۰ نفر

اسلامی: پاسخ های مستند درباره آلودگی سایت ها را به آژانس ارسال کردیم اما آن ها قانع نشدند

۲ آذر ۱۴۰۱، ۱۶:۰۳
کد خبر: 683498
اسلامی: پاسخ های مستند درباره آلودگی سایت ها را به آژانس ارسال کردیم اما آن ها قانع نشدند

اسلامی گفت: سازمان انرژی اتمی پاسخ‌های مستند درباره آلودگی سایت‌ها را به آژانس انرژی اتمی فرستاده، اما آن‌ها قانع نشدند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران، محمد اسلامی، رییس سازمان انرژی اتمی گفت: در بیست سال گذشته جریان صهیونیستی با آمریکا و ضد انقلاب اتهاماتی را متوجه برنامه هسته‌ای کشور کرده است.

وی ادامه داد: حاصل بیست سال مذاکره و بازرسی به سند برجام تبدیل شده که طبق آن موارد اتهامی در قالب PMD کنار گذاشته شد و در ازای آن ایران سرعت و ظرفیت هسته‌ای خود را محدود می‌کند تا از آن طریق اعتمادسازی کند و طرف مقابل هم تحریم‌ها را لغو می‌کند.

رییس سازمان انرژی اتمی افزود: این تعهدات را ایران یک طرفه انجام داده، اما آن‌ها یک مدت کوتاهی انجام دادند و بعد آمریکا از برجام خارج شد و نگذاشت هیچ کشوری همکاری کند و حالا تحریم‌ها را تشدید کردند.

اسلامی اضافه کرد: الان که می‌خواهند به برجام برگردند دیگر نمی‌توانند PMD را باز کنند. بازرسی‌ها را طبق برجام انجام دادند و نمونه برداری کردند و در یک الی دو سایت آلودگی مشاهده کردند، اما آلودگی الزاما آن نیست که در آنجا تاسیسات هسته‌ای اعلام نشده بوده؛ این مکان ها مربوط به بخش خصوصی بوده و برخی فعالیتهای صنعتی و فروش ضایعات فلزی در آنجا انجام می‌شده است.

وی بیان کرد: سازمان انرژی اتمی پاسخ‌های مستند را به آژانس انرژی اتمی فرستاده، اما آن‌ها قانع نشدند چون اراده‌ای برای قانع شدن نداشتند، اما اگر اراده‌ای برای قانع شدن باشد و از این اتهام به عنوان یک ابزار فشار استفاده نکنند با چند تا رفت و برگشت و بررسی‌های تکمیلی این پرونده بسته می‌شود. انتظار داریم آژانس بررسی تکمیلی برایش ملاک باشد و فشار سیاسی بر روی آن اثر نگذارد.