۰ نفر

بررسی سهم چین از صادرات و واردات آمریکا

گزارش اختصاصی اقتصادآنلاین از جنگ تجاری چین و آمریکا/ واقعیت‌های رابطه تجاری دو قدرت اقتصادی جهان چیست؟

۱۸ فروردین ۱۳۹۷، ۹:۳۵
کد خبر: 262281
گزارش اختصاصی اقتصادآنلاین از جنگ تجاری چین و آمریکا/ واقعیت‌های رابطه تجاری دو قدرت اقتصادی جهان چیست؟

دولت چین به هشدار ترامپ در خصوص احتمال وضع تعرفه بر تعداد بیشتری از اقلام وارداتی از آن کشور واکنش نشان داده است. سخنگوی وزارت بازرگانی چین گفته که "درصورتی که طرف آمریکایی بدون توجه به مخالفت چین و جامعه بین‌المللی همچنان بر یکجانبه‌گرایی تجاری و شیوه حمایتی پافشاری کند، چین تا به آخر و به هر هزینه‌ای که باشد آماده مبارزه در این جنگ تجاری است. ما خواستار جنگ تجاری نیستیم اما از مبارزه در چنین جنگی هم هراس نداریم."

اقتصادآنلاین - احسان سلطانی؛ ترامپ در جریان مبارزات انتخاباتی صادرکنندگان کشورهای دیگر به خصوص چین را به رابطه تجاری غیرمنصفانه با ایالات متحده متهم کرده بود و آن را علت رکود صنایع و مسبب از بین بردن فرصت‌های شغلی دانسته بود.

واقعیت‌های رابطه تجاری چین با آمریکا چیست؟

۱- هر چند که در طی یک دهه اخیر نرخ رشد صادرات کالاهای آمریکا به چین ۱۰۰ درصد و صادرات چین به آمریکا ۵۵ درصد است،‌ اما صادرات چین به آمریکا در سال ۲۰۱۷ میلادی به ۵۲۶ میلیارد دلار بالغ گردید که ۴ برابر صادرات آمریکا به چین به میزان ۱۳۰ میلیارد دلار است. در نتیجه آمریکا در تجارت با چین با کسری تراز تجاری ۴۰۰ میلیارد دلاری روبرو شده است که در حدود نیمی از کل کسری تراز تجاری کالایی آمریکا را شامل می‌شود.

 تراز تجاری و صادرات و واردات آمریکا با چین

تراز تجاری و صادرات و واردات آمریکا با چین؛ ۴۰۰ میلیارد دلار تراز تجاری منفی به زیان آمریکا

۲- در طی سه دهه گذشته سهم چین از کل واردات آمریکا در روند مستمر و رو به رشدی افزایش یافته و به ۲۲ درصد از کل واردات این کشور در سال ۲۰۱۷ میلادی رسید. در همین شرایط سهم واردات چین از کل صادرات آمریکا ۸ درصد است. به عبارتی ارزش بازار آمریکا برای چین نزدیک به ۳ برابر ارزش چین برای بازار آمریکا می‌باشد.

 سهم چین از صادرات و واردات آمریکا

سهم چین از صادرات و واردات آمریکا؛ سهم چین از صادرات آمریکا ۸ درصد و از واردات آمریکا ۲۲ درصد است

۳- از سوی دیگر در سال ۲۰۱۳ میلادی ۲۳ درصد از صادرات چین به آمریکا انجام شده و در مقابل فقط ۷ درصد از واردات چین مربوط به آمریکا است.

در مجموع رابطه تجاری کاملا نامتوازن و نامتعادلی بین آمریکا و چین، به نفع چین در جریان است. در طی سه دهه اخیر بازار آمریکا موتور محرکه رشد صادراتی (و به تبع آن اقتصادی) چین به شمار می‌رفت، چنان چه در سال ۱۹۹۹ میلادی ۴۵ درصد صادرات چین به کشور آمریکا انجام شد.

سهم آمریکا از صادرات و واردات چین

سهم آمریکا از صادرات و واردات چین؛ سهم آمریکا از صادرات چین ۲۳ درصد و از واردات چین ۷ درصد است

در نتیجه به نظر می‌رسد قدرت مانور  در دست ترامپ است. کاهش صادرات چین به آمریکا، افزایش تولید کالاهای کاربر را در پی خواهد داشت که بخش عمده‌ای از وعده‌های انتخاباتی ترامپ را محقق خواهد ساخت.

بخش اعظم ذخائر ارزی چین به دلار است که اگر چین اقدام به فروش آن‌ها کند، ارزش دلار کاهش خواهد یافت و صادرات چین به آمریکا کمتر خواهد شد. از سوی دیگر اگر چین اوراق قرضه آمریکا را عرضه کند، نرخ بهره در آمریکا بالا می‌رود و دلار تقویت می‌شود که افزایش واردات آمریکا را در پی دارد.

ذخائر ارز خارجی چین ۳ هزار میلیارد دلار است

 ذخائر ارز خارجی چین ۳ هزار میلیارد دلار است

در یک جمع بندی کلی برآورد می‌شود که صادرات چین به آمریکا با محدودیت‌ها و موانعی روبرو شود که در نتیجه صادرات چین به کشورهای با اقتصاد وابسته به واردات مانند ایران افزایش خواهد یافت.