۰ نفر

وزیر خارجه ترکیه:

گفتگو با روسیه و ایران درباره سوریه را ادامه می‌دهیم

۱۵ شهریور ۱۳۹۷، ۱۴:۵۶
کد خبر: 298466
گفتگو با روسیه و ایران درباره سوریه را ادامه می‌دهیم

مولود چاووش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه اعلام کرد که کشورش گفتگو و رایزنی با ایران و روسیه را به عنوان دو کشور ضامن صلح در سوریه ادامه می دهد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، چاووش اوغلو طی نشست خبری مشترک با هایکو ماس همتای آلمانی خود در آنکارا افزود: پس از حملات اخیر به ادلب، مذاکرات میان سازمان های مربوطه ادامه یافت و اشتباه بودن این حملات را به روسیه اعلام کردیم.
وی هدف دولت سوریه در حمله به ادلب را تصرف این شهر عنوان کرد و مدعی شد: این کار دارای خطر زیادی است چرا که یک فاجعه بزرگ از لحاظ امنیتی و بعد انسانی به بار خواهد آورد.
وی بیان کرد: در مورد خروج گروه های تندرو از ادلب و جدا کردن آنها از مردم با طرف های دیگر هم فکر هستیم.
وزیر خارجه ترکیه از تلاش برخی گروه ها و کشورها برای برهم زدن ساز و کار سه گانه ایران ـ ترکیه ـ روسیه برای حال مساله جنگ داخلی سوریه خبر داد و گفت: رویکرد ترکیه و آلمان در مورد موضوع سوریه و بسیاری از مسائل دیگر همخوانی دارد.
هایکو ماس وزیر خارجه آلمان نیز در این نشست با بیان این که کشورش در اجلاس تهران از ترکیه حمایت می کند، گفت: 'باید به افرادی که از ادلب فرار خواهند کرد، کمک کرد و ما در جریان این سفر درباره ارائه این کمک ها مذاکره کردیم و ترکیه نیز در این زمینه شریک مهم آلمان است.'
وی اضافه کرد: درگیری در منطقه ادلب ممکن است باعث فاجعه بزرگ انسانی شود چرا که بیش از سه میلیون نفر در آنجا که اغلب هم کودکان هستند، سکونت داشته و نیاز به محافظت دارند.
وزیر امور خارجه آلمان تاکید کرد: ما قصد داریم که از فاجعه انسانی در ادلب جلوگیری کنیم.
وی با اشاره به مذاکره با طرف ترک در مورد مسایل بین‌المللی به ویژه وضعیت جنگ در سوریه بیان کرد: 'ترکیه با نگرانی زیاد تحولات در خط مرزی را پیگیری می کند و ما نیز نگران هستیم.
ماس با تاکید بر گسترش روابط اقتصادی میان دو کشور آلمان و ترکیه اظهار کرد: بیش از سه میلیون ترک تبار در آلمان زندگی می کنند و این افراد به غنای فرهنگی جامعه آلمان افزوده اند و معتقدیم که شهروندان ترک تبار، دو کشور را به همدیگر نزدیک تر می کنند.
وزیر امور خارجه آلمان با اشاره به همکاری های آنکارا و برلین در سازمان های مهم بین المللی بیان کرد: 'میان ترکیه و آلمان در سال های اخیر برخی سوء تفاهم هایی ایجاد شده و ما در دیدار‌های خود درباره این مسایل مذاکره کردیم.
رجب طیب اردوغان رییس جمهوری ترکیه قرار است پس از چند ماه سردی در روابط دو کشور، هفته آینده به آلمان سفر کند و سفر وزیر امور خارجه آلمان به آنکارا جهت فراهم کردن مقدمات این سفر انجام شده است.