۰ نفر

رئیس انجمن مهندسی زلزله ایران:

ساخت یک پل نابجا می‌تواند عامل ایجاد سیل باشد!

۲۳ فروردین ۱۴۰۲، ۱۷:۰۵
کد خبر: 711084
ساخت یک پل نابجا می‌تواند عامل ایجاد سیل باشد!

رئیس انجمن مهندسی زلزله ایران و بنیان‌گذار مقاوم‌سازی و مدیریت بحران زلزله با تأکید بردر نظر گرفتن همه تمهیدات مطالعه شده درخصوص سیل گفت: ساخت یک "پل" یا یک "بند" نابجا خود عامل بحران‌آفرین در ایجاد "سیل" خواهد بود!

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از تسنیم، وقوع سیل در فصل بهار در کشور ما مسبوق به سابقه است و این پدیده در سال‌های گذشته نیز کشور ما را درگیر کرده است. سال گذشته نیز آخرین مورد سیلاب‌های شدید در کشور را بر اثر پدیده مانسون شاهد بودیم که متأسفانه علاوه بر تلفات جانی ،خسارات فراوانی را به زیرساخت‌های کشور در بخش‌های مختلف وارد کرد.

امسال نیز با فرا رسیدن فصل بهار احتمال وقوع سیل در کشور قوت گرفته و سازمان هواشناسی از احتمال وقوع سیل در غرب کشور و به‌ویژه استان لرستان خبر داده است. همچنین در تهران نیز هشدار نارنجی سیل صادر شده و این امکان می‌رود که بار دیگر در منطقه امام‌زاده داود شاهد وقوع سیلاب باشیم.

در همین رابطه دکتر فریبرز ناطقی الهی؛ رئیس انجمن مهندسی زلزله ایران و بنیان‌گذار مقاوم‌سازی و مدیریت بحران زلزله در کشور به تسنیم گفت: برای جلوگیری و هشدار از سیل و سوانح طبیعی دیگر کلیه دستگاه‌های دولتی حتی غیردولتی و مردم باید برای کنترل تبعات آن به‌صورت منسجم باهم کار کنند. البته تعدادی از آنها مثل هواشناسی و سازمان مدیریت بحران در خط مقدم و سپس در خط دوم فرمانداری، استانداری، ستادهای بحران، هلال احمر، اورژانس و بیمارستان‌ها و ...، هستند.

وی با بیان اینکه در قسمت بازسازی نیز وزارت نیرو، شهرداری‌ها، دهیاری‌ها، بنیاد مسکن و ...، وظیفه دارند، ادامه داد: مردم هم می‌توانند به‌عنوان داوطلبان منطقه‌ای جهت آماده‌سازی مردم محلی و انتقال وضعیت‌های رخ داده به ارگان‌های بالا دستی کمک کنند. لذا همانطور که ملاحظه می‌شود مقابله با سیل یک امر کاملاً پیوسته است.

این استاد دانشگاه در پاسخ به اینکه آیا غافلگیری در برابر سیل در همه کشورهای دنیا اتفاق می‌افتد یا خیر، گفت: هر از گاهی اگر شرایط بارندگی از محاسبات دقیق بیشتر باشد، بلی، اما عموماً در ارزیابی درست برای کنترل ابعاد سیل‌ها میزان ورودی‌ها دست بالا گرفته می‌شود تا غافلگیر اتفاق نیفتد؛ با این وجود بازهم این غافلگیری رخ داده و بارها شاهد آن بوده‌ایم.

ناطقی الهی افزود: در کشور ما به‌دلیل عدم هماهنگی بین ارگان‌های متعدد که باید در موضوع سیل دخیل باشند، سیر طبیعی اطلاع‌رسانی درست عمل نمی‌کند و عموماً در ساعت‌های آخر ناگهان غافلگیری از هر بعدی رخ می‌دهد. لذا ما در کشور مشکلات بین ارگانی داریم که به مراتب بدتر از اشتباه در تخمین‌های فصلی است.

وی تصریح کرد: بسیاری از کشور‌ها از جمله ژاپن، سوییس، آلمان، آمریکا، کانادا و...، در دنیا نظام‌های هماهنگ و تعریف شده برای سیل دارند.

رئیس انجمن مهندسی زلزله ایران تأکید کرد: سیل یک امر قابل مدیریت است چرا که هم ورودی، هم خروجی‌ها و هم اقدامات لازم برای رویارویی مشخص است و در این خصوص آنهایی ناموفق هستند که مسیر هماهنگ اطلاعاتی و فرمان‌دهی سانحه را تعریف نکرده‌اند و به‌صورت فله‌ای وارد گود می‌شوند و اینجاست که فجایع رخ می‌دهد.

ناطقی الهی درباره نقش تمهیدات فیزیکی مانند سیل‌بندها در کاهش اثر سیل توضیح داد: هرگونه تمهیدات مطالعه شده کار مثبتی ارزیابی می‌شود البته کلیه محاسبات دقیق از کلیه زوایای محتمل باید بررسی شود چرا که ممکن است یک پل یا یک بند نابجا خود عامل بحران‌آفرین در سیل شود؛ لذا دقت و استفاده از علم موجود کاملاً راهگشا خواهد بود.