۰ نفر

رییس اتحادیه نمایشگاه‌داران تشریح کرد؛

آخرین وضعیت بازار خودرو زیر سایه برجام

۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۱۰:۱۱
کد خبر: 526015
آخرین وضعیت بازار خودرو زیر سایه برجام

رییس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو معتقد است با وجود تغییراتی که در روزهای گذشته قیمت دلار تجربه کرده، وضعیت بازار خودرو نسبت به قبل تفاوت چندانی نداشته است.

اقتصادآنلاین - جواد هاشمی؛ بازار خودرو یکی از مهم‌ترین بازارهایی بود که در سه سال گذشته و تحت تاثیر افزایش قابل توجه نرخ ارز، یک جهش قیمتی جدی را پشت سر گذاشت. این جهش از اواسط سال97 آغاز شد و آخرین موج آن در تابستان سال99 خود را نشان داد. در طول این مدت کوتاه سه ساله قیمت اکثر خودروهای موجود در بازار چند برابر شد و برخی خودروهای خارجی به راحتی دامنه یک میلیارد تومان را پشت سر گذاشتند.

با وجود آنکه دولت با محوریت شورای رقابت تلاش کرد در سال‌های گذشته سیاست‌هایی را برای کاهش قیمت خودرو اجرایی کند اما تنها نتیجه قیمت گذاری دستوری شورای رقابت، افزایش فاصله میان قیمت خودروها در کارخانه و بازار آزاد بود و یک بستر رانت جدی را ایجاد کرد که تاکنون نیز ادامه داشته است.

در پاییز سال گذشته و پس از پیروزی بایدن در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، موجی از کاهش قیمت خودرو پس از پایین آمدن نرخ ارز آغاز شد اما این موج نیز به ثباتی نسبی ختم شد که در سال گذشته ادامه یافت و به سال جاری رسید. در هفته‌های گذشته بازار خودرو در یک رکود انتظاری به سر برده و بسیاری از خریداران در انتظار شنیدن خبر لغو تحریم‌ها و کاهش قیمت خودرو، فعلا در ورود به این بازار دست نگه داشته‌اند و این موضوع در روزهای گذشته و با وجود کاهش دوباره قیمت دلار نیز ادامه یافته است.

سعید موتمنی - رییس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو – در گفت و گو با اقتصادآنلاین در رابطه با آخرین وضعیت بازار خودرو پس از موج جدید کاهش قیمت دلار، اظهار کرد: فعلا بازار در برابر هرگونه تحرک و تغییری مقاومت می‌کند و علت اصلی آن این است که خریداران واقعی بیشتر در انتظار تحولات آینده هستند و ریسک ورود به بازار و خرید خودرو جدید را به جان نمی‌خرند.

به گفته وی، اگر قیمت دلار در یک کانال خاص ثابت شود و معلوم باشد که در روزها و هفته‌های آینده بنا بر تغییر دوباره نیست آنگاه می‌توان انتظار داشت که قیمت‌ها به تناسب شرایط جدید جابجایی را تجربه کنند و خریداران نیز نسبت به ثبت تقاضای واقعی اقدام کنند تا آن زمان اما بازار متوقف خواهد بود.

رییس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو با بیان اینکه بسیاری از خریداران انتظار کاهش بیشتر قیمت دلار را دارند، بیان کرد: هرچند دلار در روزهای گذشته به کانال 20 هزار تومان نیز رسید اما با توجه به اینکه مذاکرات هسته‌ای ادامه دارد و هنوز تکلیف تحریم‌ها مشخص نشده، فعالان بازار در انتظار مشخص شدن تکلیف مذاکرات هستند و فعلا نوعی رکود انتظاری در بازار حاکم است.

موتمنی با اشاره به فضای به وجود آمده برای استفاده از رانت قیمتی در بازار خودرو، توضیح داد: در شرایطی که در دهه 70، فاصله قیمت میان کارخانه بازار بسیار محدود بود، در سال‌های گذشته دیده ایم که این فاصله قیمتی بسیار افزایش یافته و همین موضوع یک رانت جدی ایجاد کرده است.

او ادامه داد: با توجه به این رانت، تقاضای کاذب قابل توجهی در بازار شکل گرفته و با توجه به اینکه میزان عرضه، متناسب با این حجم از تقاضا نیست قیمت خودرو برای پایین آمدن مقاومت دارد. این در حالی است که برای عبور از این شرایط راهی جز افزایش عرضه و کاهش فضای رانتی وجود ندارد.

به گفته رییس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو در صورتی که واردات خودرو دوباره فعال شود و با بهبود شرایط خودروسازان، امکان عرضه بیشتر خودرو به بازار فراهم شود، می‌توان انتظار داشت که تقاضای کاذب کاهش یافته و بازار به آرامش برسد، در غیر این صورت کاری دشوار برای تصمیم‌گیران این عرصه در پیش خواهد بود.