۰ نفر

وال استریت ژورنال بررسی کرد؛

تشدید تقابل ایران و اسراییل در خاورمیانه

۲۴ فروردین ۱۴۰۱، ۱۴:۰۰
کد خبر: 627649
تشدید تقابل ایران و اسراییل در خاورمیانه

به نوشته وال استریت ژورنال، ارتش رژیم صهیونیستی ادعا می کند بیش از ۴۰۰ حمله هوایی علیه اهداف مربوط به ایران و متحدانش انجام داده است.

اقتصادآنلاین – پرستو بهرامی‌راد؛ روزنامه وال استریت ژورنال  در تحلیلی به قلم دیون نیسن بائوم نوشت: ارتش اسرائیل می‌گوید از سال ۲۰۱۷ بیش از ۴۰۰ حمله هوایی در سوریه و دیگر بخش‌های خاورمیانه (غرب آسیا) به عنوان بخشی از کارزار گسترده ضد ایران و متحدانش انجام داده است که کامل‌ترین تصویر ارائه شده تاکنون از جنگ اعلام نشده با تهران بوده است. 

سران اسرائیل این کارزار را "جنگ بین جنگ‌ها" می‌نامند که به گفته آنها هدف از آن بازدارندگی در برابر ایران و تضعیف توانایی تهران در هدف قرار دادن اسرائیل در صورت وقوع یک جنگ آشکار بین این دو دشمن منطقه‌ای است. 

تحلیلگران نظامی می‌گویند، کارزار حملات هوایی اسرائیل در سوریه مانعی در برابر جاه طلبی‌های نظامی ایران بوده است اما همچنین موجب شده است این نزاع به عرصه‌های دیگر کشیده شود به طوری که دو طرف اکنون در دریا، در ایران، و در آسمان اسرائیل با هم می‌جنگند. 

ژنرال آمیکام نورکین که معمار این کارزار بود و هفته گذشته از سمت فرماندهی نیروی هوایی اسرائیل بازنشسته شد، گفت "این (کارزار) موفقیت ۱۰۰ درصدی نیست. اما بدون عملیات ما، ممکن بود اوضاع در اینجا بسیار بدتر باشد."

از جمله اهدافی که اسرائیل آنها را مورد اصابت قرار داده است، عبارتند از: سامانه های دفاع هوایی ساخت روسیه، پایگاه‌های پهپادی تحت کنترل مستشاران نظامی ایرانی، و (محموله‌های) سامانه‌های موشک‌های نقطه زن که برای مبارزان حزب الله در لبنان ارسال می‌شد.

کارزار اسرائیل با تمرکز دقیق در سوریه بر محموله های تسلیحاتی ایران که برای مبارزان حزب الله در لبنان ارسال می‌شد، شروع شد. با گذشت زمان، دامنه این کارزار گسترش یافت و جنگجویان تحت حمایت ایران در سوریه را هدف قرار داد و سپس حمله مستقیم به مواضع نظامی ایران در سوریه را آغاز کرد.  

تحلیلگران نظامی می‌گویند، ایران نفوذ فراگیری در سوریه دارد و اعمال نفوذ بر حاکمیت این کشور را حفظ کرده است و همچنان سامانه‌های موشکی پیشرفته‌ای در اختیار حزب‌الله قرار می‌دهد که قادرند اسرائیل را با دقت زیادی هدف قرار دهند.

مقامات ایران و سوریه کارآیی این عملیات هوایی (اسرائیل) را رد کرده‌اند.

یک مقام ایرانی نزدیک به نهادهای امنیتی این کشور گفت "از ۲۰ یا ۲۵ حمله معمولا فقط دو مورد از آنها به هدف اصابت می‌کنند و سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران به همان شکل به حملات اسرائیل پاسخ می‌دهد. "

وی گفت "سپاه یک خط قرمز دارد. اگر حمله کنید، ما تلافی می‌کنیم، چشم در برابر چشم."

یک مشاور دولت سوریه گفت حملات اسرائیل لطمه چشمگیری به نفوذ نظامی ایران در سوریه وارد نکرده است. وی گفت ایرانیان "در حال تحکیم بخشیدن به نفوذ خود" در سراسر کشور هستند. تضعیف موقعیت آنها بسیار دشوار است."

ژنرال نورکین و دیگر مقامات نظامی اسرائیل در چند مصاحبه با وال استریت ژورنال مفصل‌ترین جزییات را تا امروز درباره راهبرد ضد ایرانی خود ارائه داده‌اند. 

ژنرال نورکین در مقر ارتش اسرائیل در تل آویو یک نقشه سوریه را نشان داد که با صدها نقطه نارنجی رنگ کوچک علامت گذاری شده بود که به گفته وی، هر یک از آنها نشان یک حمله اسرائیل ضد (اهداف) ایران و متحدانش است. بخش‌هایی از (نقشه) سوریه بطور کامل با این نشان‌های نارنجی پوشیده شده بود. 

ژنرال نورکین گفت "وقتی به این سمت منصوب شدم هرگز فکر نمی‌کردم چنین عملکردی داشته باشیم. "

کارزار اسرائیل ضد ایران در سوریه – که مدتها از اسرار آشکار بوده است – به موضوع مباحثات علنی در اسرائیل در بحبوحه تهاجم روسیه به اوکراین تبدیل شده است. اسرائیل با مسکو که حامی اصلی دیگر دولت سوریه است، در این خصوص به تفاهم رسیده که روسیه مانع حملات هوایی اسرائیل در سوریه نشود.  

این موضوع در حمایت محدود اسرائیل از اوکراین در پی تهاجم روسیه نقش داشته است.

سالها بود اسرائیل از اذعان به اکثر حملات در سوریه خودداری می‌کرد. در سال ۲۰۱۸، سران اسرائیل برای اولین بار تایید کردند که عملیات وسیعی را اجرا کرده بودند و گفتند اسرائیل ۲۰۰ حمله هوایی در سوریه ظرف ۱۸ ماه انجام داده بود. 

در سال ۲۰۱۸، اسرائیل گفت پس از ساقط شدن یک پهپاد ایرانی که وارد حریم هوایی اسرائیل شده بود، آشیانه پهپادهای ایران را در یک پایگاه نظامی سوریه هدف قرار داد. سال بعد، اسرائیل گفت انبار تسلیحاتی ایران را در دمشق هدف قرار داد.

سال گذشته، سوریه ارتش اسرائیل را به انجام دادن حملاتی متهم کرد که منجر به کشته شدن ۵۷ سرباز سوری و جنگجویان طرفدار ایران شد. ماه گذشته، ایران ارتش اسرائیل را متهم به انجام دادن حمله‌ای به سوریه کرد که بر اثر آن دو افسر سپاه پاسداران ایران کشته شدند و ایران در عوض قول داد تلافی کند. 

ژنرال بازنشسته عساف اوریون که زمانی بر برنامه ریزی های ارتش اسرائیل نظارت داشت، گفت کارزار اسرائیل تاثیر بازدارنده بر توانایی ایران در انجام دادن حملات تلافی جویانه ضد اسرائیل داشته است. اما این راهبرد خطرات دیگری برای اسرائیل ایجاد کرده است. 

وی گفت "با چند حمله متقابل مستقیم و آشکار بین اسرائیل و ایران – در دریا و حملات پهپادی و موشکی – خطر تشدید تنش هم افزایش می‌یابد."

سال گذشته، ارتش اسرائیل گفت ایران پهپادهای حامل تسلیحات سبک را از پایگاه‌های نظامی خود برای جنگجویان فلسطینی در کرانه باختری و نوار غزه ارسال کرد، و عدول از این راهبرد معمول آن بود که نیروهای نیابتی خود را در کشورهای همسایه، اسرائیل هدف قرار دهند. اسرائیل به مدت ۱۴ ماه جزییات این موضوع را فاش نکرد، که نشانه‌ای از حساسیت بالای جنگ در سایه برای سران منطقه است. 

به گفته منابع آشنا با این کارزار پنهان، اسرائیل همچنین از پهپادهای کوچک کوادکوپتر برای انجام حملاتی در داخل ایران استفاده کرده است.

ارتش اسرائیل به وال استریت ژورنال امکان دسترسی به بقایای سه پهپاد ایرانی را که مقامات می‌گفتند اسرائیل آنها را ساقط کرده بود، فراهم ساخت. کارشناسان ارتش اسرائیل تخمین می‌زنند بزرگترین پهپاد آنها با گستره / طول دو بال ۲۳ فوت می‌تواند بیش از ۱۲۰۰ مایل پرواز کند.

به گفته ارتش اسرائیل، یک خلبان اسرائیلی سال گذشته حین پرواز با جنگنده پیشرفته اف -۳۵ آن پهپاد را ساقط کرد. آن پهپاد یکی از دو پهپادی بود که از ایران در فاصله بیش از هزار مایلی مرز اسرائیل، به پرواز در آمده بود. 

در یک تجزیه و تحلیل شرکت مشورتی خصوصی "رد سیکس سولوشنز" برای وال استریت ژونال این نتیجه حاصل شده است که آن پهپاد از نوع ایرانی پهپاد آر کیو- ۱۷۰ سنتینل آمریکایی بود که ایران در سال ۲۰۱۱ آن را به زمین نشاند.

طبق نتیجه این تحلیل، موتور پهپاد ساقط شده دوم از نوع یک موتور ساخت چین بود که به کرات توسط جنگجویان در یمن، عراق  و سوریه استفاده می‌شود و آمریکا می‌گوید ایران تامین کننده آنهاست. 

به گفته این شرکت مشورتی، از پهپاد مشابهی موسوم به "صماد" در حمله به پایگاه آمریکا در اربیل عراق در آوریل گذشته استفاده شده بود.

تهدید پهپادی ایران به یک نگرانی عمده برای سران اسرائیل تبدیل شده است که نوامبر گذشته بطور علنی تصاویر ماهواره ای را از پایگاه های پهپادی ایران منتشر کردند و به تهران هشدار دادند که اسرائیل توسعه این برنامه را تحمل نخواهد کرد. 

بنی گانتس، وزیر دفاع (جنگ) اسرائیل، در آن زمان گفت "گاهی استفاده از زور و نشان دادن نمونه‌ای از آن می‌تواند مانع از لزوم توسل بیشتر به زور شود."

تصاویر ماهواره ای که در ماه فوریه منتشر شد، خسارات وارده به یک پایگاه پهپادی در استان کرمانشاه در غرب ایران را فاش ساخت. آن پایگاه به گزارش روزنامه هاآرتص اسرائیل، هدف حمله پهپادی اسرائیل قرار گرفته بود.

چهار هفته بعد، ایران یک مجتمع را در اربیل عراق هدف موجی از حملات موشکی قرار داد که به گفته تهران، جاسوس‌های اسرائیل از آنجا برای حمله به فعالیت‌های پهپادی استفاده کردند.

مقامات عراقی با رد اتهامات ایران آن را منحرف کننده خواندند اما آن حمله حامل یک پیام آشکار برای اسرائیل بود و خطرات این نزاع در حال تشدید را برجسته ساخت.

به گزارش وال استریت ژورنال، این جنگ رو به تشدید در حال گسترش به دریاست که در آنجا تیم های مخفی اسرائیل به کشتی‌های حامل نفت ایران حمله کرده‌اند، که حملات مشابهی را از سوی ایران به انواع کشتی‌ها در دریای عمان در پی داشته است. 

به گفته منابع آگاه، اسرائیل همچنین در سال‌های اخیر حملاتی را علیه برنامه‌های هسته‌ای و نظامی ایران انجام داده است. ایران دولت اسرائیل را به کشتن یکی از دانشمندان هسته‌ای ارشد خود در سال ۲۰۲۰ و حمله به برنامه هسته‌ای زیرزمینی آن در نطنز در سال ۲۰۲۱ متهم کرد.