۰ نفر

پس از تصویب قطعنامه شورای حکام؛

اسلامی: دسترسی کل دوربین های فراپادمانی آژانس را قطع می کنیم

۱۹ خرداد ۱۴۰۱، ۲۳:۱۰
کد خبر: 642856
اسلامی: دسترسی کل دوربین های فراپادمانی آژانس را قطع می کنیم

رییس سازمان انرژی اتمی با بیان این که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اسیر صهیونیست‌هاست، گفت: اراده ای در شخص مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مشاهده نمی شود که قانع نشود. به فعالیت تعدادی از دوربین های فراپادمانی آژانس خاتمه دادیم و فردا هم به فعالیت بقیه خاتمه می دهیم.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، محمد اسلامی رییس سازمان انرژی اتمی امشب (پنجشنبه) در برنامه «صف اول» حضور یافت و به تشریح آخرین تحولات در حوزه هسته ای و مناسبات ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی و قطعنامه تصویب شده در شورای حکام آژانس پرداخت.

در ساعات پایانی چهارشنبه (۱۸ خرداد ماه) قطعنامه پیشنهادی سه کشور اروپایی عضو برجام (آلمان، فرانسه و انگلیس) به همراه آمریکا که به شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در خصوص برنامه هسته‌ای ایران ارائه شده بود با ۳۰ رای مثبت، دو رای منفی چین و روسیه و سه رای ممتنع لیبی، پاکستان و هند به تصویب رسید.

در همین خصوص محمد اسلامی معاون رییس جمهور و رییس سازمان انرژی اتمی با ذکر این نکته که فناوری های پیشرفته امروزه جزو مولفه های قدرت است، اظهار داشت: در ۲۰ سال گذشته تمام شیوه ها و رفتارها و عملیات روانی و تحریم هایی که اعمال کرده و قطعنامه هایی که وضع کردند، در راستای پیشبرد این سیاست بوده که جمهوری اسلامی ایران را متوقف کنند.

اسلامی در ادامه سخنانش با بیان این که تمام تعهدات برجام مغایر با ضوابط آژانس است و با طرح این سوال که چرا ایران برجام را پذیرفت؟ پاسخ داد: برای اینکه اعتمادسازی کند. ایران در همین راستا پذیرفت حرکت هسته ای خود را کُند کند.

رییس سازمان انرژی اتمی درباره ادعای رژیم صهیونیستی درباره برنامه هسته ای ایران و پیروی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خاطرنشان کرد: باعث تاسف است که یک نهاد بین المللی توسط یک رژیم نامشروع مورد بهره برداری قرار گرفته و حیثیت آن را زیر سوال ببرد.

وی با اشاره به حسن نیت و حسن ظن در برجام از سوی ایران خاطرنشان کرد: این به هیچ وجه مورد توجه قرار نمی گیرد.

اسلامی گفت: ما عملیات هیجانی ماجراجویانه انجام نمی دهیم. ما رسما اعلام کرده ایم برنامه هسته ای ما چیست. براساس اساسنامه آژانس این سازمان وظیفه دارد برای گسترش برنامه هسته ای به کشورها کمک کند.

معاون رییس جمهور همچنین عنوان کرد: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اسیر صهیونیست هاست.

وی درباره اقدام اخیر سازمان انرژی اتمی و توقف فعالیت دوربین های فراپادمانی آژانس نیز گفت: ما ضبط دوربین های برجامی را به عنوان باقیمانده حسن نیت نگهداشته بودیم، ولی الان که اتهامات واهی و غیرقابل قبول مطرح شد، تصمیم اخیر اتخاذ شد. به عنوان مثال در بحث مکان های ادعایی با این که اعلام کردند موضوع جابرابن حیان بسته شده، هر سه ماه یک بار از جابر ابن حیان بازرسی می کنند.  صفحه اورانیوم فلزی که به دنبال آن بودند دیدند که در جابرابن حیان است.

۱۷ الی ۱۸ دوربین فراپادمانی آژانس/ گازدهی به سانتریفیوژهای جدید

اسلامی بیان کرد: اراده ای در شخص مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مشاهده نمی شود که قانع نشود. به فعالیت تعدادی از دوربین های فراپادمانی آژانس خاتمه دادیم و فردا هم به فعالیت بقیه خاتمه می دهیم که کلا تعداد آنها ۱۷ الی ۱۸ تاست. ماشین های سانتریفیوژ جدید را نصب کرده و گازدهی را شروع کردیم. برای گازدهی ماشین های پیشرفته IR6  بازرسان آژانس آمدند و بازدید کردند.

معاون رییس جمهور اضافه کرد: ما از این هیاهوها و جریانات سیاسی تاثیر نمی پذیریم.

اسلامی همچنین گفت که در بحث تحقیق و توسعه هشت سال از برنامه جلوتر هستیم و افزود: در مذاکرات اخیر محدودیت های ماشین را چهار سال کم کردند و به قول خودشان تخفیف دادند. الان ۱۲ معدن در دستورکار ماست و تعداد زیادی هم در دست مطالعه است و در پنج سال آینده در بحث فرآوری معدنی متفاوت تر از قبل خواهیم بود.

رییس سازمان انرژی اتمی به ساخت بیمارستان یون درمانی اشاره کرد و گفت: ۱۷ رادیوداروی جدید در پژوهشگاه ما در حال طراحی است.

وی همچنین به اقدامات و همکاری های سازمان انرژی اتمی با دانشگاه ها نیز پرداخت.