۰ نفر

توییت بورل پس از دیدار با امیرعبداللهیان: توافق کردیم برجام را بر اساس مذاکرات وین احیا کنیم

۲۹ آذر ۱۴۰۱، ۱۴:۱۸
کد خبر: 689563
توییت بورل پس از دیدار با امیرعبداللهیان: توافق کردیم برجام را بر اساس مذاکرات وین احیا کنیم

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در توییتی با اشاره به گفت‌وگوی امروز خود با وزیر خارجه ایران، نوشت «توافق کردیم راه‌های ارتباطی را باز نگه داریم».

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا امروز سه‌شنبه (۲۰ دسامبر) پس از دیدار و گفت‌وگو با حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه ایران در حاشیه نشست بغداد ۲ در اردن، در توییتی در این خصوص نوشت: «توافق کردیم که باید ارتباطات را باز نگه داریم و برجام را بر اساس مذاکرات وین احیا کنیم». 

وی همچنین در ادامه مواضع مداخله‌جویانه بروکسل در امور داخلی ایران و حمایت از اغتشاشات و همچنین ادعاها درباره استفاده از پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین، مدعی شد در این گفت‌وگو «بر ضرورت توقف فوری حمایت نظامی از روسیه و سرکوب داخلی در ایران» تاکید کرده است. 

 حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران بامداد امروز (سه‌شنبه، ۲۹ آذر) به منظور شرکت در نشست بغداد ۲ وارد امان پایتخت اردن شد و صبح امروز با جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا دیدار و گفت‌وگو کرد. علی باقری معاون سیاسی وزیر امور خارجه و مذاکره‌کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران و انریکه مورا معاون بورل نیز در این دیدار حضور داشتند.

امیرعبداللهیان دیروز در حاشیه سومین نشست مجمع گفت‌وگوی تهران در جمع خبرنگاران درباره نشست بغداد ۲ در اردن اظهار داشت: قرار است آقای بورل و آقای مورا همزمان با ورود ما به اردن سفر کنند. تماس‌ها و گفت‌وگوهای همکارم آقای باقری با مورا و تماس‌های من و بورل به صورت جدی در جریان است. اردن فرصت مناسبی است بتوانیم گفت‌وگوها را تکمیل کنیم. امیدوارم با توجه به رویکرد آمریکایی‌ها در سه ماه گذشته شاهد تغییر رویکرد و واقع بینانه رفتار کردن طرف آمریکایی باشیم.

وزیر خارجه تصریح کرد: به آمریکایی‌ها به صراحت اعلام می‌کنم بین ریاکاری و درخواست برای رسیدن به توافق و بازگشت آمریکا به برجام باید یکی را انتخاب کنند.

امیرعبداللهیان و بورل چهارم تیر ماه سال جاری در تهران دیدار و گفت‌وگو کردند. وزیر خارجه ایران و مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در این مدت تلفنی بارها با یکدیگر گفت‌وگو کردند.

پس از آنکه مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین در اسفند ماه سال گذشته (۱۴۰۰) متوقف شد، انریکه مورا فروردین ماه سالجاری به تهران سفر کرد و چهارم تیرماه نیز بورل به تهران آمد و پس از آن هم مذاکرات دو روزه‌ای در دوحه (هفتم و هشتم تیر ماه) در پایتخت قطر برگزار شد. در نهایت پس از پیشنهادی که بورل در فایننشال تایمز درباره مذاکرات وین مطرح کرد مذاکراتی از ۱۳ تا ۱۷ مرداد ماه در وین برگزار شد. در این مذاکرات طرحی از سوی مورا مطرح و قرار شد که طرف‌ها آن را بررسی و پاسخ دهند که در همین راستا تبادل پیام‌ها بین ایران و آمریکا به واسطه اتحادیه اروپا ادامه داشت. ۱۱ آبان ماه نیز علی باقری مذاکره کننده ارشد ایران اعلام کرد: در روزهای گذشته ابتکاراتی را با هدف پیشبرد و جمع‌بندی مذاکرات وین به هماهنگ کننده مذاکرات ارسال کرده و امیدواریم این ابتکارات زمینه ساز تحرکی جدید در عرصه مذاکرات باشد.

توییت بورل پس از دیدار با امیرعبداللهیان