۰ نفر

اسرار خانه داری؛ چند اصل مهم در نگهداری و افزایش طول عمر جاروبرقی

۲۹ آذر ۱۴۰۱، ۱۳:۲۹
کد خبر: 689538
اسرار خانه داری؛ چند اصل مهم  در نگهداری و افزایش طول عمر جاروبرقی

در این مطلب راه های افزایش طول عمر جاروبرقی را به شما معرفی می کنیم و همچنین به شما یاد می دهیم چگونه از جاروبرقی خود مواظبت کنید تا تمیز بماند و بیشتر عمر کند.

به گزارش اقتصاد آنلاین؛ جاروبرقی یکی از مهم ترین وسایل خانگی می باشد که در صورت صدمه دیدن یا از کار افتادن آن، فورا جای خالی خود را با خرده ریزه ها و تکه های آشغال نمایان می کند. به این صورت، نگهداری و افزایش طول عمر جاروبرقی را برای شما بیان می کنیم.

استفاده بلند مدت از جارو برقی مثل تمام وسایل خانگی دیگر به استهلاک و کاهش کارآیی آن منجر می‌شود. این نکته را وقتی که مکش جاروبرقی شما پایین آمده و به خوبی آشغال ها را جمع نکند، متوجه می شوید. این در حالی است که با توجه به نکات مهم در نگهداری و افزایش طول عمر جاروبرقی، نگرانی از این بابت تا حد بسیار قابل توجهی کاهش پیدا می‌کند. نکات مهمی که برای حفظ و نگهداری جارو برقی بهتر است به آن  توجه کنید و دقت کنید به دو دسته تقسیم می شود:

تمیزکاری جاروبرقی

تمیزی جاروبرقی فعالیت هایی را شامل می‌شود که باید به شکل هفتگی صورت گیرد و با استفاده از آن ها شما می توانید عملکرد جاروبرقی را در سطح مناسبی نگه دارید. نگهداری جاروبرقی شامل فعالیت‌های تعمیر و تعویض می شود که در زمان بروز مشکل می‌توان از یک تعمیرکار مجرب این مشکلات را برطرف کنید، البته تعویض به موقع قطعات در نگهداری و افزایش طول عمر جاروبرقی خیلی موثر می باشد. هر دو این فعالیت ها برای حفظ کیفیت و کارکرد محصول نقش حیاتی دارد و بهتر است به آن توجه کافی داشته باشید.


بررسی علل اصلی نشت گاز از بخاری

 ترفندهای ساده برای تیز کردن چاقوهای آشپزخانه

 درجه حرارت اتو بخار برای انواع پارچه چیست؟


وظیفه جاروبرقی تمیز کردن خانه است، ولی تمیز کردن خود جاروبرقی نیز وظیفه به همین اندازه مهم و اساسی محسوب می شود. چون این نگهداری و افزایش طول عمر جاروبرقی منجر می شود. کارهای زیادی برای تمیزکاری جاروبرقی ضروری است که پیش از روشن کردن و در زمان استفاده از آن انجام شوند. این موارد در ادامه به طور مفصل توضیح داده می‌شود.

لوله های جاروبرقی

یکی از بررسی ها در نگهداری و افزایش طول عمر جاروبرقی این است که لوله های جاروبرقی اجزای بسیار مهمی محسوب می‌شود که حتی یک گرفتگی کوچک در آنها در صورتی که به خوبی برطرف نشود امکان دارد برای شما گران تمام شود در صورتی که به هر علتی این اتفاق رخ دهد از  سیخ بلند برای بیرون کشیدن گرفتگی و باز کردن مسیر لوله جاروبرقی استفاده کنید. باز بودن لوله های جاروبرقی نقش مهمی در کارکرد مناسب و آن دارد با نگهداری مناسب و رفع گرفتگی این لوله ها می توانیم موجب افزایش طول عمر جاروبرقی شوید.

کیسه غبار

مهترین کار در نگهداری و افزایش طول عمر جاروبرقی خالی کردن کیسه غبار یا محفظه آشغال در جاروبرقی یک وظیفه مشخص و روشن است. ولی افراد زیادی در انجام آن کوتاهی می‌کنند. اگر جاروبرقی شما از نوع کیسه‌ای است، بهتر است زمانی که دو سوم کیسه پر می شود آن را تعویض کنید. همچنین اگر جاروبرقی شما دارای محفظه ای برای جمع کردن آشغال و گرد و خاک می باشد، راحت تر می توانید متوجه شوید چه زمانی باید آن را خالی کنید. در هر صورت نکته مهم این است که پیش از پر شدن کیسه یا محفظه، آشغال آن را تمیز کنید. چون که پر شدن آن می‌تواند موجب گرفتگی فیلترها و کاهش مکش جاروبرقی شود.

برس جاروبرقی

تفاوتی ندارد از جاروبرقی با برس های مجزا استفاده می کنید یا از جاروبرقی یک تکه، اگر چیزهایی مانند مو و اشیای رشته هایی که در اطراف برس گیر کند کارهای جاروبرقی را کاهش می‌دهد. برای رفع این مشکل می توانید با یک قیچی این گرفتگی و گره‌ها را بریده و شل کنیم و سپس آنها را با میخ یا چیزی که در آورده و دور بیندازید. این کار موجب افزایش مکش دستگاه و برگشت کارایی مناسب با آن می‌شود. به این صورت با تمیز کردن برس می‌توانیدنگهداری و افزایش طول عمر جاروبرقی کمک کنید.

استفاده از اتصالات مختلف

جاروبرقی های زیادی با برس ها و اتصالات خاص به شما تحویل داده می‌شوند. از این برس ها و اتصالات مختلف دستگاه جاروبرقی خود استفاده کنید. آنها برای تمیز کردن قسمت های مشخص از خانه شما کارایی بسیار بالایی دارند و با استفاده از آنها راحت تر می توانید خانه خود را جارو بکشید و تمیز کنید. به عنوان مثال پله ها یا بخشهایی از کفپوش با تغییر اتصال برس بهتر تمیز می‌شوند. با استفاده نکردن از این اتصالات، به جاروبرقی خود آسیب وارد می کنید و کارایی آن را پایین می آورید. برای همین بهتر است برای نگهداری و افزایش طول عمر جاروبرقی از برس ها و اتصالات مختلف آن مطابق کاربردش استفاده کنید.

دو شاخه و سیم جاروبرقی

صدمه دیدن دو شاخه و سیم جاروبرقی یکی از اصلی ترین دلایل است که موجب می‌شود جاروبرقی خراب شود. بیش از اندازه کشیدن سیم می تواند موجب آسیب و صدمه به جاروبرقی شود، البته که پیچیده یا گره خوردن آن به سطوح تیز مانند وسایل خانگی مختلف می‌تواند صدمه وارد کند.

در این نوع نگهداری و افزایش طول عمر جاروبرقی بدانید که  تلاش نکنید از سیم جاروبرقی چیزی را بخواهید که خارج از توان آن است. اگر طول سیم برای رسیدن به تمام نقاط خانه کفایت نمی‌کند، با درآوردن دوشاخه و زدن آن به یک پریز دیگر می توان این مشکل را برطرف کنید. برای همین توصیه می شود با فشار آوردن به سیم تلاش نکنید طول آن را بیشتر کنید. به همین ترتیب سعی کنید دوشاخه جاروبرقی نیز به درستی نگهداری کنید. زمانی که کار جارو برقی کشیدن به اتمام می‌رسد دوشاخه آن را با کشیدن و موج انداختن بیرون نیاورید. تلاش کنید همان رفتاری که با دو شاخه وسایل دیگر مانند شارژر لپ تاپ یا دوشاخه تلویزیون دارید را با دو شاخه جاروبرقی داشته باشید این مسئله می‌تواند در بیشتر شدن طول عمر جاروبرقی موثر باشد.

نکشیدن آشغال های درشت با جاروبرقی

در نگهداری و افزایش طول عمر جاروبرقی دقت کنید همه ما می‌دانیم زمانی که یک شی بزرگ مانند سکه داخل جاروبرقی کشیده شود چه اتفاقی می‌افتد. همچنین همه ما با صدایی که موقع کشیدن آشغال های درشت در جاروبرقی به وجود می‌آید، آشنایی داریم. کشیدن چیزها و آشغال های درشت موجب صدمه دیدن تمیز کننده های داخلی جاروبرقی می شود و عمر آن را پایین می آورد.

برای همین پیش از شروع وظیفه جاروبرقی کشیدن توصیه می شود یک نگاه به محدوده بیندازید و اگر چیز درشتی پیدا کردید آن را با دست بردارید. همین مسئله در مورد تکه های شیشه ای و ظروف شکسته نیز صدق می کند. برای بیشتر شدن طول عمر جاروبرقی ضروری است که آشغال های درشت را با آن جمع نکنید.

جاروبرقی

تسمه جاروبرقی

یکی دیگر از مهم ترین اجزای جاروبرقی که در صورت صدمه دیدن نقش اساسی در کاهش کارآیی آن دارد، تسمه جاروبرقی می باشد. زمانی که تسمه به درستی کار نکند از مسیر آشغالی که بعد از جارو کشیدن باقی می ماند می توانید متوجه آن بشوید. تسمه قسمتی از دستگاه است که مدام در حال چرخیدن و حرکت است. برای همین مشکلاتی مانند گشاد شدن یا زیادی جمع شدن آن می‌تواند به جاروبرقی شما آسیب وارد کند.

تعویض تسمه کار بسیار ساده ای می باشد و می توانید به سرعت آن را انجام دهید. اینکار نقش بسیار اساسی در بیشتر شدن طول عمر جاروبرقی دارد. البته آسیب و صدمه وارد شدن به تسمه یا عدم کارکرد مناسب آن می‌تواند به ایجاد بوی سوختگی از جاروبرقی منجر شود.