۰ نفر

پیامک‌های کلاهبرداری کدامند؟

۲۰ دی ۱۳۹۸، ۱۳:۲۲
کد خبر: 408552
پیامک‌های کلاهبرداری کدامند؟

معاون اجتماعی پلیس فتا در خصوص مشخصه‌های پیامک‌های کلاهبرداری و مهندسی اجتماعی افراد سودجو برای دسترسی به اطلاعات حساب بانکی توضیح داد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، سرهنگ رامین پاشایی، معاون اجتماعی پلیس فتا ناجا به رصد پلیس فتا در فضای مجازی پرداخت و اظهار داشت: ثبت‌نام در طرح‌های معیشتی، عیدی و اختصاص سهمیه بنزین به مسافربرهای عمومی و اینترنتی و مواردی از این قبیل از جمله موضوعاتی بوده که توجه کلاهبرداران فضای مجازی را به خود اختصاص داده است و پیامدهایی در این باره برای هموطنان ارسال کرده است.

وی تصریح کرد: خوشبختانه آمار نشان می‌دهد که هوشیاری مردم در این زمینه زیاد شده و به هر نوع پیامکی که برای آنها ارسال می‌شود توجه نمی‌کنند. چرا که متوجه شده‌اند افراد سودجو از طریق این ترفندها می‌خواهند به اطلاعات حساب بانکی آنها دستیابی پیدا کرده و حساب بانکی‌شان را خالی کنند. 

 معاون اجتماعی پلیس فتا به مهندسی اجتماعی کلاهبرداران اینترنتی اشاره و بیان داشت: کلاهبرداران با روش‌های مختلفی به شماره تلفن،‌ آدرس و اطلاعات افراد دسترسی پیدا می‌کنند؛ ممکن است آن اطلاعات در وهله اول بی‌ارزش باشند اما می‌توانند به واسطه آنها نظر مخاطب را جلب کند. 

سرهنگ پاشایی گفت: دو نکته اساسی وجود دارد که اگر مردم به آن توجه کنند می‌توانند از خطر کلاهبرداری اینترنتی ایمن باشند؛ اول آنکه افراد کلاهبردار با خط‌های عمومی اپراتورهای مختلف پیام می‌دهند در صورتی که نهادها و دستگاه‌ها اگر بخواهند پیامی به هموطنان بدهند پیام مذکور در قالب شماره تلفن پوششی که عمدتا نام سازمان، بانک یا ارگان در بالایش نوشته شده، اقدام می‌کنند. 

وی افزود: اگر هر پیامی از شماره‌های عمومی، به افراد واصل شد بدانند قطعا کلاهبرداری است؛ همچنین اگر در پیامک‌ها افراد را به سایت‌های مختلف هدایت کرده و برای ثبت‌نام درخواست وجه کردند هموطنان باید آگاه باشند چرا که در ادامه سودجویان با دسترسی به اطلاعات حساب بانکی حتما از حساب آنها برداشت غیرمجاز خواهند کرد.

 معاون اجتماعی پلیس فتا به الزام رمزهای یک بار مصرف اشاره و اظهار داشت: برای فعال سازی رمز یک بار مصرف حتما افراد به سایت خود بانک‌ها مراجعه کرده و رمزها را فعال سازی کنند. 

سرهنگ پاشایی گفت: با اعمال رمزهای یک بار مصرف قطعا دست افراد سودجو از حساب افراد کوتاه می‌شود بنابراین مجرمان به فکر شگردهای جدید هستند که از آن جمله دسترسی غیرمجاز به گوشی تلفن و سرقت اطلاعات حساب‌های آنها است. بنابراین افراد دقت داشته باشند که تمام مراحل فعال سازی رمزها را خودشان انجام داده و به هیچ عنوان به کسی اعتماد نکرده و رمز و پسورد خود را افشا نکنند.

وی با تاکید دوباره بر این مطلب که پیامک‌های کلاهبرداران در سه دسته ترغیب، تهدید و تشویش دسته بندی می‌شود از هموطنان درخواست کرد که همواره اخبار را از خبرگزاری‌ها و رسانه‌های موثق دریافت کرده و به هیچ عنوان به پیام‌های غیررسمی توجه نکرده و هنگام بارگذاری اپلیکیشن‌ها، آنها را از منابع رسمی دریافت کنند.