۰ نفر

بیانیه رییس‌جمهوری آمریکا؛

بایدن از تعلیق عضویت روسیه در شورای حقوق بشر استقبال کرد

۱۹ فروردین ۱۴۰۱، ۹:۵۹
کد خبر: 626205
بایدن از تعلیق عضویت روسیه در شورای حقوق بشر  استقبال کرد

جو بایدن رییس‌جمهوری آمریکا با انتشار بیانیه‌ای از رای مجمع عمومی سازمان ملل متحد برای تعلیق عضویت روسیه در شورای حقوق بشر استقبال کرد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، در بیانیه بایدن که پنج شنبه شب منتشر شد، آمده است: رای قاطع امروز در مجمع عمومی سازمان ملل برای اخراج روسیه از شورای حقوق بشر را تحسین می‌کنم.

رییس جمهوری آمریکا با اشاره به تحرکات آمریکا و متحدانش برای رای آوردن تعلیق عضویت روسیه در شورای حقوق بشر، همچنان مسکو را به ارتکاب به نقض فاحش و سیستماتیک حقوق بشر متهم کرد.

 بایدن ادعا کرد این رای  گام مهمی از سوی جامعه بین‌المللی برای نشان دادن این است که ولادیمیر پوتین چگونه روسیه را به کشوری مطرود در سطح بین‌المللی تبدیل کرده است.

مجمع عمومی سازمان ملل متحد با ۹۳ رای موافق، ۲۴ رای مخالف و ۵۸ رای ممتنع، عضویت روسیه را در شورای حقوق بشر سازمان ملل تعلیق کرد.

شورای حقوق بشر سازمان ملل مستقر در ژنو که در سال ۲۰۰۶ تاسیس شده است، ۴۷ عضو دارد که از سوی مجمع عمومی سازمان ملل انتخاب می شوند که بدین ترتیب دارای ۴۶ عضو شد و عضویت روسیه که تا سال ۲۰۲۳ باید عضو این شورا می بود، تعلیق شد.

چنین اقدامی از سوی مجمع عمومی ۱۹۳ عضوی سازمان ملل، سابقه دارد و این مجمع در سال ۲۰۱۱ نیز عضویت لیبی را از شورای حقوق بشر تعلیق کرد.

سومین نشست فوق العاده مجمع عمومی سازمان ملل درباره جنگ اوکراین به درخواست آمریکا و متحدانش امروز پنجشنبه به وقت محلی برای تعلیق عضویت روسیه در شورای حقوق بشر برگزار شد.

در این رای گیری ۲۴ کشور از جمله الجزیره، بلاروس، کوبا، کره شمالی، ایران، قزاقستان، چین، روسیه، سوریه، ازبکستان، تاجیکستان و ویتنام در این رای گیری به تعلیق عضویت روسیه در شورای امنیت رای منفی دادند.

کشورهای غربی از آغاز جنگ اوکراین، روسیه را به ارتکاب جنایت جنگی متهم کرده اند و اکنون در پی واقعه "بوچا"، مسکو را متهم به انجام این واقعه با ابعاد مبهم و رمزآلودش می‌کنند و معتقدند این کشور به دلیل نقض حقوق بشر صلاحیت عضویت در شورای حقوق سازمان ملل را ندارد.

ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه روز ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت.

پوتین سه روز پس از آن، پنجشنبه ۵ اسفند نیز عملیاتی نظامی که آن را "عملیات ویژه" خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو- کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد. درگیری‌ها در اوکراین و واکنش‌ها به اقدام روسیه همچنان ادامه دارد.