۰ نفر

معاون نماینده روسیه در سازمان ملل:

روسیه فقط از پهپادهای ساخت داخل در جنگ اوکراین استفاده می کند

۲۸ مهر ۱۴۰۱، ۱۰:۴۱
کد خبر: 675207
روسیه فقط از پهپادهای ساخت داخل در جنگ اوکراین استفاده می کند

معاون نماینده روسیه در سازمان ملل، پس از نشست غیرعلنی شورای امنیت برای بررسی ادعای فروش پهپادها توسط ایران به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین، این اتهامات را «بی‌اساس» و «بهانه‌هایی ساختگی» تلقی کرد که غرب برای فشار آوردن به ایران و روسیه انتخاب کرده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، به دنبال ادعای آمریکا و برخی کشورهای اروپایی مبنی بر فروش پهپادها توسط ایران به روسیه برای به کارگیری در جنگ اوکراین، دمیتری پولیانسکی، معاون نماینده روسیه در سازمان ملل، پس از نشست غیرعلنی دیروز شورای امنیت سازمان ملل که قرار بود آمریکا، فرانسه و انگلیس در آن دوباره این ادعا را برای بررسی مطرح کنند، در جمع خبرنگاران گفت که روسیه فقط از پهپادهای ساخت داخل در جنگ اوکراین استفاده می‌کند.

پولیانسکی در این باره بیان کرد: ما صنعت پهپادسازی خودمان را داریم که چیزهای مورد نیازمان در این جنگ را برایمان می‌سازد و این‌ها تماما اتهامات همکاران غربی ما هستند.

پولیانسکی با اشاره به این‌که هیچ شواهد و مدارکی برای اثبات این ادعای کشورهای غربی به شورای امنیت سازمان ملل ارائه نشده است، گفت: هدف همکاران غربی ما روشن است؛ آن‌ها سعی دارند هم‌زمان به دو هدف بزنند، این که با پیش کشیدن بهانه‌ای ساختگی هم‌زمان به ایران و روسیه فشار بیاورند.

این دیپلمات روس، گفت که غرب با «رویه شرم‌آور همیشگی‌اش تلاش می‌کند با اتهام این که ایران از قطعنامه 2231 شورای امنیت تخطی کرده است، به ایران فشار بیاورند. هیچ‌گاه هیچ مدرکی[ در این باره] به شورای امنیت ارائه نشده است.»

او این اتهامات را «مهمل» و «بی‌اساس» تلقی کرد.

به گفته پولیانسکی، این اتهامات موجب پیچیده‌ شدن مذاکرات احیای توافق هسته‌ای[برجام] خواهد شد.

این دیپلمات ارشد روس در این باره گفت: آمریکا تا کنون تمایلی واقعی برای بازگشت به اجرای برجام نشان نداده است. علاوه بر این، آن‌ها به اعمال تحریم‌های غیرقانونی یک‌جانبه علیه ایران ادامه می‌دهند. همکاران غربی ما که مشتاقند از رژیم کی‌یف به هر طریقی حفاظت کنند، در تمایل برای اتهام‌زنی به ایران کوته‌بینند.

او بیان کرد: این اقدامات، اقداماتی غیرمعقول و تحریک‌آمیزند که می‌توانند منجر به پیچیده‌تر شدن روند حساس مذاکرات احیای توافق هسته‌ای شوند.

اظهارات معاون نماینده روسیه در سازمان ملل در پی این مطرح می‌شود که روز گذشته، خبرگزاری رویترز گزارش داد، پس از آن که کی‌یف مسکو را به استفاده از پهپادهای ساخت ایران  علیه اهداف غیرنظامی متهم کرد، آمریکا، انگلیس و فرانسه قرار است امروز در یک نشست غیرعلنی شورای امنیت سازمان ملل، ادعای انتقال تسلیحات از سوی ایران به روسیه را بررسی کنند.

به دنبال برگزاری این نشست، ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در بیانیه‌ای گفت:  امروز، آمریکا به همراه انگلیس و فرانسه مسئله انتقال پهپادها توسط ایران به روسیه را در یک نشست شورای امنیت مطرح کرد که در آن اعضای شورا توضیحاتی کارشناسی از دبیرکل سازمان ملل درباره گزارش‌های انتقال این پهپادهای خطرناک دریافت کردند.

پرایس افزود: ما نگرانی جدی‌مان را درباره دست یافتن روسیه به این پهپادها از ایران که نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت است، بیان کردیم.

ادعاهای سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا علیه ایران در حالی مطرح شده است که حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران، شب گذشته در گفت‌وگو با همتای کرواتش در این باره با اشاره به حوادث اخیر اوکراین و ادعاهای مطرح‌شده از سوی برخی مقامات این کشور، مبنی بر این‌که از پهپادهای ایرانی که سال‌ها قبل به روسیه تحویل داده شده‌اند، در جنگ علیه اوکراین استفاده شده، اظهار کرد: ما قویاً مخالف جنگ و تسلیح هر یک از طرفین جنگ بوده و هستیم و به مقامات اوکراین گفته‌ایم چنانچه سندی در خصوص استفاده از پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین وجود دارد، ارائه کنند.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان خاطرنشان کرد: البته ما سال‌هاست که با روسیه همکاری دفاعی داریم، اما از جنگ علیه اوکراین حمایت نکردیم و هیچ‌یک از تسلیحات ایرانی را در اختیار روسیه برای استفاده در جنگ علیه اوکراین قرار نداده‌ایم.