طبق آمار ارائه شده در خصوص بزر‌گ‌ترین صادرکنندگان اسلحه در جهان، ایالات متحده و روسیه در صدر لیست قرار گرفتند.

اقتصادآنلاین – مهسا نجاتی؛ بر اساس آمار به دست آمده، بین سال‌های 2014 تا 2018، یک‌سوم از کل صادرات اسلحه در سراسر جهان، به ایالات متحده تعلق داشته است. جالب توجه است که ایالات متحده به 98 کشور جهان، تسلیحات فروخته است.

به گفته موسسه تحقیقاتی صلح استکهلم، پنج کشور نخست صادکننده اسلحه در این لیست، مسئول صادرات سه‌چهارم از کل صادرات جهانی اسلحه در همان دوران بوده‌اند.

از لحاظ تاریخی باید اشاره کرد که در گذشته ایالات متحده و روسیه (اتحاد جماهیر شوروی سابق)، در میزان صادرات اسلحه، رقابت تنگاتنگی با یکدیگر داشتند. در حالی که ایالات متحده و روسیه همچنان در صدر لیست صادرکنندگان اسلحه در جهان قرار دارند، باید گفت که در بازه زمانی 2009 تا 2013، میزان صادرات اسلحه توسط ایالات متحده، 12 درصد بالاتر از روسیه بود، اما در بین سال‌های 2014 تا 2018، با افزایش این فاصله، میزان صادرات ایالات متحده 75 درصد بیشتر از روسیه اعلام شد.

در ادامه، در خصوص واردکنندگان اسلحه نیز باید اشاره کرد که کشورهای قاره آسیا و اقیانوسیه، بیشترین اسلحه را وارد می‌کنند. همچنین، خاورمیانه، دومین صادرکننده اسلحه در جهان بود که بیشترین افزایش را در طول زمان داشت. جالب توجه است در حالی که در دو بازه زمانی 2009 تا 2013 و 2014 تا 2018، میزان واردات اسلحه در سراسر جهان کاهش پیدا کرده، در خاورمیانه روند افزایشی را طی کرده است.

در نمودار ارائه شده، کشورهایی که در بازه زمانی 2014 تا 2018 بیشترین میزان صادرات اسلحه در جهان را داشته‌اند، مشاهده می‌کنید؛

کدام کشورها بیشترین میزان صادرات اسلحه را دارند؟