۰ نفر

غافل‌گیری بزرگ در تولید خودروهای الکتریکی

۱۷ اسفند ۱۳۹۹، ۱۰:۵۶
کد خبر: 511685
غافل‌گیری بزرگ در تولید خودروهای الکتریکی

افزایش تصاعدی تولید خودروهای الکتریکی، به معنای فشار شدید روی نیروگاه‌ها و شبکه‌های برق است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از دنیای اقتصاد؛ در سرمای شدیدی که به دلیل بارش برف در آمریکا ایجاد شد، ناوگان اتوبوس‌های برقی شهر آستن در ایالت تگزاس آمریکا به‌خاطر کمبود برق سراسری زمینگیر شد. سال آینده هم در روزهای برفی، مشکل چند برابر می‌شود چون قرار است که ناوگان خودروهای دولتی هم در طرح جایگزینی به خودروهای برقی تبدیل شوند. شهر آستن تگزاس در طول ۲۰ سال گذشته ۶۵۰ میلیون دلار صرف ایجاد ۱۸۷ جایگاه مخصوص شارژ اتوبوس برقی کرده است. حالا با هر کمبود سراسری برق، این ناوگان حمل و نقل ناکارآمد یا متوقف می‌شود.

 سیاست‌گذاران در کشورها با این تنگنای تصمیم‌گیری مواجه هستند که از یک‌سو خودروهای بنزینی باعث آلایندگی شدید می‌شوند و با تغییرات آب و هوایی گرمایش زمین را موجب می‌شوند و از سوی دیگر پاسخ به این معضل و شیفت به سمت خودروهای برقی معضلات جدیدی را به‌وجود خواهند آورد. برای ایجاد ظرفیت‌های بیشتر نیاز به سرمایه‌گذاری برای تاسیس و راه‌اندازی نیروگاه‌های برق و ژنراتورهای الکتریکی است که نیاز به میلیاردها دلار سرمایه دارد که خودش نیز مستلزم تخریب محیط‌زیست برای ایجاد نیروگاه‌های بادی و خورشیدی و انرژی‌های تجدیدپذیر است. قطع برق فقط به دلیل زمستان و یخبندان نیست، در طول تابستان هم به‌خاطر روشن‌بودن خنک‌کننده‌ها دوران اوج دارد و بالا‌بردن ظرفیت نیروگاه‌ها به خاطر چند روز خیلی گرم یا چند روز خیلی سرد، باعث اتلاف سرمایه‌گذاری‌ها می‌شود. حالا مشکل دیگری به این مشکلات قدیمی اضافه شده است. اکثر دولت‌ها و قانون‌گذاران، با قدرت و شتاب در حال تسریع دوران گذار از خودروهای بنزینی و گازوئیلی به خودروهای برقی هستند.

آخرین مهلت را هم برای سال ۲۰۳۵ قرار داده‌اند که به‌معنای رشد تصاعدی خودروهای برقی است که نیاز تصاعدی به افزایش ظرفیت نیروگاه‌ها و شبکه‌های برقی دارند. اگر تا سال ۲۰۵۰ همه خودروها در آمریکا الکتریکی شوند، باید ظرفیت تولید برق در آمریکا ۶۶ درصد افزایش پیدا کند. در حال‌حاضر بخش‌های حمل و نقل و تامین نیرو در آمریکا عامل نیمی از آلاینده‌ها و گازهای گلخانه‌ای هستند. آمریکا بعد از چین بزرگ‌ترین تولید‌کننده گازهای گلخانه‌ای در دنیا است. بر اساس الزامات توافق‌های بین‌المللی، کشورهای آمریکا و چین باید موضوع گرمایش زمین را در دستور کار خود قرار دهند. شاید تصور این باشد که دوران گذار از خودروهای بنزینی و گازوئیلی به خودروهای برقی این باشد که کافی است سوخت خودروها فسیلی نباشد؛‌ اما سوال این است که برق مورد استفاده برای شارژ خودروها از کجا تامین می‌شود؟ اگر قرار باشد که نیروگاه‌های برق زغال‌سنگ یا سوخت‌های فسیلی بسوزانند، تغییر محسوسی در کنترل گرمایش زمین ایجاد نخواهد کرد.

برای کاهش واقعی آثار آلاینده‌ها بر گرمایش زمین، نیاز به تامین برق از راه انرژی‌های تجدیدپذیر مثل خورشید و باد است. بر اساس تحقیقات گروه مشاوره‌ای باستن Boston Consulting Group اگر قرار باشد ۲ تا ۳ میلیون دستگاه خودرو برقی در شهرها در حال تردد باشند نیاز به سرمایه‌گذاری بین ۱۷۰۰ تا ۵۸۰۰ دلار به ازای هر خودرو در نیروگاه‌ها و شبکه‌های برقی است و متولیان این بخش از اقتصاد تا سال ۲۰۳۰ فرصت دارند خودشان را وفق دهند. با یک حساب سرانگشتی برای تردد ۴۰ میلیون دستگاه خودرو در آمریکا تا سال۲۰۳۵‌ نیاز به‌ ۲۰۰‌میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در بخش نیروگاه‌ها و شبکه‌های برق است.