۰ نفر

جایگزین «دنا پلاس اتوماتیک» برای مشتریان چیست؟

۷ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۲۲:۱۳
کد خبر: 434618
جایگزین «دنا پلاس اتوماتیک» برای مشتریان چیست؟

در شرایط فعلی امکان تولید و تحویل دنا پلاس اتوماتیک تنفس طبیعی وجود ندارد و برای همین ایران خودرو جایگزینی را برای حواله داران در نظر گرفته است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از اسب بخار، به گفته یک منبع خبری که در گروه صنعتی ایران خودرو مشغول به کار است، تا به حال پروژه تولید دنا پلاس تنفس طبیعی با جعبه دنده اتوماتیک آنچنان با قدرت پیگیری و دنبال نشده است. پیش از آغاز تحریم ها، کمپانی پانچ بلژیک مسئولیت تامین جعبه دنده اتوماتیک خانواده دنا و سورن را داشت و فعالیت اصلی خود را برای هماهنگ سازی جعبه دنده اتوماتیک با پیشرانه TC7 ( EF7 توربو) انجام می داد. بعد از موفقیت آمیز نبودن پروژه تامین جعبه دنده اتوماتیک از پانچ، بحث تامین این قطعه از کمپانی HPT کره جنوبی (هیوندای پاورتک) مطرح شد. آن کمپانی هم پایه فعالیتش را بر مبنای نسخه های توربو دنا پلاس گذاشته بود و در اصل این پروژه را به سر انجام رساند. اما آغاز تحریم ها باعث شد تا HPT نتواند به صورت مستقیم تامین گیربکس اتوماتیک دنا پلاس را برای ایران خودرو داشته باشد. برای همین با واسطه گری های مختلف، تامین این قطعه از خط تولید جانبی HPT در چین انجام شد و برای همین از چند ماه گذشته، تولید آزمایشی دنا پلاس اتوماتیک با جعبه دنده مشترک DAE و HPT برای نسخه توربو آغاز شده است.

از سویی با آماده شدن نمونه های اولیه دنا پلاس اتوماتیک، تست های فنی و مراحل اخذ مجوز شماره گذاری و استاندارد برای نمونه توربو اتوماتیک انجام شد. برای همین امروز فرایند تولید دنا پلاس توربو اتوماتیک ممکن است و فعلا برنامه ای برای تولید نسخه تنفس طبیعی اتوماتیک وجود ندارد. در اصل سیاست ایران خودرو این بوده که قوی ترین نسخه دنا پلاس را با جعبه دنده اتوماتیک عرضه کند. اما مشکلات تحریم باعث شد تا برخی ناهماهنگی ها برای تامین قطعاتی چون توربو شارژر در ایران خودرو مطرح شود. لذا فروش اولیه دنا پلاس توربو اتوماتیک با نام دنا پلاس اتوماتیک انجام شد و ابتدا مشخصات نسخه تنفس طبیعی که در قالب یک پروژه بود به مشتریان اعلام گردید.

اما با فراهم شدن امکان تامین انبوه قطعه توربو شارژر و برخی قطعات اساسی دیگر، بنا بر این است که دنا پلاس توربو اتوماتیک در خط تولید ایران خودرو حضور داشته باشد و مشتریان این شرکت به جای تحویل نسخه تنفس طبیعی، نمونه توربو شارژر را در اختیار بگیرند.

آن طور که این منبع خبری گفته است، بحث تیپ بندی ها L1، L2 و L3 برای دنا پلاس توربو اتوماتیک در قالب یک پروژه تعریف شده و قرار است تا در آینده نزدیک این تیپ بندی ها اعمال شود. اما در حال حاضر نمونه رونمایی شده در دهه فجر ۱۳۹۸، ملاک تولید و تحویل خودرو به مشتریان خواهد بود. همچنین با برنامه ریزی های انجام شده، به احتمال بسیار زیاد تا دهه اول خرداد ۹۹، تولید انبوه این خودرو آغاز می شود و صدور دعوتنامه ها تا یک ماه دیگر انجام خواهد شد. این منبع خبری عدد دقیقی برای قیمت دنا پلاس توربو اتوماتیک اعلام نکرده و تنها محدوده آن را مشخص کرده است. اما به درخواست این منبع آگاه، از اعلام محدوده قیمتی تا زمان مشخص شدن عدد قطعی فروش برای جلوگیری از هرگونه حواشی معذور هستیم.

با توجه به اطلاعات ارائه شده از جانب این منبع آگاه دنا پلاس اتوماتیک با پیشرانه توربو TC7 به دست مشتریان خواهد رسید. این خودرو به پیشرانه ۱٫۷ لیتری توربو مجهز است که ۱۴۸ تا ۱۵۰ اسب بخار را با گشتاور ۲۱۰ تا ۲۱۵ نیوتن متر تولید می کند. جعبه دنده ۶ سرعته اتوماتیک ساخت DAE توان این پیشرانه را به چرخ های جلوی دنا پلاس توربو اتوماتیک می رساند. در کنار نصب جعبه دنده اتوماتیک به جای گیربکس دستی در این خودرو، قطعاتی چون رام، محور جلو، پلوس ها، سیستم تعلیق جلو، میل موجگیر، مجموعه اگزوز و برخی اجزای دیگر تغییر کرده اند و در نگاه مهندسی، تفاوت میان دنا پلاس توربو اتوماتیک با نسخه دنده ای، ۱۰۰ قطعه اعلام می شود.

این خودرو قرار است تا با امکاناتی نظیر چراغ روشنایی روز، فرمان کمکی برقی، تهویه اتوماتیک، صندلی های جلوی برقی، نمایشگر لمسی، سنسور پارک و دوربین عقب، رهیاب ماهواره ای، کروز کنترل، آینه های تاشو برقی، رینگ آلومینیومی ۱۶ اینچی، تریم داخلی پارچه، چرم دوزی فرمان و دسته دنده، حالت تیپ ترونیک و اسپرت و برفی جعبه دنده، سانروف، ترمز ABS، EBD و BA، آنتن کوسه ای، چهار کیسه هوا و… به دست مشتریان برسد.