۰ نفر

در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین مطرح شد؛

رسوب حدود یک میلیارد دلار قطعه در گمرک/ ۱۰۰هزار خودروی ناقص کف کارخانه منتظر ترخیص قطعات

۶ مهر ۱۳۹۹، ۱۵:۳۰
کد خبر: 470089
رسوب حدود یک میلیارد دلار قطعه در گمرک/ ۱۰۰هزار خودروی ناقص کف کارخانه منتظر ترخیص قطعات

دبیر انجمن صنایع همگن و قطعه‌سازی از رسوب حدود یک میلیارد دلار قطعه در گمرکات کشور خبر داد و گفت: در حال حاضر حدود ۱۰۰هزار خودروی ناقص در کف کارخانه وجود دارد که منتظر ترخیص قطعات مورد نیاز هستند.

اقتصاد آنلاین فاطمه اکبرخانی؛ آرش محبی‌نژاد در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادآنلاین از رسوب تعداد زیادی قطعه در گمرک خبر داد و اظهار کرد: متاسفانه کالا‌هایی زیادی در گمرک رسوب کرده‌اند درحالیکه چند روز پیش معاون فنی گمرک اعلام کرد که بدون کد رهگیری امکان ترخیص کالا‌ها وجود دارد اما این اقدام در عمل انجام نمی‌شود.

او با اشاره به رکود حجم بالایی از سرمایه‌های ملی در این بخش تصریح کرد: در حال حاضر ۱۱۰هزار خودروی ناقص کف کارخانه داریم که تعداد آن‌ها رو به‌ افزایش است و می‌توان گفت از این تعداد، حداقل ۱۰۰هزار دستگاه منتظر همین قطعاتی است که اجازه ترخیص ندارند؛ همچنین لازم به ذکر است که بخشی از این قطعات تاریخ انقضا دارد و با تعلل نهاد‌های ذیربط هر روز هزینه انبار هم به آن‌ها تعلق می‌گیرد.

این فعال صنعت قطعه با گلایه از مشکلات مربوط به تخصیص ارز بیان کرد: به دلیل زنجیره وسیع و به هم پیوسته صنعت خودرو اگر کسری ارزی این بخش را تامین نکنیم آینده نگران‌کننده‌ای در انتظار صنعت خودرو است؛ از طرفی به دلیل شرایط تحریمی، تامین ارز برای این صنعت به جز روش بدون انتقال ارز ممکن نیست و انتظار داریم که حداقل در مقابل تحریم‌های خارجی، از حمایت‌های داخلی بهره‌مند شویم.

واردات بدون انتقال ارز برای قطعه‌سازان فراهم شود

به گفته محبی‌نژاد، در حال حاضر روش واردات بدون انتقال ارز به جای اینکه برای تولیدکننده ممکن باشد، فقط توسط قاچاقچی انجام می‌شود که با این کار آب به آسیاب قاچاقچیان ریخته‌ایم؛ از آنجا که نیاز ارزی سالانه ما حدود یک میلیارد دلار است لذا بانک‌مرکزی در شرایط فعلی باید از انقباضی عمل کردن فاصله گرفته و اجازه دهد واردات بخشی از قطعات ما به روش بدون انتقال ارز انجام شود.

دبیر انجمن صنایع همگن و قطعه‌سازی خاطرنشان کرد: البته گفتنی است که بخشی از قطعات مانده در گمرک مشکل تخصیص ارز ندارند چراکه واردکننده ارز آن را تامین کرده اما این دسته قطعات هم به دلیل مشکلات مربوط به ثبت‌، کد رهگیری و ناهماهنگی ارگان‌های مربوطه امکان ترخیص ندارند.

محبی‌نژاد در پایان گفت: برآورد ما این است که حدود یک میلیارد دلار قطعه در گمرکات رسوب کرده که همچنان منتظر اقدامات وزارت صمت و تحقق وعده‌های مسئولان گمرک مبنی بر ترخیص این کالاها است.