با توجه به افزایش موارد ابتلا به بیماری کووید-19 در برخی نقاط جهان و مشخص نبودن زمان اتمام آن و همچنین خسارات اقتصادی وارد شده تاکنون، صندوق بین‌المللی پول چشم‌انداز برآوردهای خود برای میزان تولید ناخالص داخلی جهان در سال جاری و آینده کاهش داد.

اقتصاد آنلاینمهسا نجاتی؛ زمانی که صحبت از ناآرامی‌های اقتصادی ناشی از بیماری کووید-19 به میان می‌آید، در طی چند ماه گذشته به شنیدن موارد منفی عادت کرده‌ایم. در این مدت، ما شاهد بدترین ضرر یک روزه در بازار سهام، افت بی‌سابقه در مخارج مصرف‌کننده، بحرانی تاریخی در زمینه اشتغال‌ و رکورد سریع‌ترین کاهش فعالیت اقتصادی بوده‌ایم.

بنابراین با در نظر گرفتن همه این موارد، جای تعجب نیست که صندوق بین‌المللی پول بار دیگر پیش‌بینی رشد خود را برای اقتصاد جهانی در آخرین گزارش چشم‌انداز اقتصاد جهانی خود که در روز چهارشنبه منتشر شد، کاهش داد.

گفتنی است که صندوق بین‌المللی پول با نام‌گذاری وضعیت فعلی با عنوان "بحرانی که مانند ندارد"، پیش‌بینی رشد تولید ناخالص داخلی جهانی خود برای سال 2020 را از منفی 3درصد در برآورد ماه آوریل، به منفی 4.9درصد کاهش داد؛ ضمن اینکه خوش‌بینی خود را برای بهبود سریع در سال 2021 نیز کم کرد.

نتیجه برآوردهای به روز شده در تولید ناخالص داخلی 2021 مشاهده خواهد شد که نسبتا مطابق با بازده اقتصادی سال 2019 بوده و 6.5درصد پایین‌تر از پیش‌بینی انجام شده در ژانویه 2020، دوران پیش از کووید-19 است.

با توجه به پیش‌بینی قبلی، صندوق بین‌المللی پول یادآور می‌شود که برآوردهای فعلی مواردی برای درجه بالایی از عدم اطمینان غیرمعمول هستند؛ زیرا هنوز مشخص نیست که این بیماری همه‌گیر چه زمانی تمام خواهد شد.

صندوق بین‌المللی پول در بیانیه رسمی خود نوشت: "طرح اولیه، به فرضیات کلیدی در خصوص تبعات ناشی از بیماری همه‌گیر بستگی دارد. در کشورهایی که با نرخ نزولی ابتلا مواجه هستند، روند بهبود آهسته‌تر در پیش‌بینی به روز شده، حاکی از فاصله‌گذاری پایدار در نیمه دوم 2020؛ خسارت بیشتر ( به پتانسیل عرضه) از انتظار به فعالیت‌ها در طول تعطیلی سه ماهه نخست و دوم 2020؛ و آسیب به بهره‌وری ناشی از تقویت ایمنی و بهداشت لازم در محیط کار است. در اقتصادهایی که در تقلا برای کنترل نرخ ابتلا هستند، یک تعطیلی طولانی مدت خسارات بیشتری را در فعالیت‌ها خواهد داد."

همچنین صندوق بین‌المللی پول با هشدار در خصوص احتمال وخیم‌تر شدن شرایط مالی اظهار داشت که تقویت در بخش بازار مالی، مستقل از تغییرات در پیش‌بینی‌های اقتصادی بنیادی ظاهر شده است.

در نمودار ارائه شده، پیش‌بینی صندوق بین‌المللی پول در خصوص تولید ناخالص داخلی جهان، پیش از بیماری همه‌گیر کووید-19 و در طول آن را مشاهده می‌کنید؛

رشد اقتصادی