۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

ثروتمندترین افراد آسیا را بشناسید/ حضور 7میلیاردر چینی در فهرست

۱۸ دی ۱۳۹۷، ۱۴:۴۲
کد خبر: 327667
ثروتمندترین افراد آسیا را بشناسید/ حضور 7میلیاردر چینی در فهرست

موکه مبانی، رئیس صنایع LTD، با نزدیک به 45میلیارد دلار سرمایه، جایگاه ثروتمندترین فرد قاره آسیا را به خود اختصاص داده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادآنلاین، نگاهی به جدیدترین لیست 10نفره ثروتمندترین افراد آسیا از سوی مجله فوربز نشان ‌می‌دهد موکه دیربای امبانی، رئیس صنایع LTD هم‌اکنون با بیش از 44.7میلیارد دلار ثروت در صدر لیست قرار دارد، این در حالی است که او هجدهمین فرد ثروتمند جهان شناخته می‌شود.

 

1-موکه امبانی(Mukesh Ambani) : مؤسس و رئیس صنایع LTD

موکه امبانی(Mukesh Ambani)

ارزش خالص سرمایه: 44.7 میلیارد دلار

موکه دیربای امبانی (متولد 19 آوریل 1957) یکی از بانفوذترین‌ها در حوزه بازرگانی، رئیس، مدیر عامل و یکی از بزرگ‌ترین سهام‌داران صنایع LTD  در هند است.

بر اساس رتبه بندی مجله فوربز، امبانی در جایگاه هجدهمین فرد ثروتمند جهان قرار گرفت. او با پیشی گرفتن از "جک ما" با 44.3میلیارد  دلار ارزش خالص سرمایه، جایگاه نخست را به خود اختصاص داد.

 

2-ما هواتنگ(Ma Huateng): رئیس و مدیر اجرایی شرکت Tencent

ما هواتنگ(Ma Huateng)

ارزش خالص سرمایه: 42.4 میلیارد دلار

ما هواتنگ (همچنین با نام pony ma شناخته می‌شود) رئیس شرکت اینترنتی چینی بزرگ تنسنت (tencent) است که در صدر شرکت‌های تجاری قرار دارد. یکی از برنامه‌های پیام‌رسان شرکت tencent، وی چت است که نزدیک به یک میلیارد کاربر دارد.  Tencent در نوامبر 2017، 12درصد از سهام برنامه اجتماعی اسنپ‌چت را به دست آورد.

 

3-جک ما(Jack Ma): مؤسس و رئیس اجرایی گروه علی بابا

جک ما(Jack Ma)

ارزش خالص سرمایه: 40.5 میلیارد دلار

ما یون (Ma Yun) متولد 10سمپتامبر 1964 که با نام (جک ما) شناخته می‌شود، یکی از تاثیرگذاران تجارت چین، سرمایه گذار و جزو فعالان در حوزه جنبش‌های بشردوستانه است.

او یکی از بنیانگذاران و مدیران اجرایی گروه علی بابا (Alibaba)، یک شرکت چند ملیتی فناوری است. بر اساس گزارش‌هایی که در سال 2018 ارائه شد او یکی از ثروتمندترین افراد چین و همچنین جهان، با 40.5میلیارد دلار ارزش خالص سرمایه شناخته شد. جک ما به عنوان یک سفیر جهانی برای تجارت چین محسوب می‌شود و به همین ترتیب به عنوان یکی از قدرتمندترین افراد جهان از سوی مجله فوربز به شمار می رود. در سال 2017 در رتبه بندی تحت عنوان "50رهبر بزرگ جهان" که توسط فورچون (Fortune) ارئه شد، در جایگاه دوم قرار گرفت.

 

4-لی کای شینگ (Li Ka-shing): رئیس شرکت‌های زنجیره‌ای CK Hutchison

لی کای شینگ (Li Ka-shing)

ارزش خالص سرمایه: 32.6 میلیارد دلار

سوپرمن نام مستعار، لی کای شینگ به عنوان یکی از تأثیرگذارترین بازرگانان در آسیا است. لی در ماه مارس اعلام کرد که در ماه می به عنوان رئیس شرکت‌های CK Hutchison و CK Asset بازنشسته خواهد شد، اما یک مشاور باقی خواهد ماند.

پسرش ویکتور جانشین او خواهد شد که در حال حاضر 323هزار کارمند در بیش از 50کشور دنیا دارد.

لی کارخانه چونگ کونگ را در سال1950 در سن 21سالگی با 6.500دلار که از آشنایان قرض گرفته و مقداری پس‌انداز کرده بود تاسیس کرد.

مؤسسه خیریه او (لی کی شینگ) تا کنون بیش از 2.6میلیارد دلار اهدا کرده است که 80 درصد آن به خود کشور چین بوده است.

 

5-هیو کا یان: رئیس گروه املاک و مستغلات :evergrande

هیو کا یان(Hui Ka Yan)

ارزش خالص سرمایه: 30.1 میلیارد دلار

هیو کا یان رئیس املاک و مستغلات گروه   Evergrande  در زمینه توسعه املاک مسکونی و تجاری چین فعالیت دارد.

هیو از کالج تخصصی فولاد فارغ التحصیل شد. او پس از فارغ التحصیلی در سال 1982 به عنوان تکنسین در یک کارخانه فولاد مشغول به کار شد.

هیو کا یانگ در سال 2009 به طور کلی مسئولیت Evergrande را برعهده گرفت.این شرکت تاکنون پروژه‌های املاک و مستغلات بیش از 200شهر سرتاسر چین را برعهده گرفته است.

به دلیل فزایش چشمگیر هزینه های بهداشتی در چین،هیو صنعت سلامت Evegrande را تاسیس کرد و با بیمارستان بریگهام(وابسته به دانشگاه هاروارد) هم‌کاری می‌کند.

Evergrande جزو سهام‌داران اصلی بیشتر تیم‌های فوتبال چین است، در حالی که گروه Ali baba  سهم اندکی دارد.

 

6-لی شاو کی (Lee Shau Kee): مالک شرکت گسترش اراضی  Henderson

لی شاو کی (Lee Shau Kee)

ارزش خالص سرمایه: 28.8 میلیارد دلار

لی شاو کی ( 7مارس 1929 در چین) صاحب یکی از برگترین شرکت‌های املاک و مستغلات در هنگ کنگ به نام هندرسون(Henderson) که شامل املاک، هتل‌ها، رستوران‌ها و سرویس‌های اینترنت است.

در اکتبر 2012 طبق شاخص ارائه شده توسط میلیاردرهای بلومبرگ، لی در جایگاه نوزدهمین فرد ثروتمند جهان قرار گرفت. در ژانویه 2018 اموال شخصی لی 31.5میلیارد دلار تخمین زده شد که باعث شد به عنوان دومین مرد ثروتمند هنگ کنگ شناخته شود. اما در فهرستی که در ماه جولای توسط فوربز تخمین زده شد ثروت او 28.8میلیارد دلار بود.

 

7-وانگ جیانلین(Wang Jianlin): رئیس گروه دالیان واندا (Dalian Wanda)

وانگ جیانلین(Wang Jianlin)

ارزش خالص سرمایه: 28.7 میلیارد دلار

وانگ جیلیان متولد 24 اکتبر 1954، یکی از بانفوذترین افراد در حوزه تجارت، سرمایه‌گذار و یکی از فعالان در حوزه جنبش‌های بشردوستانه است.

او بنیان‌گزار شرکت گروه وانیان واندا؛ یکی از بزرگترین شرکت‌های توسعه املاک و مستغلات در چین و همچنین بزرگترین اپراتور سینما و تئاتر در جهان است. وی صاحب 20درصد از سهام تیم فوتبال اسپانیایی (اتلتیکو مادرید) است. در سال 2016، وانگ در مورد قرارداد با فیفا برای راه اندازی جام جهانی چین، که تیم های ملی فوتبال هر سال در آسیا رقابت می کنند، توافق کرد.

در طول دوره حرفه او، وانگ مشاور اقتصادی استان یوننان(Yunnan) و همچنین مشاور ساختمانی دولت گوییانگ(Guiyang) بود، شهروند نمونه شهر چانگچون(Changchun)و یکی از سرمایه‌گزاران برجسته در تاسیس شهر دالیان شناخته شد.

در فوریه 2018 ارزش خالص سرمایه وانگ 30.1 میلیارد دلار توسط فوربز تخمین زده شد که او را به عنوان یکی از ثرومتمندترین مردان چین و جهان شناساند، اما آماری که به تازگی توسط فوربز ارائه شده ثروت وی را 28.7 میلیارد دلار تخمین زده است.

 

8-ماسایوشی سون(Masayoshi Son): مدیر اجرایی شرکت سافت بانک کورپ(Softbank Corp)

ماسایوشی سون(Masayoshi Son)

ارزش خالص سرمایه: 24میلیارد دلار

ماسایوشی سون متولد 11آگوست 1957 در کره، یکی از بانفوذترین افراد در حوزه تجارت، سرمایه‌گذاری کره‌ای، مدیراجرایی شرکت ژاپنی سافت بانک(SoftBank)، مدیر اجرایی SoftBank Mobile، رئیس فعلی شرکت آمریکایی Sprint و رئیس شرکت بریتانیایی Arm Holdings است.

بر اساس گزارش مجله فوربز، ثروت سون 24 میلیارد دلار تخمین زده شده که او را ثروتمندترین فرد ژاپن معرفی کرده است، علی‌رغم اینکه سابقه از دست دادن مقدار زیادی از سرمایه خود را دارد( سقوط سهام dot com  در سال 2000). همچنین فوربز وی را به عنوان یکی از فعالان در حوزه جنبش‌های بشردوستانه معرفی می‌کند.

سون در سال 2013 بر اساس گزارشی که توسط فوربز ارائه شد، چهل و پنجمین فرد تاثیرگذار جهان معرفی شد.

 

9-یانگ هویان(Yang Huiyan): سهام‌دار شرکت‌های زنجیره‌ای Country Garden

یانگ هویان(Yang Huiyan)

ارزش خالص سرمایه: 23.3 میلیارد دلار

یانگ هویان متولد 1981، یکی از فعالان در حوزه توسعه املاک و مستغلات در چین و همچین داراری 55درصد از سهام شرکت‌های زنجیره ای Country Garden است. او ثروتمندترین زن آسیاست.

وی دختر یانگ گوکیانگ(Yang Guoqiang) که شرکت خود را در سال 1997 تاسیس کرد و در سال 2007، 70درصد از سهام خود در شرکت Country Garden را به دخترش واگذار کرد. یانگ گوکیانگ در سال 2006 ثروتمندترین فرد چین شناخته شد.سهام او در شرکت Country Garden 1.6 میلیارد دلار افزایش یافت همانگونه که ارزش سهام گوگل در آمریکا افزایش داشت.در سال 2018 ثروت یانگ 25.8 میلیارد دلار تخمین زده شد.

 

10-عظیم پریمجی (Azim Premji): رئیس شرکت Wipro Limited (ADR)

عظیم پریمجی (Azim Premji)

ارزش خالص سرمایه: 17.9 میلیارد دلار

عظیم پریمجی یکی از تاثیرگذاران در حوزه فناوری هند است که 9میلیارد از سهام شرکت wipro  (سومین شرکت بزرگ هند در زمینه فناوری) را داراست.

پریمجی در سال 1966 تحصیل در دانشگاه استنفورد را به دلیل فوت پدرش رها کرد و برای کمک به خانواده‌اش بازگشت.

Wipro  دارای یک مرکز نوآوری است که به دنبال توسعه تکنولوژ‌ی‌های جدید و هم‌کاری با استارتاپ‌هاست.