۰ نفر

خروج از مرز به زور رشوه

۴ دی ۱۳۹۸، ۶:۳۷
کد خبر: 404564
خروج از مرز به زور رشوه

فلسطینی‌های ساکن غزه می‌گویند برای خروج از این منطقه محاصره شدند و باید تا صدها دلار پول بدهند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از شهروند،  برای مردمی که در نوار غزه زندگی می‌کنند، دو راه وجود دارد تا بتوانند از این منطقه خارج شوند. هیچ‌کدام از این دو راه آسان نیست. راه اول از طریق گذرگاه «اِرِز» در لبه شرقی این سرزمین به سمت اسراییل است؛ راه دوم هم سفر به جنوب به سمت مصر از طریق گذرگاه «رفح» است.

به گزارش الجزیره برای عبور از گذرگاه «اِرِز» باید از مقامات اسراییلی اجازه بگیرید. گرفتن این اجازه کاری فوق‌العاده مشکل‌است و محدود به افرادی می‌شود که یا جزو بازرگانان از پیش تأیید شده باشند یا مورد پزشکی داشته باشند. اما مسیر عبور از اسراییل علاوه بر این، سختی‌های دیگری هم دارد. مقامات حماس می‌گویند عبور از مناطق تحت کنترل اسراییل این خطر را دارد که از سوی نیروهای اطلاعاتی به شما فشار بیاورند تا برای اسراییل جاسوسی کنید. از سوی دیگر، خروج از غزه از طریق گذرگاه رفح به معنای این است که باید ماه‌ها صبر کنید تا بتوانید اطلاعات و اسناد مسافرتی را از دولت حماس در غزه دریافت کنید. با این حال، راه‌های دیگری هم وجود دارد که هزینه آن زیاد است. از‌ سال ٢٠٠٧ که حماس پیروز انتخابات شد، اسراییل به صورت سرسختانه‌ای این شهر را محاصره کرد؛ محاصره‌ای که اقتصاد غزه را بسیار تحت‌تأثیر قرار داد و رفت‌وآمد ساکنان آن را به شدت محدود کرد.

برای اکثر جمعیت ١,٩‌میلیون نفری ساکنان غزه، گذرگاه رفح تنها مسیر و یگانه گزینه قابل دسترسی است. اما آنها برای آنکه غزه را از طریق مصر ترک کنند، باید ماه‌ها انتظار بکشند و در فهرست‌های چند‌هزار نفره در انتظار تأیید باشند. اینجا همان‌جایی است که آژانس‌های مسافرتی و کارگزاران آنها که در غزه مستقرهستند، در همکاری با افسران اطلاعاتی مصر به تسریع جابه‌جایی و سفر فلسطینی‌ها کمک می‌کنند. آنها با تبلیغ در شبکه‌های مجازی ادعا می‌کنند که می‌توانند مسافران را به سرعت به مصر برسانند.

آژانس مسافرتی «هلا» یکی از بزرگترین آژانس‌های مسافرتی است که چنین خدماتی را ارایه می‌کند. این شرکت دفاتری در شهر غزه دارد و به‌ازای هر نفر مبلغی حدود ١٢٠٠ دلار برای سفر به مصر دریافت می‌کند. این رقم، سه برابر حقوق ماهیانه یک کارگر در غزه است.

این آژانس خدمات خود را به‌عنوان «وی.آی.پی» ارایه می‌دهد که شامل انتقال مسافران از غزه به قاهره بدون معطلی است. برخی از فعالان سیاسی در غزه و خارج از غزه بدون اینکه نام‌شان را فاش کنند، به خبرگزاری الجزیره گفته‌اند که این پرداخت‌ها باید از طریق دفاتر اطلاعاتی مصر انجام شود. این نوع خدمات هم در شبکه‌های مجازی بسیار است، برای مثال آژانسی مسافرتی که شماره‌ای محلی در غزه را برای تماس اعلام کرده است، سفر به مصر با ٦٥٠ دلار را تضمین می‌کند.

یکی از خبرنگاران الجزیره با این تلفن تماس می‌گیرد. فردی که تلفن را پاسخ می‌دهد، خود را «ابو عمر» معرفی می‌کند. او می‌گوید فردی که می‌خواهد سفر کند، باید تصویری از پاسپورتش را از طریق نرم‌افزار واتس‌آپ ارسال کند، مقدار مشخصی از پول را واریز کند و طی دو روز، سفر او به مصر آغاز خواهد شد. ابو عمر می‌گوید همه ارتباطش با مشتری‌ها از طریق واتس‌آپ یا تلفن صورت می‌گیرد: «اگر مسافر به هر دلیلی از این سفر بازگردانده شد، پولش به او پس داده می‌شود.» تبلیغ دیگری در فضای مجازی به چشم می‌خورد که ادعا می‌کند «قوی‌ترین هماهنگ‌کننده تحت نظارت اطلاعات مصر» است.

پاک و قابل احترام

یکی از مقامات اطلاعاتی مصر که در غزه حضور دارد، هرگونه سوءاستفاده ارتش مصر یا شاخه‌های اطلاعاتی این کشور از گرفتاری مردم غزه را انکار می‌کند. او می‌گوید: «سازمان اطلاعات مصر بسیار پاک و قابل احترام است.» او اضافه می‌کند که به‌شخصه بسیاری از افسران عالی‌رتبه اطلاعاتی مصر را در مرز می‌شناسد که بسیار «حرفه‌ای» عمل می‌کنند.

با این اوصاف، حسن ابو زکریا که بازرگانی اهل غزه است، می‌گوید برای شرکت در مراسم فارغ‌التحصیلی فرزندش در اروپا مجبور شد بیش از هزار دلار به یک دلال محلی پول بدهد. ابو زکریا می‌گوید این هزینه‌ها در زمان درگیری میان گروه‌های مسلح و ارتش اسراییل یا زمانی که دولت مصر مرز را می‌بندد، سر به فلک می‌کشد. یکی از مقامات فلسطینی حاضر در مرز می‌گوید که روزانه دو اتوبوس که در مجموع صد فلسطینی را حمل می‌کنند، وارد مرز می‌شوند که هر نفر به‌طور میانگین حدود ٦٠٠ تا ١٢٠٠ دلار پرداخت کرده است. او می‌گوید: «این پول‌ها را مصری‌ها از مردم بیچاره غزه می‌گیرند.»

خطر ورود به اسراییل

بر اساس گزارش‌های دفتر هماهنگی امور بشردوستانه سازمان ملل در ‌سال جاری تاکنون بیش از ١٦٨‌هزار فلسطینی از طریق گذرگاه اِرِز ،غزه را به سمت اسراییل ترک کرده‌اند، ١١٠‌هزار نفر به دلایل بازرگانی و ٣٢‌هزار نفر هم با اجازه پزشکی. این درحالی است که مقامات حماس می‌گویند عوامل اطلاعاتی اسراییل غالبا تلاش می‌کنند این افراد را برای جاسوسی استخدام کنند. از‌ سال ٢٠٠٨ تاکنون، حماس و اسراییل سه بار با یکدیگر وارد جنگ شده‌اند که طی آن هزاران شهروند غیرنظامی فلسطینی کشته شده‌اند. حالا حماس به افرادی که می‌خواهند از طریق اسراییل از غزه خارج شوند، هشدار می‌دهد مراقب نیروهای اطلاعاتی آنها باشند. برخی از این هشدارها را روی پوسترهایی چاپ کرده‌اند و در یکی از این پوسترها نوشته شده است: «به تهدیدهای اطلاعاتی‌های اسراییلی که می‌گویند به شما آسیب‌می‌زنند، توجهی نکنید.» روی پوستر دیگری هم نوشته شده است:«در این جنگ، طرف دشمن و روبه‌روی مردم خودتان نایستید.»

برای اکثر جمعیت ١,٩‌میلیون نفری ساکنان غزه، گذرگاه رفح تنها مسیر و یگانه گزینه قابل دسترسی است. اما آنها برای آنکه غزه را از طریق مصر ترک کنند، باید ماه‌ها انتظار بکشند و در فهرست‌های چند‌هزار نفره در انتظار تأیید باشند