۰ نفر

اولیانوف: بعضی اعضای آژانس اطلاعات محرمانه را برای پیچیده تر کردن بحث ها افشا می کنند

۱۴ اسفند ۱۴۰۱، ۱۰:۱۲
کد خبر: 704744
اولیانوف: بعضی اعضای آژانس اطلاعات محرمانه را برای پیچیده تر کردن بحث ها افشا می کنند

نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی از رویکرد تروئیکای اروپایی و آمریکا درقبال برنامه هسته‌ای کشورمان به دلیل تصویب قطعنامه علیه ایران در شورای حکام آژانس اتمی در گذشته انتقاد کرد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، میخائیل اولیانوف، نماینده دائم روسیه نزد سازمان‌های بین‌المللی در وین طی پیامی در حساب کاربری خود در توئیتر تاکید کرد که جبران قطعنامه شورای حکام آژانس علیه ایران کار ساده‌ای نیست.

وی در پیام خود در پاسخ به توییت یک کارشناس درباره توافقات انجام شده در جریان سفر رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ایران نوشت: حذف دوربین‌ها از تاسیسات هسته‌ای ایران نتیجه آشکار قطعنامه تروئیکای اروپا با حمایت آمریکا در شورای حکام علیه ایران بود.

اولیانوف ادامه داد: جبران این اشتباه استراتژیک و غیر مسئولانه کار ساده‌ای نیست.

این دیپلمات ارشد روس در پیامی دیگر به اظهارات گروسی در تهران برای ابراز تاسف درخصوص درز اطلاعات محرمانه آژانس اتمی به بیرون اشاره کرد و نوشت: برخی از کشورهای عضو آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همیشه اطلاعات حساس را افشا می‌کنند. این تقصیر دبیرخانه آژانس نیست.

وی افزود: به احتمال زیاد می‌توانیم کشورهای عضوی را شناسایی کنیم که اطلاعات محرمانه را به منظور پیچیده‌تر کردن بحث‌ها در شورای حکام آژانس اتمی افشا می‌کنند.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پس از سفر به تهران در کنفرانس خبری در وین از توافق با ایران در راستای افزایش فعالیت‌های راستی‌آزمایی در کشور استقبال کرد و گفت که از نظر او، پیشرفت قابل توجهی در گفت‌وگو با ایران حاصل شده است.

گروسی با بیان اینکه «سایت فردو به بازرسی بیشتر نیاز دارد» اظهار داشت: ما شدت بازرسی در این تاسیسات را افزایش خواهیم داد. بازرسی‌ها از سایت فردو 50 درصد افزایش خواهد داشت که پیشرفت بسیار مهمی از نظر شفافیت به شمار می‌آید و تجهیزات نظارتی فعالیت‌های هسته‌ای در تعدادی از اماکن دوباره نصب می‌شود.

وی در ادامه تصریح کرد: من تلاش کردم تا همه چیز را به مسیر خود بازگردانم.

به گزارش ایسنا، سازمان انرژی اتمی ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در جریان سفر دو روزه رافائل گروسی به تهران در خصوص موارد زیر به توافق رسیدند:

۱ - تعاملات بین آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و ایران با روحیه همکاری و با رعایت کامل صلاحیت‌های آژانس و حقوق و تعهدات جمهوری اسلامی ایران بر اساس موافقتنامه‌های جامع پادمانی صورت خواهد پذیرفت.

 ۲ - در خصوص مسائل پادمانی باقی‌مانده مربوط به سه مکان، ایران آمادگی خود را برای ادامه همکاری و ارائه اطلاعات و دسترسی بیشتر به منظور رسیدگی به مسائل پادمانی باقی‌مانده اعلام کرد.

۳ - ایران به صورت داوطلبانه به آژانس اجازه می‌دهد تا چنانچه مقتضی باشد فعالیت‌های راستی آزمایی و نظارت بیشتر را اجرا کند. روش اجرای آن طی یک نشست فنی که به زودی در تهران برگزار می‌شود، میان دو طرف مورد توافق قرار خواهد گرفت."