۰ نفر

بلاروس خطاب به آمریکا: تسلیحات هسته‌ای خود را از سایر کشورها خارج کنید

۱۱ فروردین ۱۴۰۲، ۲۳:۴۹
کد خبر: 709097
بلاروس خطاب به آمریکا: تسلیحات هسته‌ای خود را از سایر کشورها خارج کنید

والنتین ریباکوف، نماینده دائم بلاروس در سازمان ملل روز جمعه گفت: آمریکا تسلیحات هسته‌ای خود را از بلژیک، آلمان، هلند و ترکیه خارج کند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا, ریباکوف به شورای امنیت سازمان ملل گفت: ما از اوکراین می‌خواهیم که قاطعانه و شجاعانه از پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو ) درخواست کند تا شرکت در مأموریت‌های هسته‌ای مشترک را متوقف کند.

نماینده بلاروس ادامه داد: ما بر این باوریم که شورای امنیت سازمان ملل متحد و جامعه بین‌المللی باید به خطرات واقعی مأموریت‌های هسته‌ای مشترک ناتو و استقرار دائمی سلاح‌های هسته‌ای آمریکا توجه کنند.

ریباکوف در بخش دیگری از اظهارات خود گفت که استقرار احتمالی تسلیحات تاکتیکی هسته‌ای روسیه در بلاروس مطابق با معاهده منع گسترش تسلیحات هسته‌ای انجام خواهد شد و کنترل کلاهک‌ها و فناوری‌ها در دست روسیه خواهد بود.

واسیلی نبنزیا، سفیر و نماینده دائم روسیه در سازمان ملل روز جمعه به وقت محلی در نشست شورای امنیت با موضوع استقرار تسلیحات هسته‌ای در بلاروس گفت: روسیه با استقرار تسلیحات تاکتیکی هسته‌ای در بلاروس تعهدات خود در زمینه منع اشاعه هسته‌ای را نقض نمی‌کند.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه روز ۲۵ مارس (۵ فروردین) اعلام کرد که به درخواست مینسک، مسکو تسلیحات هسته‌ای تاکتیکی خود را در بلاروس مستقر خواهد کرد، مشابه آنچه که ایالات متحده مدتی است در قلمرو متحدانش انجام داده است.

پوتین افزود: انبار سلاح‌های هسته‌ای تاکتیکی باید تا اول جولای (۱۰ تیر) در بلاروس ساخته شود.

به نوشته خبرگزاری تاس، روسیه پیش از این سامانه موشکی اسکندر با قابلیت حمل سلاح هسته‌ای را به بلاروس تحویل داده است.

وزارت امور خارجه بلاروس روز سه‌شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که پس از سال‌ها فشار از سوی آمریکا و متحدانش با هدف تغییر جهت‌گیری سیاسی و ژئوپلیتیکی این کشور، تصمیم به میزبانی سلاح‌های هسته‌ای میانبرد روسیه گرفته است.

بلاروس در آن بیانیه تاکید کرد: جمهوری بلاروس طی دو سال و نیم گذشته تحت فشار بی‌سابقه سیاسی، اقتصادی و اطلاعاتی آمریکا، انگلیس و متحدانشان در ناتو و همچنین کشورهای عضو اتحادیه اروپا قرار گرفته است.