۰ نفر

در نشست مشترک وزرای خارجه ایران و روسیه؛

لاوروف: جایگزینی برای برجام وجود ندارد / امیرعبداللهیان: از ایده چین در خصوص اوکراین استقبال کردیم

۹ فروردین ۱۴۰۲، ۱۲:۰۰
کد خبر: 708731
لاوروف: جایگزینی برای برجام وجود ندارد / امیرعبداللهیان: از ایده چین در خصوص اوکراین استقبال کردیم

وزیر خارجه روسیه طی نشست خبری مشترک با همتای ایرانی خود، گفت که درباره سناریوهای حل بحران در سوریه، یمن، فلسطین اشغالی، افغانستان، کشورهای قفقاز و همچنین مسئله برجام صحبت کرده است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا ، وزاری خارجه ایران و روسیه در آغاز دیدار خود بر ادامه همکاری های مشترک تاکید کردند.

سرگئی لاوروف در این دیدار با تبریک آغاز ماه رمضان و خوشامد به وزیر خارجه کشورمان گفت: روابط و تبادل دوجانبه در زمینه‌های سیاسی، تجاری، سرمایه گذاری، اقتصادی و اجرای پروژه های کلیدی افزایش پیدا کرده ست.

وی ابراز  امیدواری کرد که  مذاکرات دو طرف ثمربخش خواهد بود.

حسین امیر عبداللهیان نیز با بیان این که در گام نهایی امضای معاهده همکاری های مشترک دو کشور ایران و روسیه قرار داریم، گفت: بررسی‌ها روی معاهده راهبردی بلندمدت همکاری‌های دو کشور در روسیه نهایی شده و ایران آن را مورد بررسی قرار داده است.

وی افزود: امیدوارم کمتر از یک ماه آینده ویرایش نهایی آن را وزارت امور خارجه ایران انجام دهد و مایلم تاکید کنم که در گام نهایی امضاء معاهده همکاری های مشترک دو کشور قرار داریم.

وی تاکید کرد: مناسبات ایران و روسیه در مسیر صحیح خود رو به جلو و پیشرفت است.

حسین امیر عبدالهیان بیان کرد که هیئت‌های عالی‌رتبه دو طرف در سطوح مختلف و موضوعات متنوع در حال تبادل نظر و روسای جمهور دو کشور در تماس مستمر با یکدیگر هستند.

وزیر امور خارجه ایران در بخش دیگری از صحبت‌های خود بیان کرد: امیدوارم همکاری های ما در سازمان‌های منطقه‌ای و بین‌المللی به خوبی تداوم یابد.

بر اساس این گزارش، حسین امیرعبداللهیان که سه شنبه شب وارد مسکو شد صبح چهارشنبه با سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه دیدار و رایزنی کرد.

امیرعبداللهیان در بدو ورود به فرودگاه مسکو در پاسخ به این سوال اعلام کرد که موضوع برجام یکی از محورهای گفت وگوهایش با لاوروف خواهد بود.

امیر عبداللهیان: آماده مذاکره درباره صلح و آتش‌بس در اوکراین هستیم

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در نشست خبری مشترک با همتای روس خود گفت: از ایده رئیس جمهور چین در خصوص اوکراین استقبال کردیم.

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که در رأس هیأتی و در پاسخ به دعوت سرگئی لاوروف همتای روس خود در مسکو حضور دارد، امروز (چهارشنبه) نهم فروردین ماه پس از دیدار و گفت‌وگو با وزیر خارجه روسیه در نشست خبری مشترک حضور یافت و به تشریح مذاکرات انجام شده پرداخت.

وی عنوان کرد: حمل و نقل و ترانزیت و تمرکز بر فعال سازی تردد سهل رانندگان ترانزیت از جمله موضوعات مورد توجه ما بود. 

وزیر خارجه کشورمان همچنین ابراز امیدواری کرد که بزودی پذیرای لاوروف در تهران باشد.

امیرعبداللهیان ارسال تسلیحات غربی به اوکراین را باعث پیچیده شدن اوضاع خواند.

وی در پاسخ به سؤالی بیان کرد: در چارچوب سیاست خارجی دولت جدید نگاه به آسیا روابط پیشرفته‌ای با چین پایه ریزی کردیم. ایران از ایده رئیس جمهور چین در خصوص صلح و امنیت جهانی حمایت کرده است. هر ابتکاری که به صلح  وامنیت پایدار در منطقه و سطح جهانی منجر شود استقبال می‌کنیم. مهم اقدامی است که باید در این چارچوب انجام شود. از ایده رئیس جمهور چین در خصوص اوکراین استقبال کردیم.

رئیس دستگاه دیپلماسی همچنین در پاسخ به پرسشی درباره نشست چهارجانبه ایران، روسیه، سوریه و ترکیه نیز بیان کرد: در سفر اخیرم به ترکیه و روسیه با مقامات این دو کشور در خصوص نشست چهارجانبه رایزنی داشتم. امروز هم با همکارم آقای لاوروف گفت‌وگو کردیم. این نشست قرار است هفته آینده در سطح معاونان وزرای خارجه چهار کشور برگزار شود. هدف اصلی آن نزدیک کردن دیدگاه‌های ترکیه و سوریه است. ایران و روسیه هم تلاش خواهند کرد این دیدگاه‌ها به هم نزدیک شود. چناچه در این گفت‌و‌گوها چارچوبی مشخص شود، دور بعدی نشست در سطح وزرای خارجه می‌تواند برگزار شود.

امیرعبداللهیان در پاسخ به سؤال دیگری اظهار داشت:اتفاقاتی در روزهای اخیر در منطقه شرق فرات رخ داده است متاسفانه طرف آمریکایی اتهام بی اساسی را مبنی بر حمله گروه‌هایی که مدعی است منتسب به ایران هستند و ادعای دیگری که با پهپاد ایرانی منطقه‌ای را هدف قرار دادند، مطرح کرده است.

وی با بیان اینکه متاسفانه آمریکایی‌ها ادعای بی اساسی را مطرح کرده و ادعای بی اساسی را مطرح می‌کنند، گفت: آمریکایی‌ها قبل از اینکه اسنادی را برای اثبات ادعای خود ارائه دهند قضاوت‌های عجولانه و رفتار شتاب زده‌ای را داشتند. ما به دنبال درگیری و ایجاد تنش نیستیم. ایران همواره نقش سازنده‌ای داشته است و پاسخ ما به طرف آمریکایی روشن و قاطع بود.

لاوروف: خواستار از سرگیری سریع برجام هستیم

سرگئی لاوروف نیز در این کنفرانس مطبوعاتی با اشاره به موضع روسیه به مسئله بازگشت به برجام گفت: با همتای ایرانی خود در مورد وضعیت برجام صحبت کردیم. ما درک مشترکی داریم که هیچ جایگزینی برای این توافق بین المللی که در قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد به اتفاق آرا به تصویب رسیده، وجود ندارد. ما خواهان ازسرگیری سریع و اجرای کامل این قطعنامه هستیم و با اقداماتی که مانع این امر می شود، مخالفیم.

وی در ادامه تاکید کرد: جهان همچنان منتظر بازگشت آمریکا به تعهدات خود در چارچوب توافق هسته‌ای است و ما تاکید کرده‌ایم که همه تحریم‌های غیرقانونی علیه ایران باید برداشته شود.

لاوروف با اشاره به تنش در روابط ایران و آذربایجان افزود: روسیه امیدوار است تنش ها در روابط ایران و آذربایجان موقتی بوده و به زودی برطرف شود.

وزیر امور خارجه روسیه همچنین با اشاره به ازسرگیری روابط میان ایران و عربستان ادامه داد: ما از بهبود اوضاع در منطقه خاورمیانه، از جمله با توجه به احیای روابط دیپلماتیک میان ایران و عربستان سعودی که اخیراً اعلام شده است، استقبال می کنیم. روسیه به طور مداوم مفهوم امنیت جمعی را در خلیج فارس ترویج کرده است.

وی افزود: در مورد سوریه تبادل نظر کردیم و برای حل مشکل فلسطین، قفقاز، یمن و خزر با یکدیگر گفتگو کردیم.