۰ نفر

هشدار کره شمالی به کره جنوبی و آمریکا با شلیک دو موشک کروز

۵ اسفند ۱۴۰۱، ۱۲:۳۴
کد خبر: 702982
هشدار کره شمالی به کره جنوبی و آمریکا با شلیک دو موشک کروز

وزارت خارجه کره شمالی به آمریکا و کره جنوبی هشدار داد که پیونگ‌یانگ ادامه خصومت‌ها و تداوم رزمایش‌های نظامی این دو کشور در مرزهای خود را نوعی اعلام جنگ تلقی خواهد کرد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از مهر،  خبرگزاری رسمی کره شمالی (KCNA) اعلام کرد وزارت خارجه این کشور با انتشار بیانیه‌ای به آمریکا و کره جنوبی هشدار داده که تداوم «روش‌ها و اقدامات خصمانه و تحریک‌آمیز» این دو کشور و بی‌توجهی آشکار به اعتراض‌های مکرر کره شمالی، به معنای «اعلام جنگ» تلقی خواهد شد.

به گزارش اسپوتنیک، این بیانیه را «کان جونگ‌گان»، مدیر کل اداره امور آمریکا در وزارت خارجه کره شمالی صادر کرده است.

در بیانیه کان جونگ‌گان آمده است که: تنها راه برای فرونشاندن چرخه معیوب تشدید تنش‌های نظامی در شبه‌جزیره کره و منطقه اطراف آن، اقدام واشنگتن به کنارگذاشتن طرحهای استقرار دارایی‌ها و تسلیحات راهبردی در خاک کره جنوبی و پایان‌دادن به رزمایش‌های مشترک است.

این بیانیه همچنین می‌افزاید که اگر شورای امنیت سازمان ملل حُسن نیت و اراده‌ای راستین برای کمک به ایجاد صلح و برقراری امنیت در شبه‌جزیره دارد، باید به‌شدت و آشکارا افزایش تنش‌های نظامی آمریکا و کره جنوبی در نزدیکی مرزهای کره شمالی را محکوم کند.

رسانه‌های کره جنوبی امروز جمعه اعلام کردند که کره شمالی چهار موشک کروز راهبردی را به عنوان بخشی از یک رزمایش نظامی پرتاب کرده است. رسانه‌های دولتی کره شمالی گفته‌اند که پرتاب این موشک‌ها برای نشان دادن توانایی این کشور در انجام یک ضد حمله هسته‌ای طراحی شده است.

این آزمایش‌های واکنشی در شرایطی برگزاری می‌شود که آمریکا و کره جنوبی یک رزمایش نظامی شبیه سازی شده با هدف تشدید واکنش خود به تهدیدات هسته‌ای کره شمالی را برگزار کردند.

خبرگزاری مرکزی کره (KCNA) درباره جزئیات آزمایش این چهار موشک در گزارشی به زبان انگلیسی اعلام کرد که چهار موشک هواسال -۲ از منطقه شهر کیم چاک در استان هامگیونگ شمالی به سمت دریا در سواحل شرقی شبه جزیره کره شلیک شده است. آنها پس از طی مسیر پروازی به طول ۲۰۰۰ کیلومتر به مدت ۱۰۲۰۸ ثانیه تا ۱۰۲۲۴ ثانیه به یک هدف از پیش تعیین شده برخورد کردند.

کره شمالی برای اولین بار در سپتامبر ۲۰۲۱ یک سامانه موشکی کروز دوربرد را آزمایش کرد و از آن زمان این تسلیحات را راهبردی توصیف کرد و نشان داد که این تسلیحات با هدف مسلح کردن آنها به کلاهک‌های هسته‌ای ساخته می‌شوند.

خبرگزاری دولتی کره شمالی گزارش داد که پرتاب‌های اخیر با موفقیت آمادگی جنگی نیروهای رزمی هسته‌ای کره شمالی را نشان داد و ثابت کرد که توان موشکی کره شمالی در حال تقویت «قابلیت‌های ضد حمله اتمی مرگبار علیه نیروهای متخاصم در همه جبهه ها» هستند.

با وجود تحریم‌های طولانی مدت سازمان ملل متحد بر سر برنامه‌های تسلیحات هسته‌ای، کره شمالی تولید انبوه موشک‌های جدید خود را توسعه داده است.این کشور آخر هفته گذشته نیز، یک موشک بالستیک قاره پیما پرتاب کرد و روز دوشنبه نیز ۲ موشک کوتاه برد را به سمت دریا در سواحل شرقی خود پرتاب کرد.