۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

گران‌ترین بازار سهام آمریکا در 2دهه گذشته/ تغییراتی که شیوع کرونا در اقتصاد بر جای می‌گذارد

۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۱۶:۵۲
کد خبر: 436095
گران‌ترین بازار سهام آمریکا در 2دهه گذشته/ تغییراتی که شیوع کرونا در اقتصاد بر جای می‌گذارد

همه گیری ویروس کرونا تبدیل به یک درد اقتصادی بی سابقه در بخش‌های مختلف اقتصاد و در عین حال خوش بینی شدید در وال استریت شده که اختلاف بی سابقه‌ای ایجاد کرده است.

اقتصادآنلاین - اکرم شعبانی؛ به گزارش سی ان ان، اقتصاد ایالات متحده به شکلی بی سابقه در حال سقوط است، طی دو ماه گذشته بیش از 30 میلیون آمریکایی برای دریافت وام بیکاری تشکیل پرونده داده‌اند. میلیون‌ها مورد از مشاغل کوچک برای حفظ بقای خود درخواست وام داده‌اند آن هم در شرایطی که امکان کاهش تولید ناخالص داخلی ایالات متحده در سه ماهه دوم تا 40 درصد هم وجود دارد.

علیرغم تمام شرایط پیش آمده بازارهای سهام در حال ثبت دستاوردهای گسترده‌ای است. شاخص اس اند پی 500 حتی پس از ریزشی که روز پنجشنبه پشت سر گذاشت در ماه آوریل افزایش 13 درصدی به ثبت رساند. این شاخص بهترین رشد ماهانه خود را بر همین اساس از ژانویه 1987 تاکنون به ثبت رسانده است.

در شرایط عادی وال استریت برای بهبودی شرایط خود به زمانی بیش از دیگر بخش‌های اقتصادی نیاز دارد، افزون بر این بازار سهام به معنای اقتصاد نیست. سرمایه گذاران در بازارهای سهامی افق دید سه تا شش ماهه دارند. با این وجود، خطر اصلی در این مساله است که هرگونه عکس العمل بازارهای سهام باعث می‌شود تا سرمایه گذاران در مسائل بهداشتی و اقتصادی پیش رو آمادگی لازم را نداشته باشند.

برایان نیک، رییس بخش استراتژی شرکت نووین با سرمایه بیش از 1 تریلیون دلاری در این باره گفت: قیمت گذاری‌های بازار در یک روند بهبودی هموار به سمت عالی در حال پیش روی است.

گران‌ترین بازار 18 سال گذشته

موضوع تنها این نیست که بازارهای سهام به حیات و روال طبیعی خود بازگشته‌اند و از زمان سقوط روز 23 مارس تاکنون موفق به جهش 30 درصدی شده‌اند. این مساله نشان دهنده این است که بازارهای سهامی برای دستیابی به حد کمال قیمت گذاری شده‌اند. بر اساس داده‌های ریفینیتیو معاملات اس اند پی 500 برای دستیابی به سود 21.7 برابری برنامه ریزی شده که بالاترین میزان معاملات از ماه مه 2002 تاکنون است.

برایان نیک در این راستا تصریح کرد: البته در شرایط کنونی انتظار ما این نیست که بازار به روند نزولی خود بازگشت کند.

بخشی از این مذاکرات با ارائه بسته محرک مالی واشنگتن در شرایط بحران، که خطر رکود مالی در این کشور را کاهش داده هدایت می‌شود. بسته محرک 2 تریلیون دلاری که از سوی مجلس سنا و کنگره تصویب شد تا در شرایط بحرانی کنونی با پرداخت کمک هزینه به خانواده‌ها در کنار وام دهی به مشاغل کوچک و شرکت‌های زیان دیده از شرایط موجود، گام در راستای حل مشکلات بردارد.

بانک فدرال رزرو برای جلوگیری از وقوع بحران مالی با خرید اوراق قرضه دولتی و تثبیت بازارهای ورشکسته تلاش کرد تا با سرعتی بی سابقه برای حل مشکلات اقتصادی گام بردارد.

جوناس گولترمان اقتصاددان ارشد کپیتال اکونومیکس در گزارشی در این باره روز پنجشنبه نوشت: بانک‌های مرکزی که از طریق بانک فدرال رزرو هدایت می‌شوند، پشتوانه‌های فوق العاده‌ای برای رفع مشکلات سیستم مالی و رونق بخشیدن به بازارهای سرمایه در نظر گرفته‌اند.

بر همین اساس گولترمان عنوان می‌کند: حتی اگر هنوز هم به بدترین وضعیت از دیدگاه داده‌های اقتصادی نرسیده باشیم، این مساله لزوما مانع از ریسک دارایی‌ها نخواهد شد.

موج دوم «اجتناب ناپذیر»

بدون شک سرمایه گذاران به اینکه تعداد مبتلایان به ویروس کرونا به میزان قابل توجهی کاهش یافته توجه داشته‌اند، موضوعی که اجازه می‌دهد اقتصاد ایالت‌هایی همچون جورجیا و تگزاس فعال شود. حتی نیویورک و نیوجرسی که از جمله ایالت‌های در مرکز بحران هستند، برنامه‌هایی را برای از سرگیری مجدد و تدریجی فعالیت‌های اقتصادی در نظر گرفته‌اند. این در حالی است که آنتونی فائوچی هشدار داده بدون تردید ایالات متحده در فصل پاییز موج دوم ابتلای ویروس کرونا را در پیش رو خواهد داشت. فاوچی همچنین تصریح کرد وقتی از پیش چنین آگاهی داشته باشیم این موضوع که چگونه با این واقعیت برخورد کنیم برای ما سرنوشت ساز خواهد بود.

به همین دلیل بانک فدرال رزرو روز چهارشنبه اعلام کرد که بحران بهداشت و درمانی کنونی خطرات قابل توجهی را برای چشم انداز بین المللی در دوره میان مدت ایجاد می‌کند. دوره‌ای که جروم پاول رییس فدرال رزرو آن را «سال بعد یا بعدتر» عنوان می‌کند. پاول در یک کنفرانس مطبوعاتی عنوان کرد: چه مدت طول می‌کشد تا این ویروس را تحت کنترل درآوریم؟ آیا میزان شیوع بیشتری در پیش خواهد بود؟ آیا درمان یا واکسنی برای این بیماری وجود خواهد داشت؟ هر نوع پاسخی به این سوالات نوعی عدم اطمینان ایجاد می‌کند.

فائوچی در یک برنامه سی ان ان عنوان کرد: اگر همه چیز به درستی پیش برود ممکن است تا ژانویه آینده واکسن کشف شود. اگرچه در عین حال هشدار دارد که ممکن است برخی از مسیرها به سمت تولید واکسن به بیراهه برود.

انتشار هر نوع خبر مرتبط با تولید واکسن تاکنون توانسته در حرکت بازارهای سهامی هم تاثیرگذار باشد. بر همین اساس بازار نزدک بهترین ماه خود را از ژوئن سال 2000 تاکنون به ثبت رسانده است.

مارک هایفل مدیر ارشد سرمایه گذاری UBS Global در این باره گفت: طی هفته‌های گذشته مسیری جدید برای سناریوی صعودی، که شاهد بازگشت به حالت عادی هستیم ظهور کرده است.

تغییرات عمده در رفتار مصرف کننده

هایفل تصریح کرد: اگر ترکیبی از آزمایش، ردگیری و معالجه درمانی وجود داشته باشد احتمال اینکه بحران تا پایان سال 2021 تمام شود، وجود دارد. اما سوال واقعی این است که اگر دولتمردان رای به بازگشایی فعالیت‌های اقتصادی دهند آیا مصرف کنندگان روال عادی پیشین را در پی خواهند گرفت یا خیر؟ حداقل در رابطه با ایالات متحده می‌توان ادعا کرد تا زمانی که واکسن کرونا کشف نشود آمریکایی‌ها احتمالا تمایلی به حضور در ورزشگاه‌ها، اماکن عمومی، رستوران‌ها، فرودگاه‌ها و کنفرانس‌ها مانند دوران پیش از کرونا نخواهند داشت.

به نظر می‌رسد در شرایط کنونی که راه حلی برای انجام امور از منزل «دورکاری» وجود دارد، عموم مردم به راحتی حاضر به پذیرش ریسک و حضور در محافل عمومی تا زمان اعلام درمانی قطعی نخواهند بود. چنین تغییر رفتاری در میان مصرف کنندگان تاثیر عمیقی بر اقتصاد ایالات متحده از هتل‌ها تا خطوط هوایی و حتی سرویس‌های اوبر بر جای خواهد گذاشت.

چنین رویدادهایی می‌تواند در نهایت منجر به تغییرات ماندگار و منفی در اعتماد مصرف کنندگان به کالا شود. نتیجه گیری از چنین شرایطی مسیر بهبود نهایی را می‌تواند ترسیم کند. پیش بینی‌های کنونی بیانگر آن است که تمام مشکلات ایجاد شده در طول 18 ماه آینده برطرف خواهد شد و پس از یک دوره دردناک و البته کوتاه مدت شرایط به روال عادی بازخواهد گشت.

احتکار پول و خطرات ناشی از افت قیمت‌ها

خوش بینی‌های موجود در وال استریت روز پنجشنبه تا اندازه‌ای خدشه دار شد. شاخص داو جونز پس از انتشار گزارش‌های جدید که بیانگر جزییاتی از خسارات وارد شده به اقتصاد است با افت 288 واحد معادل 1.2 درصد روز خود را به پایان رساند. وزارت کار آمریکا در هفته منتهی به 25 آوریل 3.8 میلیون بیکار جدید به ثبت رساند که مجموع بیکاران را در طول شش هفته گذشته به بیش از 30 میلیون نفر رساند.

داده‌های اقتصادی بیانگر آن است که نرخ پس انداز در ایالات متحده در ماه مارس به 13.1 درصد رسید که بالاترین سطح پس انداز از سال 1981 تاکنون است. این میزان سود نقدی خود بیانگر بی ثباتی و استرس زا بودن شرایط اقتصادی است. مخارج مصرف کننده که عامل اصلی رشد اقتصادی است در ماه مارس کاهش 7.5 درصدی داشته است که بیشترین افت از سال 1959 تاکنون بوده است.