۰ نفر

جروزالم پست بررسی کرد؛

ایران و چین به دنبال همکاری با یکدیگر هستند

۱۶ فروردین ۱۴۰۱، ۱۴:۰۰
کد خبر: 625456
ایران و چین به دنبال همکاری با یکدیگر هستند

روزنامه «جروزالم پست» نوشت: ایران خواهان گسترش همکاری با چین در زمینه نفت و گاز است و قصد دارد شریک قابل اعتماد انرژی این کشور باشد.

اقتصاد آنلاین - پرستو بهرامی‌راد؛ روزنامه جروزالم پست در یادداشت تازه خود به‌قلم «سث فرانتزمن» نوشت: بر اساس گزارش‌های رسانه‌ای ایران و چین، دو کشور در بیانیه‌ای بر تقویت «همکاری در زمینه ضد تروریسم» و امنیتی توافق کرده‌اند و به نظر می‌رسد که قصد آن‌ها آمریکا و غرب باشد.

این موضوع در جریان دیدار «وانگ یی» - وزیر خارجه و عضو شورای دولتی چین- و «حسین امیرعبداللهیان» -همتای ایرانی وی- در تونشی چین اتفاق افتاد.

به گزارش سی جی تی ان، سازمان رسانه‌‌ای دولتی چین، «وانگ گفت؛ دو کشور باید در برابر جنبش اسلامی ترکستان شرقی و دیگر نیروهای تروریست و افراطی هوشیار باشند که از آشوب به وجود آمده در افغانستان بهره‌برداری می‌کنند.»

موضوع قابل توجه همکاری چین و ایران در زمینه «ضد تروریسم» در حالی است که آمریکا سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را یک گروه تروریستی می‌داند و چین را متهم می‌کند که در برخوردش با اویغورها و گروه‌‌های عمدتاً مسلمان مرتکب نسل‌کشی می‌شود.

امیرعبداللهیان نیز عنوان کرد که «ایران خواهان گسترش همکاری با چین در زمینه نفت و گاز است و قصد دارد شریک قابل اعتماد انرژی این کشور باشد و به دنبال تقویت همکاری پیوسته و سه‌جانبه و مبادلات  آموزشی با چین است.»

به گفته سازمان رسانه‌‌ای دولتی چین، این کشور و ایران «در خصوص از سرگیری مذاکرات مربوط به برنامه جامع اقدام مشترک با یکدیگر تبادل نظر دارند.» این بدان معناست که چین برای حمایت از ایران در جریان مذاکرات با غرب به روسیه می‌پیوندد که پیامد آن برای ایران، تولید تسلیحات هسته‌ای است یا این که ایران با تهدید به تولید این تسلیحات از غرب باجگیری بکند.

ایران می‌خواهد دانشجویان بیشتری را برای تحصیل به چین بفرستد. این بخشی از محور بزرگ حکومت ایران برای تمرکز بر شرق و به خصوص چین است.

ایران گفته که تحریم‌های آمریکا و غرب غیر قانونی هستند و حالا چین، روسیه و ایران بر دور زدن تحریم‌ها تمرکز دارند، زیرا روسیه نیز به صورتی مشابه تحت تاثیر تحریم‌ها است.