۰ نفر

روسیه: گام هسته‌ای ایران پاسخی به تحریم‌های آمریکا است

۱۵ شهریور ۱۳۹۸، ۲۰:۰۰
کد خبر: 378993
روسیه: گام هسته‌ای ایران پاسخی به تحریم‌های آمریکا است

رئیس کمیسیون امور بین‌المللی دومای روسیه معتقد است که آمریکا می‌خواهد ایران را مجبور به خروج کلی از برجام کند و اتحادیه اروپا را هم برای رسیدن به این هدف تحت فشار گذاشته است؛ ایران هم در پاسخ به تحریم‌ها گام‌های هسته‌ای خود را بر می‌دارد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، لئونید سلوتسکی امروز جمعه در کانال تلگرامی خود در واکنش به گام سوی ایران در کاهش تعهدات برجامی اظهار داشت: این اقدام در پاسخ به تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران و ناتوانی اتحادیه اروپا در راه‌اندازی ساز و کار وعده داده شده برای دور زدن تحریم‌ها و جبران زیان‌های ناشی از سیاست‌های واشنگتن برای به صفر رساندن صادرات نفت ایران است.
وی با اشاره به هدف آمریکا برای خارج کردن ایران از برجام گفت: آمریکا تلاش می‌کند تحریم‌های ضدایرانی اروپا تحت کنترل واشنگتن دوباره احیا شود.
سلوتسکی افزود: کاخ سفید امیدوار است با کمک تحریم‌های گسترده علیه ایران، تشدید سیاست منزوی کردن ایران و متشنج کردن اوضاع در خلیج فارس، در نهایت ایران را با مشکل داخلی روبرو کند و مردم را در مقابل حکومت قرار دهد.

رئیس کمیسیون امور بین‌المللی دوما خاطرنشان کرد که اطمینان دارد ادعای آمریکا مبنی بر آمادگی برای گفت‌وگوهای مستقیم با ایران را به زحمت می‌توان جدی گرفت.
گفتنی است، محمد جواد ظریف وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران روز گذشته در نامه‌ای خطاب به مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گام سوم ایران را درچارچوب توافق هسته ای ۲۰۱۵ و کاهش بخشی دیگر از تعهدات تهران طبق برجام اعلام کرد.
به گفته سید عباس موسوی سخنگوی وزارت خارجه ایران، محمد جواد ظریف روز جمعه در این نامه به فدریکا موگرینی اعلام کرد، به دلیل تبعات ناشی از خروج آمریکا از برجام و تحمیل مجدد تحریم های آن کشور و ناتوانی سه کشور اروپایی به اجرای تعهدات خود در برجام و در بیانیه‌های کمیسیون مشترک، جمهوری اسلامی ایران تمامی تعهدات خود در برجام در حوزه تحقیق و توسعه هسته ای را متوقف می کند.
موسوی افزود:در این نامه تاکید شده که این اقدام دقیقا در راستای حقوق ایران در برجام و به ویژه بر مبنای پاراگراف ۳۶ آن بوده و در پاسخ به نقض گسترده و مستمر برجام طی ۱۶ ماه گذشته صورت می گیرد. جزئیات فنی و عملیاتی توقف تعهدات ایران در حوزه تحقیق و توسعه هسته ای متعاقبا به اطلاع آژانس بین المللی انرژی اتمی خواهد رسید.
به گفته سخنگوی وزارت خارجه ایران، در پایان نامه ظریف تاکید شده که جمهوری اسلامی به منظور نشان دادن حسن نیت خود، آمادگی دارد به گفت وگو با طرف‌های باقی مانده در برجام در تمامی سطوح ادامه داده و در صورت عمل طرف های مقابل به کلیه تعهدات خود در برجام، مجددا به اجرای کامل برجام برگشت نماید.
پیش از این حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی در پایان جلسه سران قوا که به میزبانی قوه قضائیه برگزار شد، تاکید کرد: هر آنچه کشور در زمینه تحقیق و توسعه فناوری هسته ای نیاز دارد، سازمان انرژی اتمی اقدام کند.
وی افزود:‌ اقدام های ایران در چارچوب مقررات آژانس خواهد بود البته مهلت ۶۰ روزه دیگری پیش روی اروپاست، هر زمان به تعهدات خود برگردند ما هم به تعهدات برجامی بر می گردیم.
هنوز جزییات دقیق این اقدام ایران اعلام نشده اما قرار است سخنگوی سازمان انرژی اتمی روز شنبه جزییات دقیق تر گام بعدی ایران را اعلام کند.
جمهوری اسلامی کاهش بخشی از تعهدات هسته ای خود را از زمانی آغاز کرد که دولت آمریکا بعد از به قدرت رسیدن دونالد ترامپ و در ۱۸ اردیبهشت ماه ۹۷ خروج این کشور را از توافق هسته ای اعلام و تمامی تحریم ها علیه کشورمان را برگرداند.
این اقدام ایالات متحده اگر چه با محکومیت جهانی بویژه از سوی دیگر کشورهای امضا کننده این توافق روبرو شد و این کشورها در کنار اتحادیه اروپا وعده دادند که به توافق هسته ای پایبند مانده و حتی ساز و کارهایی برای امکان تجارت ایران با کشورها و شرکت های بزرگ فراهم کرده و آن را حفظ می کنند، اما این اقدامات نتوانست خواسته های تهران را برآورده کند و ایران نیز ازاردیبهشت ماه ۱۳۹۸ کاهش بخشی از تعهدات خود را طبق بندهای برجام آغاز کرد.
ایران در گام های اول و دوم عبور از غنی سازی زیر سطح ۳.۶درصد و سپس افزایش میزان اورانیوم غنی شده از رقم های مندرج در توافق هسته ای را برداشت و همواره تاکید کرده که این گام ها قابل برگشت است به شرطی که طرف های اروپاپی خواسته های ایران بویژه به گفته وزیر خارجه تضمین فروش نفت و بازگشت پول آن را برآورده سازند.
اکنون ایران گام سوم را برداشته و این قدم با واکنش هایی به ویژه در میان کشورهای اروپایی همراه بود.واکنش هایی که مانند گذشته تکراری و در آنها به تعهدات این کشورها در قبال برجام و در چارچوب توافق هسته ای اشاره ای نشده است.