با توجه به اینکه صنعت گردشگری به دلیل شیوع ویروس کرونا سخت‌ترین ضربه را به خود دید، انتظار می‌رود میزان تبلیغات این بخش در جستجوگر گوگل که قسمت قابل توجهی از درآمد این شرکت را تشکیل می‌داد، در سال جاری برای نخستین بار، رشدی منفی را تجربه کند.

اقتصاد آنلاینمهسا نجاتی؛ در حالی که بزرگترین شرکت‌های فناوری جهان تا کنون نسبتا از صدمه بیماری همه‌گیر کرونا در امان مانده‌اند، اما با توجه به خسارات وارد شده به اقتصاد جهانی، به صورت کامل از نتیجه این بحران در امان نیستند.

در حالی که اپل با چالش‌های عرضه و تقاضا درگیر بوده، آمازون نیز مجبور به صرف میلیاردها دلار برای ایمن نگاه داشتن شبکه لجستیکی گسترده خود در طول شیوع ویروس کرونا است. از سویی فیس‌بوک و گوگل با کاهش مخارج تبلیغاتی روبرو هستند که پایه درآمد آنها را تهدید می‌کند.

بر اساس برآوردهای انجام شده توسط eMarketer، به نقل از وال استریت ژورنال، گوگل حتی ممکن است رکورد کاهش درآمد تبلیغاتی خود در سال جاری را تجربه کند. این امر بیشتر به دلیل کاهش قابل توجه هزینه آگهی‌های مسافرتی بوده که بخش قابل توجهی از درآمد تبلیغاتی جستجوگر گوگل را تشکیل می‌دهد.

قابل ذکر است که نیکول پرین، تحلیلگر ارشد eMarketer گفت: "در طول بیماری همه‌گیر بخش گردشگری صنعتی بوده که بیشترین ضربه و بالاترین میزان کاهش هزینه را به خود دیده است."

به گفته Kantar، شرکت‌های گردشگری Expedia و Booking.com هر دو جزو 10آگهی‌دهنده برتر در جستجوگر گوگل در سال گذشته بودند که نشان‌دهنده اهمیت بخش مسافرتی بیمارشده برای قسمت فروش تبلیغات گوگل است.

همانطور که در نمودار ارائه شده مشاهده می‌شود، کسب و کار تبلیغاتی گوگل در ایالات متحده در طی یک و نیم دهه گذشته به طور پیوسته در حال رشد بوده و از کمی پایین‌تر از 7میلیارد دلار در سال 2008 به بیش از 40میلیارد دلار در سال گذشته صعود کرده است.

گفتنی است با وجود اینکه بحران مالی در سال 2009 اندکی رشد گوگل را آهسته کرد، نتوانست آن را شکست دهد. در حال حاضر ممکن است که روند رشد این غول جستجوگر به پایان برسد، اما با این حال eMarketer پیش‌بینی می‌کند میزان فروش تبلیغات این شرکت آمریکایی با 5درصد کاهش، به 39.6میلیارد دلار در سال جاری سقوط کند.

در نمودار ارائه شده، میزان درآمد تبلیغاتی گوگل را مشاهده می‌کنید؛

درآمد تبلیغاتی گوگل