به پژو پارس LX، تندر90 E2، پژو ۲۰۶ صندوقدار وی۸ و برلیانس H330  دنده‌ای اشاره کرد.