۰ نفر

طالبان فعالیت نانوایی های زنانه را هم ممنوع کرد

۷ دی ۱۴۰۱، ۱۴:۱۸
کد خبر: 691367
طالبان فعالیت نانوایی های زنانه را هم ممنوع کرد

به گفته یک منبع آگاه طالبان فعالیت نانوایی های زنانه را به دلیل عدم رعایت حجاب اسلامی و همچنین وجود مشتری های مرد ممنوع کرده است.

به گزارش اقتصادآنلاین، یک منبع آگاه در دشت برچی در غرب کابل، با شرط محفوظ ماندن نامش گفت ماموران امر به معروف و نهی از منکر طالبان به‌طور شفاهی به همه نانوایی‌هایی که تمام کارهایش را زنان انجام می‌دهند، دستور دادند که تا اطلاع بعدی، فعالیتشان را متوقف کنند. به گفته این منبع آگاه، تمامی نانوایی‌هایی که زنان آن را مدیریت می‌کنند، تعطیل شده است.

در بسیاری از شهرهای افغانستان، زنان نانوایی‌هایی را اداره می‌کنند که مردم خمیر آماده را برای پختن به آن‌ها تحویل می‌دهند. در این نانوایی‌ها، زنان بابت پختن هر قرص نان، بین پنج تا هفت افغانی پول دریافت می‌کنند. بسیاری از خانواده‌هایی که امکانات پخت و پز نان ندارند یا به لحاظ هزینه، خرید نان آماده برایشان گران تمام می‌شود، از همین نانوایی‌هایی که زنان آن را مدیریت می‌کنند، استفاده می‌کنند.

این منبع آگاه افزود: «طالبان خمیرهایی را که مردم به نانوایی‌ها برای پختن آورده بودند، روی جاده ریختند و تهدید کردند که سرپیچی از دستور منع فعالیت این نانوایی‌ها، جزای سنگینی در پی خواهد داشت.»

به گفته این منبع آگاه، ماموران طالبان ادعا کرده‌اند زنانی که در نانوایی‌ها کار می‌کنند، حجاب اسلامی مورد نظر این گروه را رعایت نمی‌کنند و در بسیاری از موارد، مشتری‌های آن‌ها مردان جوان و بزرگسال‌اند.

وزارت تحصیلات عالی طالبان، سه‌شنبه ۲۹ آذر، با انتشار فرمانی، زنان افغانستان را از تحصیل منع کرد و گفت تا اطلاع بعدی که براساس تصمیم رهبر این گروه گرفته می‎‌شود، زنان حق ورود به دانشگاه‌ها را ندارند. در پی این فرمان، وزارت معارف (آموزش و پرورش) طالبان نیز مراکز خصوصی آموزشی را به روی دختران بست.

روز شنبه گذشته، وزارت اقتصاد طالبان در فرمانی گفت، کار زنان در سازمان‌های غیر دولتی داخلی و خارجی ممنوع است. مولوی دین محمد حنیف، وزیر اقتصاد طالبان در این فرمان ادعا کرد که رعایت نشدن حجاب اسلامی از سوی زنان، دلیل ممنوع شدن کار آنان در سازمان‌های غیر دولتی است.

ممنوعیت تحصیل و کار زنان در افغانستان، در حالی‌که طی ۱۶ ماه گذشته، مدارس از کلاس ششم به بالا نیز به روی دختران دانش‌آموز بسته بوده، اعتراض‌های گسترده‌ای را در داخل و خارج از افغانستان در پی داشته است. شماری از مقام‌های دولت‌های جهان، با انتقاد از این اقدام طالبان، در مورد پیامدهای ناگوار اجتماعی و اقتصادی آن هشدار دادند.