۰ نفر

چگونه با مشکلات رفتاری تک فرزندها رو به رو شویم؟

۱۷ بهمن ۱۳۹۷، ۲۲:۵۳
کد خبر: 334571
چگونه با مشکلات رفتاری تک فرزندها رو به رو شویم؟

این روزها به دلایل مختلف اقتصادی و اجتماعی بسیاری از والدین ترجیح می‌دهند تک فرزند داشته باشند. این به این معناست که والدین باید با عوارض تک فرزندی رو به رو شوند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از انتخاب، بسیاری از والدین که تک فرزند دارند در مورد رفتارهای فرزند خود شکایاتی مشابه را مطرح می کنند. برای مثال می گویند فرزندشان رفتارهایی پرخاشگرانه یا انحصارطلبانه دارد.

کودکانی که تک فرزند هستند، اغلب بیش از حد مورد توجه هستند و خواسته های مادی و معنوی آنان نیز به نسبت همسن و سالانشان بیشتر اجابت می شود، این موضوع باعث می شود کودک به مرور نسبت به مسائل مختلف حساس شود و کوچکترین مخالفت والدینش باعث عصبانیت او شود.

برای حل این مشکل اگر تا کنون کوتاهی کرده اید بهتر است از هم اکنون به فکر باشید و کم کم برخی از خواسته های نامعقول فرزندتان را اجابت نکنید. بدیهی است که کودک اوایل تغییر رفتار شما، عصبی و پرخاشگر می شود و در برابر تغییرات نیز مقاومت می کند، اما شما باید صبور باشید.

اگر کودکتان حاضر به کمک به شما یا اطرافیان نیست و توقع دارد همه چیز حاضر و آماده در اختیارش باشد نیز  باید کم کم برنامه های همکاری را شروع کنید و از او بخواهید در مسائل خانه به شما کمک کند. می توانید با وظایف ساده شروع کنید و در برابر این وظایف به او جایزه های کوچک دهید.

افزون بر این ها اگر تک فرزندتان بددهان شده و بی ادبی می کند به جای روش هایی مثل فریاد، کتک زدن یا تحقیر او که منجر به تشدید رفتار زشتش می شود، از تکنیک های صحبت کردن، سکوت و بی توجهی و واکنش مقتدرانه استفاده کنید. برای مثال هر بار کودک بی ادبی می کند به جای واکنش نشان دادن به رفتارهای زشت او شمرده و واضح بگویید تنها در صورتی به او گوش می دهید که مودبانه و آرام صحبت کند در غیر این صورت صدای او را نمی شنوید. این روش صبر زیادی می طلبد اما در بلند مدت پاسخ می دهد، چرا که کودک یاد می گیرد باید در برابر شما مودب باشد.