۰ نفر

نمایش اقتدار پلیس در ششمین مرحله از طرح کاشف؛

دستگیری 281 زور گیر سارق مسلح و قاتل

۱۹ آذر ۱۳۹۹، ۹:۳۸
کد خبر: 488396
دستگیری 281 زور گیر سارق مسلح و قاتل

ماموران پلیس آگاهی تهران با اجرای ششمین مرحله از طرح کاشف، موفق به دستگیری 281مجرم حرفه‌ای و انهدام 61باند شدند. در میان افراد دستگیر شده اعضای باندی به چشم می‌خورند که دست به سرقت 14کیلو طلا زده بودند و سارقانی که اقدام به سرقت مسلحانه می‌کردند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری، سردار حسین رحیمی، فرمانده انتظامی تهران، درباره جزئیات این طرح گفت: 281متهمی که در این طرح دستگیر شدند در قالب 61باند فعالیت می‌کردند که 22باند مربوط به سرقت به عنف، زورگیری و موبایل قاپی بودند، ۱۱ باند اقدام به سرقت از منازل و اماکن می‌کردند، ۱۵باند در زمینه سرقت عادی فعالیت داشتند، ۸باند جعل و کلاهبرداری می‌کردند و ۵باند هم اقدام به سرقت مسلحانه و آدم‌ربایی کرده بودند. وی ادامه داد: متهمان به ۳هزارو۱۷۵فقره سرقت اعتراف کرده‌اند و بررسی‌ها نشان می‌دهد که 102نفر از متهمان بازداشت شده؛ یعنی 68درصد از آنها سابقه‌دار هستند.

به‌گفته رئیس پلیس تهران، از سارقان ۶کیلو طلا و ۶هزار دلار که از منازل دزدیده بودند، کشف شده و این نشان می‌دهد مردم طلا و دلارهایشان را در خانه نگه می‌دارند که این، امری اشتباه است. علاوه بر این از متهمان دستگیر شده ۲۵دستگاه خودروی مسروقه، ۲۰دستگاه موتورسیکلت مسروقه، ۵قبضه اسلحه، ۵۰قبضه چاقو، ۱۲۰دستگاه موبایل سرقتی، ۳۶دستگاه ساعت مچی گران‌قیمت کشف شده است.

سردار رحیمی در ادامه به مهم‌ترین باندهایی که در طرح کاشف منهدم شدند اشاره کرد و گفت: یکی از باندها، 3عضو داشت که 14کیلو طلا را به سرقت برده بودند.  همچنین یک باند 6نفره سارقان مسلح در مناطق شرقی تهران دست به سرقت می‌زدند که به 10فقره سرقت مسلحانه اقرار کردند. اعضای یک باند 10نفره که از سارقان سابقه‌دار بودند نیز اقدام به تخریب منازل شهروندان کرده و دست به سرقت می‌زدند که پس از دستگیری به ۲۰ فقره سرقت اعتراف کرده‌اند.

   کیفی پر از شمش طلا

در میان متهمانی که در تازه‌ترین طرح کاشف دستگیر شده‌اند، پسری جوان و سابقه‌دار است که کیفی پر از شمش طلا سرقت کرده است. او می‌گوید یک کیف قاپ حرفه‌ای است و از یکی از طعمه‌هایش که طلافروش بود، کیفی پر از طلا دزدیده است.

طلافروش را از قبل شناسایی کرده بودید؟

نه خیلی اتفاقی او را در خیابان دیدیم و کیفش را قاپیدیم. البته 2 نفر بودند و اصلا خبر نداشتیم داخل کیف یکی از آنها طلاست. کار من و 2 همدستم کیف‌قاپی بود و معمولا در خیابان‌ها می‌چرخیدیم و به محض شناسایی طعمه به سمتشان هجوم می‌بردیم تا کیفشان را بقاپیم. از قضا یکی از آنها طلافروشی بود که حدود 14کیلو طلا همراهش بود. البته طلای آب شده بود و به‌صورت شمش که بین خودمان تقسیم کردیم. ما پس از سرقت وقتی در کیف را باز کردیم ابتدا فکر کردیم داخل آن آهن است اما بعد فهمیدیم شمش طلاست.

چند وقت است که سرقت می‌کنی؟

4 یا 5سالی می‌شود. من بیشتر موبایل‌قاپی می‌کردم تا اینکه با همدستانم آشنا شدم و تصمیم گرفتیم کیف‌قاپی کنیم. این روزها مردم از ترسشان جرأت نمی‌کنند در خیابان با گوشی‌هایشان صحبت کنند و همین باعث شده بود که نتوانم سرقت‌های زیادی انجام دهم.

چند بار به زندان رفته‌ای؟

پیش از این 3بار به‌اتهام موبایل‌قاپی دستگیر و زندانی شده‌ام، این‌بار اما فقط کیف‌قاپی کرده‌ام.

از شگرد سرقت‌هایتان بگو؟

گاهی تک‌موتوره و گاهی با دوموتور می‌رفتیم برای دزدی اما چون سابقه‌دار بودم در نهایت گیر افتادم.

   سرقت مسلحانه

مرد لبوفروش که دچار مشکلات مالی شده بود قدم در دنیای سارقان مسلح گذاشت. او با همدستانش وارد خانه‌ها می‌شد تا دست به سرقت طلا و دلار بزند غافل از اینکه خیلی زود گیر خواهد افتاد.

از شگرد سرقت‌هایتان بگو؟

ما 2شگرد برای سرقت داشتیم. شگرد اول این بود که وقتی صاحبخانه در خانه بود، وارد می‌شدیم و سپس با اسلحه او را تهدید می‌کردیم و دست به سرقت طلا و دلار می‌زدیم. شگرد دوم این بود که زنگ خانه‌ها را می‌زدیم و اگر صاحبخانه نبود با تخریب در وارد خانه‌ها شده و سرقت را انجام می‌دادیم.

خانه‌ها را چطور انتخاب می‌کردید؟ 

یکی از طعمه‌هایمان دایی دوستم بود. دوستم به ما گفت که دایی‌اش در این مدت هرچه پول گیرش آمده را طلا خریده است. ما هم وقتی فهمیدیم، نقشه سرقت طلاهای او را کشیدیم. دوستم می‌گفت با دایی‌اش اختلاف دارد و می‌خواهد از او انتقام بگیرد. وقتی وارد خانه دایی دوستم شدیم با اسلحه او و خانواده‌اش را تهدید کردیم و بعد دست و پای آنها را بستیم و هرچه طلا در خانه بود را سرقت کردیم.

از چه سلاحی استفاده می‌کردید؟

با خودمان کلت و وینچستر می‌بردیم که خطری تهدیدمان نکند. ساکنان خانه‌ها با دیدن اسلحه وحشت می‌کردند و تسلیم خواسته ما می‌شدند.

سابقه‌داری؟

سابقه درگیری و حمل مواد دارم، اما سرقت نه. راستش من لبوفروش بودم که به‌دلیل کرونا کارم را از دست دادم. از طرفی دوستانم هرشب می‌آمدند پیش من و می‌گفتند سرقت، پول خوبی دارد. به همین دلیل وسوسه و با آنها همدست شدم. نمی‌دانستم به این زودی دستگیر می‌شوم. همسرم باردار است و به‌شدت پشیمانم.

   استوری دردسرساز

همه‌‌چیز از استوری کردن یک عکس در اینستاگرام شروع شد. وقتی چند جوان عکس شخصی دوستشان را در اینستاگرام منتشر کردند ماجرا به درگیری مسلحانه و تخریب یک مغازه در منطقه کن کشیده شد. در این شرایط مأموران پلیس امنیت تهران وارد عمل شدند و متهمان را دستگیر کردند. یکی از آنها که با اسلحه اقدام به تخریب مغازه کرده بود دیروز در میان متهمان طرح کاشف بود.

انگیزه‌تان از درگیری چه بود؟

فردی به نام بهنام و دوستانش عکس شخصی مرا استوری کردند. من هم ناراحت شدم و با آنها قرار دعوا گذاشتم، اما نیامدند و به من فحش ناموس دادند. من هم مجبور شدم دست به اسلحه شوم. روز حادثه سراغ آنها رفتم و درگیری شروع شد. خیلی عصبانی بودم و اقدام به تیراندازی و تخریب کردم.

همیشه با خودت اسلحه حمل می‌کنی؟

نه. مگر اینجا تگزاس است.

سابقه‌داری؟

7بار به‌خاطر مصرف مشروبات الکلی و شرارت به زندان رفته‌ام.