۰ نفر

معتادانی که ترس به جان پایتخت انداخته‌اند

۱۷ فروردین ۱۳۹۹، ۵:۴۵
کد خبر: 428823
معتادانی که ترس  به جان پایتخت انداخته‌اند

معاون دادستان از جمع آوری معتادان متجاهر در صورت موافقت مسئولان قضایی خبر داد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران، مهدی مهرانگیز، سرپرست دادسرای مبارزه با مواد مخدر تهران درباره احساس نا امنی مردم از حضور معتادان متجاهر در شهر گفت:  به دنبال انتشار فیلم هایی از  تجمع معتادان در تهران و خرید و فروش موادمخدر توسط آنها نگرانی و شکایت هایی از سوی مردم داشتیم که در صورت موافقت مسئولان قضایی اقدام هایی برای جمع آوری دوباره آنها خواهیم داشت.

 وی گفت: پیش از به وجود آمدن بحث شیوع ویروس کرونا، به تمام کمپ های نگهداری و بازپروری معتادان متجاهر بخشنامه کردیم تا 5 هزار ظرفیت جدید برای نگهداری معتادان متجاهر در ایام نوروز ایجاد کنند اما با شیوع این بیماری وضعیت تغییر کرد.

معاون دادستان تهران یادآور شد: دغدغه‌هایی در شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر تهران وجود داشت که در صورت تداوم طرح جمع آوری معتادان و انتقال آنها به کمپ ها ممکن بود تبعاتی داشته باشد. بنابراین تصمیم گرفتیم معتادان متجاهری که 6 ماه نگهداری شده‌اند، ترخیص شوند و دستور جمع آوری جدید نیز صادر نشد.وی تصریح کرد: این معتادان چندین روز در سطح شهر بوده‌اند و احتمال ابتلای آنها به ویروس کرونا وجود دارد لذا جمع‌آوری آنها نیز باید با دقت صورت گیرد زیرا شاید ناقل ویروس باشند اما علائمی در آنها رؤیت  نشود و باید دید که آیا می‌توان ظرفیتی را برای قرنطینه آنها ایجاد کرد.

اقدام پلیس برای برخورد با معتادان رها شده در شهر

سرهنگ عبدالوهاب حسنوند، رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر تهران بزرگ نیز در این باره به «ایران»  گفت: موضوع تجمع معتادان متجاهر در شهر نه تنها دغدغه مردم بلکه دغدغه پلیس هم هست و به همین خاطر در جلسه ای که صبح شنبه در استانداری با حضور استاندار تهران و تمام مسئولان مربوطه داشتیم تصمیم جمعی بر این شد که تمام معتادان از سطح شهر جمع آوری شوند  و ما ظرفیت نگهداری حدود ۷۵۰۰ نفر را در مراکز  نگهداری معتادان داریم . البته تصمیمات  ما به نظر ستاد مقابله با بحران کرونا در کشور بر می گردد و قرار است یک پروتکل بهداشتی نیز از سوی وزارت بهداشت تهیه شود . همچنین  باید غیر از جمع آوری و ساماندهی معتادان متجاهر برای افرادی که دارای زخم های باز هستند و در شهر تردد دارند نیز تصمیماتی گرفته شود چرا که این افراد نیز پرخطر محسوب می شوند. 

وی درباره غربالگری معتادان نیز گفت : به طور قطع این افراد قبل از انتقال به مراکز غربالگری خواهند شد. حسنوند خاطرنشان کرد: در مرکز مهر سروش که زیر نظر پلیس مواد مخدر است هیچ موردی از ابتلا به کرونا نداشتیم و اگر در سایر مراکز نیز کار خود را به این روال انجام می‌دادند این اتفاق پیش نمی‌آمد کما اینکه در دیگر مراکز بازپروری ماده 15 و 16 نیز گزارشی از ابتلا به کرونا گزارش نشده است.

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر تهران بزرگ ادامه داد: شکایت درباره حضور معتادان متجاهر در سطح شهر از طریق سامانه 110 و 197 به پلیس مبارزه مواد مخدر و فرماندهی انتظامی ارجاع می‌شود و در جریان شکایت ها هستیم.

اطلاعیه ستاد مبارزه با مواد مخدر

ستاد مبارزه با موادمخدر نیز درباره لغو موقت جمع‌آوری و ساماندهی معتادان متجاهر اطلاعیه‌ای صادر کرد.

در این اطلاعیه آمده است: ستاد مبارزه با موادمخدر با کمک و همراهی دستگاه‌های مقابله‌ای و درمانی عضو خود، در یک سال و نیم گذشته و بویژه ایام نوروز، به‌صورت مستمر، طرح های جمع‌آوری و ساماندهی معتادان متجاهر را در دست اقدام داشت که در حد قابل توجهی مناطق آلوده پاک‌سازی و در وضعیت مطلوبی قرار گرفته بودند.

با توجه به شیوع ویروس کرونا در سطح کشور و طبق مصوبه کمیته درمان به ریاست معاون  وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مقرر شد تا زمان رفع شرایط بحران و اضطرار، اجرای این طرح به تعویق بیفتد.بنابراین به اطلاع می‌رساند ستاد مبارزه با مواد مخدر و شوراهای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان های سراسر کشور، در این رابطه تابع تصمیمات وزارت بهداشت و ستاد مقابله با کرونا هستند.

شایان ذکر است در این زمینه، جلساتی در حال برگزاری است و چنانچه هر گونه تصمیم جدیدی درباره این طرح، ابلاغ شود، ستاد و شوراها نیز ملزم به رعایت آن خواهند بود.