۰ نفر

فرار از استانبول از ترس زلزله احتمالی

۱۷ اسفند ۱۴۰۱، ۱۵:۲۱
کد خبر: 705477
فرار از استانبول از ترس زلزله احتمالی

شرکت های اسباب کشی در استانبول می گویند طی روزها و هفته های گذشته تقاضای اثاث کشی به خارج از این شهر ۱۰ برابر نسبت به قبل افزایش یافته است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از عصر ایران، پس از زلزله مرگبار اخیر در ۱۰ استان جنوبی ترکیه (و ۵ استان شمالی سوریه)، برخی شهروندان ساکن شهر استانبول از بیم زلزله احتمالی در این اَبَرشهر، به فکر مهاجرت افتاده اند و مهاجرت معکوس از این شهر افزایش یافته است.

در پی زلزله مهیب ۷.۶ ریشتری ماه گذشته در استان های جنوبی ترکیه، بیم تکرار چنین زلزله ای در اَبَر شهر استانبول ترکیه بسیاری را نگران کرده است.

کارشناسان زمین شناسی و ژئوفیزیک سال هاست که نسبت به یک زلزله احتمالی بالای ۷ ریشتر در شهر استانبول هشدار می دهند. شهر استانبول روی گسل های فعال منطقه دریای مرمره واقع است، گسل هایی که در گذشته های تاریخی زلزله های مرگبار و شدیدی را تجربه کرده است.

آخرین زلزله بزرگ استانبول در سال ۱۵۰۹ رخ داده که طی آن بخش های زیادی از این شهر نابود شده و انسان های زیادی کشته شدند و بخش هایی از این شهر تاریخی به طور کامل ویران شده است.

حالا با گذشت بیش از ۵۰۰ سال از آخرین زلزله بزرگ در استانبول، طبق گفته کارشناسان، خطر زلزله هر آن این شهر را که در حکم مرکز اقتصادی ترکیه است؛ تهدید می کند.

مشاوران املاک در دو استان مجاور استانبول ( ادیرنه و کیرک لارلی) می گویند طی هفته های گذشته صدها قطعه زمین به شهروندان استانبول که دیگر نمی خواهند در این شهر پرخطر زندگی کنند، فروخته اند.

با توجه به اینکه این دو استان به استانبول نزدیک هستند و همزمان از گسل فعال زلزله ای استانبول فاصله دارند، تقاضا برای خرید خانه و زمین در این دو منطقه به شدت افزایش یافته به نحوی که قیمت زمین و خانه در آن طی ۱ ماه گذشته تا حدود ۲ تا ۴ برابر افزایش یافته است.

همچنین شرکت های فعال در بخش حمل و نقل لوازم خانه و اسباب کشی در شهر استانبول می گویند طی هفته های گذشته تقاضای حمل اثاثیه منزل از شهر استانبول به خارج از این شهر به نحوی بی سابقه افزایش یافته و در مواردی به ۱۰ برابر رقم های سابق رسیده است.

برخی از شهروندان استانبول هم که در روستاها و شهرهای آباء واجدادی شان خانه و املاکی دارند به خانه های خارج از استانبول خود کوچ کرده اند.

گفتنی است طبق اعلام کارشناسان و با توجه به نقشه گسل ها، بخش اروپایی استانبول در مقایسه با بخش آسیایی آن، در صورت وقوع زلزله تکان های شدیدتری را تجربه خواهد کرد.

 همچنین طی هفته های گذشته لیست هایی از محل های احتمالی امن و ناامن استانبول دست به دست شده که نقشه گسل های خطرزا و کم خطرتر را نشان می دهد و بر همین اساس حتی قیمت املاک و مستغلات در بخش های مختلف شهر استانبول دستخوش تغییر شده است.

شهر استانبول به واسطه تاریخی و قدیمی بودن، دارای دهها هزار ساختمان ناامن و فرسوده است که کارشناسان هشدار می دهند در صورت وقوع زلزله ای شدید و بالای ۷ ریشتر، می تواند به مرگ دهها هزار انسان و ریزش کامل بخش بزرگی از ساختمان های ناایمن آن بینجامد.

از سوی دیگر خطر وقوع سونامی پس از زلزله احتمالی نیز بر شدت نگرانی ها افزوده است.