۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

درباره شرایط نگهداری زندانیان داعش در سوریه چه می‌دانید؟

۲۹ بهمن ۱۳۹۸، ۱۶:۲۹
کد خبر: 417938
درباره شرایط نگهداری زندانیان داعش در سوریه چه می‌دانید؟

هزاران مرد و زن فعال در شبه نظام اسلامی داعش که از حدود شش سال گذشته به مرور توسط نیروهای سوریه دستگیر شده‌اند، هنوز در زندان‌های اطراف این کشور در بند هستند و هنوز تصمیمی قطعی در مورد سرنوشت آنها گرفته نشده است.

اقتصادآنلاین مهسا نجاتی؛ در شمال شرقی سوریه، زندان‌ها و کمپ‌هایی وجود دارند که هزاران مرد و زن و کودک بازداشت شده را تقریبا یک سال پس از اینکه دولت شبه اسلامی در این کشور شکست خورد را در خود جای داده و شرایط آنها را به دوزخی تبدیل کرده است.

منطقه اطراف شهر قامشلی، عمدتا توسط مبارزان کردی کنترل می‌شود که در نتیجه به شکست گروه شبه نظامی اسلامی کمک کرده‌اند.

گفتنی است که این گروه، در آن زمان توسط نیروهای تحت رهبری ترکیه، به دلیل اینکه تهدیدی امنیتی به شمار می‌رفتند، به شمال شرقی سوریه رانده شدند.

نیروهای کرد تلاش کردند تا این گروه و حتی خارجی‌هایی که در این شبه نظام اسلامی برای خلافت خود در خاورمیانه می‌جنگیدند را دستگیر کنند.

در حال حاضر این موضوع به یک مسئله تبدیل شده که با این گروه شبه اسلامی که از سال 2014 هزاران نفر از آنها شکنجه و اعدام شدنده‌اند چه باید کرد.

به عنوان مثال، حدود یک‌پنجم از این گروه شبه نظامی اسلامی، یعنی تقریبا 10 هزار نفر، اروپاییانی هستند که از اسیر شدگان در سوریه بودند.

مقامات کرد اعلام کردند که اروپاییان بارها از ملل بیگانه درخواست کرده‌اند که شهروندان خود را پس بگیرند.

یکی از جنگنده‌های داعش به نام محمود محمد، در سوریه که توسط نیروهای کرد در یکی از زندان‌های نزدیکی شهر حسکه واقع در جنوب قامشلی بازداشت شده گفت: "ما می‌خواهیم بدانیم که  سرنوشت ما چیست."

وی در مصاحبه‌ای که تحت نظارت نیروهای امنیتی کرد انجام داد به گزارشگران رویترز گفت: "ما چیزی در مورد خانواده‌های خود نمی‌دانیم." " ما نمی‌دانیم که آنها زنده‌اند یا مرده، در سوریه هستند یا خارج از این کشور. ما می‌خواهیم حکم و سرنوشت خود را بدانیم."

از این مصاحبه شوندگان از سوی خبرنگاران رویترز، بیشتر آنها سوری و عراقی، یکی از آمریکا و دیگری از بلژیک بودند.

یکی از زندانیان به نام مصطفی الجومه، یک سوری 32 ساله از رقه، که در حسکه زندانی است گفت: "من به عنوان یک غیر نظامی با دولت شبه اسلامی کار کرده‌ام. حکم من 2 سال است. من متاهلم و دو فرزند دارم. خانواده من در رقه هستند و گاهی به دیدن من می‌آیند."

به گزارش رویترز، شرایط زندان حسکه که پیش از این یک مدرسه بوده، به مراتب بدتر از اوضاع زندان مرکزی است.

خبرنگاران گفتند که بیش از 50 مرد در کنار یکدیگر دراز کشیده بودند و هیچ جای دیگری برای حرکت نداشتند. نور کمی به داخل زندان  می‌تابید و مخلوطی از بود عرق و کثیفی به مشام می‌رسید.

یک بیمارستان در طبقه همکف وجود داشت که حدود 100 مرد بر اثر جراحات و بیماری در آن بستری بودند. تعداد زیادی از آنها، لباسی نارنجی (لباسی که پیش از اعدام بر تن نیروهای داعشی می‌کنند) بر تن داشتند.

در ورای این زندان، هزاران نفر از زنان و کودکان عمدا در اردوگاه‌های این منطقه بازداشت شده‌اند.

کودکان در مسیرهای گل‌آلود و گودال‌های پر از زباله در این منطقه بازی می‌کنند و زنانی که بیشتر جامه‌های مشکی بر تن دارند با یکدیگر گپ می‌زنند و کارهای روزمره انجام می‌دهند.

زندانیان داعش

زندانیان داعش

زندانیان داعش

زندانیان داعش

زندانیان داعش

زندانیان داعش

زندانیان داعش

زندانیان داعش

زندانیان داعش

زندانیان داعش

زندانیان داعش