۰ نفر

اسرار خانه داری؛ بررسی دلایل شکستن سوزن چرخ خیاطی + راهکار

۴ دی ۱۴۰۱، ۱۵:۵۲
کد خبر: 690795
اسرار خانه داری؛ بررسی دلایل شکستن سوزن چرخ خیاطی + راهکار

از قدیم‌الایام استفاده از چرخ‌های خیاطی در بین مردم بسیار رایج بوده و این دستگاه تا به امروز همچنان با قوای بیش‌ از پیش مورد استفاده قرار می‌گیرد.

به گزارش اقتصاد آنلاین ؛در مطلب امروز دلایل شکستن سوزن چرخ خیاطی پرداخته شده است. البته با پیشرفت صنعت و تکنولوژی، روزبه‌روز قابلیت‌های این دستگاه افزایش یافته و عملکرد آن کاربردی‌تر شده‌ است. این وسیله فقط مخصوص کارگاه و کارخانه‌ها نیست و در تمام خانه‌های ایرانی وجود دارد. یکی از اجزای مهم در چرخ خیاطی، سوزن آن است که نقش مهمی را در این دستگاه ایفا می‌کند و به نوعی می‌توان گفت قلب تپنده این وسیله به حساب می‌آید.

دلایل شکستن سوزن چرخ خیاطی، عملا چرخ خیاطی کاربردی نداره و در برخی مواقع، آسیب دیدن پارچه را نیز به همراه خواهد داشت. در صورتی که سوزن خم شود، به وسیله یک‌سری ابزار می‌توان آن را به حالت اولیه برگرداند اما اگر این سوزن بشکند، باید به‌طور کامل تعویض گردد.  دلایل شکستن سوزن چرخ خیاطی بسیار متعدد بوده و صرفا یک طیف‌ محدود را شامل نمی‌شود. برای آشنایی بیشتر با این دلایل، تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

در بررسی دلایل شکستن سوزن چرخ خیاطی به‌طور کلی ۳ مدل سوزن داریم که شامل: سوزن دستی، سوزن مخصوص کارهای هنری و سوزن خیاطی می‌شوند. سوزن‌هایی که برای دوخت‌ودوز به وسیله چرخ خیاطی استفاده می‌شوند، بسیار متنوع‌تر هستند. انتخاب نوع سوزن به مدل و کارایی چرخ خیاطی و جنس پارچه بستگی دارد. بنابراین پیش از این‌که افراد به دوخت‌و‌دوز بپردازند، باید براساس اِلمان‌های موجود بهترین نوع سوزن را انتخاب کنند تا به این بخش از چرخ خیاطی شما آسیب وارد نشود.


اسرار خانه داری؛ از بین بردن شته گیاهان آپارتمانی در خانه

فوری ترین راه حل برای باز کردن گرفتگی لوله سینک ظرفشویی+ فیلم

اسرار خانه داری؛ چند اصل مهم در نگهداری و افزایش طول عمر جاروبرقی


 

انواع سوزن‌های چرخ خیاطی

سوزنDP/HA:

این سوزن با نام‌های دیگری همچون ژرسه، ته سوخته و دم سیاه نیز شناخته می‌شود و برای نازک‌دوزی، استرچ و ریون‌دوزی مورد استفاده قرار می‌گیرد. بنابراین شما باید برای دوخت‌و دوز‌ لباس‌هایی با پارچه کشی، این سوزن را انتخاب کنید و بر این اساس شکستن سوزن چرخ خیاطی خود را به حداقل برسانید.

سوزنDA:

برای دوخت‌های زیگزاگی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این مدل دوخت از روبه‌رو شبیه دو خط موازی بوده و از پشت حالت زیگزاگی دارد. این سوزن با نام دیگر میان‌‌دوز صنعتی نیز شناخته می‌شود.

سوزن DC:

از سوزن دی سی برای ریشه‌بندی و  استرچ در چرخ‌ خیاطی‌های سه نخ و سردوز استفاده می‌شود. از خصوصیات ظاهری این سوزن می‌توان به کوتاه بودن و تهِ دایره‌ای آن اشاره کرد. سوزن دی سی در مقایسه با سوزن دی بی قطور‌تر بوده و با نام زیگزاگ نیز شناخته شده است.

سوزنHA:

سوزنی که در چرخ خیاطی‌های ژانومه، کاچیران، فاف و … بکار گرفته می‌شود، HA نام دارد. در چرخ گل‌دوزی از این سوزن استفاده شده و برای دکمه‌زنی نیز کاربرد دارد. سوزن اچ آ از زاویه کنار صاف است.

سوزن DB:

از این سوزن در چرخ خیاطی‌های صنعتی و راسته‌دوز استفاده می‌شود. ظاهر این سوزن برخلاف سوزن دی سی بلند بوده اما درست همانند دی سی، ته دایره‌ای دارد.

یکی از مشکلاتی که اکثر خیاط‌ها و خانم‌های خانه‌دار که به دوخت‌و‌دوز مشغول هستند، با آن مواجه می‌شوند، شکستن سوزن چرخ خیاطی است. به‌طور کلی این مسئله به نامرغوب بودن سوزن مربوط بوده یا جنس پارچه سبب خم شدن و شکسته شدن سوزن شده است. ناگفته نماند که قرارگیری و تنظیم سوزن بر روی پارچه نیز در شکسته شدن آن بی‌تاثیر نیست. پس برای این‌که عمر سوزن چرخ خیاطی خود را افزایش دهید، این موارد را به‌خوبی رعایت کرده و تنظیم موقعیت و تعویض سوزن را به دست افراد ماهر بسپارید. از آنجایی که این مشکل تحت‌تاثیر عوامل متعددی رخ می‌دهد. در این قسمت علل مختلف را به صورت مجزا و تفکیک‌شده شرح می‌دهیم.

۱. درست بسته نشدن سوزن

یکی از دلایل شکستن سوزن چرخ خیاطی که  سبب خم شدن و شکستگی آن می‌شود، درست بسته نشدن آن است. در نتیجه این‌ کار باید با دقت و به‌درستی انجام شود. علاوه بر این موضوع، به شما پیشنهاد می‌کنیم که سوزن‌های استاندارد را خریداری کنید. برای این‌ که بتوانید سوزن مرغوب را از سوزن نامرغوب تشخیص دهید، باید چند ویژگی ظاهری سوزن استاندارد را بشناسید:

سوزن‌هایی که در چرخ‌های خیاطی و گل‌دوزی بکار گرفته می‌شوند، گودی پشت آن‌ها بلندتر بوده و این قابلیت را دارند که اجرای دوخت با عرض تعریف‌شده را انجام دهند. درنهایت این نکته را در نظر داشته باشید که خارج شدن نخ از سوزن یا مختل شدن عملکرد چرخ خیاطی می‌تواند به درست بسته نشدن سوزن ربط داشته باشد. پس در این شرایط پیچ سوزن‌بند را باز کرده و موقعیت سوزن را تنظیم کنید. پس از اتمام این‌ کار نیز، پیچ را مجددا سفت کنید و به دوخت‌ودوز خود ادامه دهید.

۲. عدم تناسب سوزن با جنس پارچه

از بارزترین دلایل شکستن سوزن چرخ خیاطی می‌توان به این مسئله اشاره کرد که سوزن انتخابی برای دوخت پارچه مناسب نیست. پیش از این‌ که از سوزن در چرخ خیاطی استفاده کنید، جنس و ضخامت پارچه را در نظر بگیرید و طبق این اِلمان‌ها، بهترین و مناسب‌ترین سوزن را انتخاب کنید. به عنوان مثال برای دوخت پارچه‌های جین، سوزن باید محکم و درشت و برای نفوذ سریع به پارچه نوک بسیار تیزی داشته باشد.

۳. اشتباه بسته شدن پایه پارچه

از دیگر دلایل شکستن سوزن چرخ خیاطی این است که در صورتی که پارچه در موقعیت درست قرار نگرفته باشد، پس از شروع کوک زدن، نخ مدام از سوزن خارج شده و سبب خم شدن و شکستگی سوزن چرخ خیاطی می‌شود. البته این نکته را نیز در نظر بگیرید که چرخ باید پایه نگهدارنده محکم و قدرتمند داشته باشد تا در هنگام دوخت پارچه‌های کلفت مشکلی برای آن رخ ندهد.

به عنوان مثال  در خصوص دلایل شکستن سوزن چرخ خیاطی پایه دکمه‌دوزی این امکان را به شما می‌دهد تا با خیالت راحت و با استقامت بالا، دکمه را در جای مناسب نصب کنید. هنگام انجام عملیات‌های مختلف دوخت‌ودوز به این نکته توجه داشته باشید، که پایه چرخ نیز باید براساس جنس پارچه بکار گرفته شود. در هنگام خیاطی نه‌تنها انتخاب سوزن اهمیت داشته، بلکه در کنار آن بکارگیری پایه نگهدارنده نیز مهم است و باید انتخاب آن با حساسیت و دقت زیادی صورت بگیرد. چون به دنبال شکسته شدن پایه چرخ، سوزن نیز شکسته می‌شود.

۴. کند و خم شدن سوزن

یکی دیگر از دلایل شکستن سوزن چرخ خیاطی، کندی و خم شدن آن است. برخی افراد به دلیل عدم آگاهی بر این باورند که استفاده مداوم از چرخ خیاطی، در بازه زمانی طولانی مشکلی را به همراه نخواهد داشت و این دستگاه آسیب نمی‌بیند. اما این مسئله کاملاً غلط است؛ چرا که بهره‌گیری از این وسیله به صورت پی‌در‌پی باعث کندی سوزن و در مرحله بعد خم شدن و شکستگی سوزن می‌شود.

۵. تنظیم نبودن قاب ماکو

در بررسی دلایل شکستن سوزن چرخ خیاطی قبل از استفاده از هر وسیله‌ای باید دفترچه راهنمای آن توسط شخص بررسی شود تا نکات و اقدامات اساسی در رابطه با استفاده از این دستگاه کاملا درک شده و به بهترین نحو اجرا گردد. از جمله مواردی که سبب شکستگی سوزن چرخ خیاطی می‌شود، تنظیم نبودن قاب ماکو است. شخصی که از چرخ خیاطی استفاده می‌کند، باید با استفاده از دفترچه راهنما، راجع به این قطعه و نحوه تنظیم آن اطلاعات کسب کند. به عنوان مثال اگر در هنگام دوخت متوجه شدید که پارچه در قسمت طول چین می‌خورد، باید مهره نخ‌گیر را شل کنید. در مقابل اگر نخ زیر پارچه جمع شود، مهره نخ‌گیر باید محکم گردد.

دلایل شکستن سوزن چرخ خیاطی

۶. جهت نادرست کشش پارچه

از دیگر  دلایل شکستن سوزن چرخ خیاطی مجموعه شانه‌ کارپیش‌ بر موظف است تا در هنگام دوخت، پارچه را به حرکت درآورد. این مجموعه از شانه دندانه‌دار و بخش متصل به آن که به صورت بازویی در زیر صفحه سوزن قرار دارد، تشکیل شده است. در نتیجه هنگام دوخت توجه داشته باشید که جهت کشش پارچه به‌خوبی در موقعیت خود قرار گرفته باشد. زیرا عدم رعایت این مسئله باعث شکسته شدن سوزن چرخ خیاطی شما می‌شود.