۰ نفر

جشن اولین سال به قدرت رسیدن طالبان + فیلم

۲۴ مرداد ۱۴۰۱، ۱۲:۱۱
کد خبر: 660673
جشن اولین سال به قدرت رسیدن طالبان + فیلم

شماری از عناصر طالبان اولین سالگرد بازگشت خود به قدرت را در افغانستان پس از یک سال پرتلاطم که شاهد شکست حقوق زنان و بدتر شدن بحران انسانی بود، جشن گرفتند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فرارو، درست یک سال پیش، اسلام گرایان تندرو طالبان کابل را پس از تهاجم برق آسای سراسری علیه نیرو‌های دولتی تصرف کردند.

نعمت الله حکمت، مبارزی که در ۱۵ اگست سال گذشته تنها چند ساعت پس از فرار اشرف غنی رئیس جمهور وقت از کشور وارد کابل شد، گفت: ما به تعهدات جهاد عمل کردیم و کشورمان را آزاد کردیم.

عقب نشینی بی نظم نیرو‌های خارجی تا ۳۱ اوت ادامه داشت و ده‌ها هزار نفر به امید تخلیه هر پرواز به خارج از افغانستان به فرودگاه کابل هجوم آوردند. تصاویری از هجوم جمعیت به فرودگاه، بالا رفتن از هواپیما و برخی چسبیده به هواپیمای باری نظامی ایالات متحده که در حال حرکت از باند فرود بود در رسانه‌های خبری در سراسر جهان پخش شد.

با این حال، جنگجویان طالبان ابراز خوشحالی کردند که جنبش آن‌ها اکنون در قدرت است حتی در شرایطی که آژانس‌های کمک رسانی می‌گویند که نیمی از جمعیت ۳۸ میلیونی کشور با فقر شدید روبرو هستند.

حکمت که اکنون یکی از نیرو‌های ویژه محافظ ارگ ریاست جمهوری است، گفت: زمانی که ما وارد کابل شدیم و زمانی که آمریکایی‌ها رفتند، لحظات شادی بود.

اما برای افغان‌های عادی – به‌ویژه زنان – بازگشت طالبان تنها مشکلات را افزایش داده است.

در ابتدا، طالبان یک نسخه نرم‌تر از حکومت سال ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۱ خود را ارائه کرد، اما محدودیت‌های زیادی برای پیروی از دیدگاه ریاضت‌آمیز جنبش طالبان بر زنان تحمیل شده است.

ده‌ها هزار دختر از تحصیل در مدارس متوسطه محروم شده اند، در حالی که زنان از بازگشت به بسیاری از مشاغل دولتی منع شده اند. مدتی بعد نیز به زنان دستور داده شد که چهره خود را به طور کامل در ملاءعام بپوشانند، در حالت ایده آل با برقع فراگیر.

یک باشنده در کابل گفت: از روزی که آمده اند، زندگی معنای خود را از دست داده است. چیز را از ما ربوده اند، حتی وارد فضای شخصی ما شده اند.

روز شنبه، جنگجویان طالبان با شلیک هوایی راهپیمایی «نان، کار و آزادی» زنان در کابل را سرکوب و آن‌ها را مورد ضرب و شتم قرار دادند. جنگجویان برخی از زنان را تعقیب کردند و با قنداق تفنگ زدند.

در حالی که افغان‌ها کاهش خشونت را از زمان به دست گرفتن قدرت توسط طالبان تأیید می‌کنند، بحران انسانی بسیاری را درمانده کرده است.

نورمحمد، یک دکاندار از قندهار، مرکز قدرت واقعی طالبان، گفت: مردمی که به مغازه‌های ما می‌آیند از گرانی آنقدر شکایت دارند که ما دکانداران از خود متنفر شده ایم.

اما برای جنگجویان طالبان، شادی پیروزی بر بحران اقتصادی کنونی سایه افکنده است.

یک جنگجو که از پارک عمومی در کابل محافظت می‌کند، گفت: ما ممکن است فقیر باشیم، ممکن است با سختی‌ها روبرو شویم، اما پرچم سفید اسلام اکنون برای همیشه در افغانستان برافراشته خواهد بود.