۰ نفر

نماینده ویژه سازمان ملل در امور یمن خبر داد؛

آغاز آتش بس در یمن از روز شنبه به مدت دو ماه

۱۲ فروردین ۱۴۰۱، ۲۲:۲۳
کد خبر: 624577
آغاز آتش بس در یمن از روز شنبه به مدت دو ماه

هانس گراندبرگ نماینده ویژه سازمان ملل در امور یمن آغاز آتش بس در یمن از روز شنبه دوم آوریل را به مدت دو ماه اعلام کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، نماینده ویژه سازمان ملل در امور یمن روز جمعه به وقت محلی در بیانیه ای اعلام کرد می خواهم اعلام کنم که طرفهای درگیر به پیشنهاد سازمان ملل برای یک آتش بس دو ماهه که از فردا دوم آوریل در ساعت ۱۹ اجرایی می شود، پاسخ مثبت دادند.

در این بیانیه آمده است: طرفین پذیرفتند که تمامی عملیات نظامی  هوایی، زمینی و دریایی در داخل یمن و فراتر از مرزهای آن را متوقف کنند.  آنها همچنین برای ورود کشتی های سوخت به بنادر حدیده و  انجام پروازهای تجاری  در داخل و خارج از فرودگاه صنعا به مقصدهای از پیش تعیین شده در منطقه موافقت کردند. 

در بیانیه نماینده ویژه سازمان ملل در امور یمن آمده است طرفین همچنین موافقت کردند که تحت نظارت من برای باز کردن جاده ها در تعز و سایر استان های یمن دیدار کنند. آتش بس پس از مدت دو ماه با توافق طرفین می تواند تمدید شود.

نماینده ویژه سازمان ملل در امور یمن افزود هدف از این آتش بس دادن فرصت  به مردم یمن برای رهایی از خشونت، رنج و مهمتر از همه ایجاد امید برای پایان دادن به این درگیری است.

وی تصریح کرد  این توافق بدون حمایت های بین المللی و منطقه ای امکان پذیر نبود که من از آن سپاسگزارم.  برای اجرای موفقیت آمیز این آتش بس و حرکت به سمت مراحل بعدی، ضروری است که این

حمایت به شکلی پایدار و متمرکز ادامه یابد.

گراندبرگ ادامه داد در طول این دو ماه، قصد دارم با هدف دستیابی به آتش بس دائمی، رسیدگی به اقدامات فوری اقتصادی و بشردوستانه و از سرگیری روند سیاسی، همکاری خود را با طرف ها افزایش دهم.

وی تاکید کرد: من از طرفین می خواهم که به طور کامل به آتش بس و اصول آن پایبند باشند و به آن احترام بگذارند و تمام اقدامات لازم را برای اجرای فوری آن انجام دهند.

نماینده ویژه سازمان ملل در امور یمن اضافه کرد این آتش بس اولین گام است. همه زنان، مردان و کودکان یمنی در طول بیش از هفت سال جنگ متحمل رنج‌های بسیار شده‌اند، انتظاری جز پایان دادن به این جنگ ندارند.  طرفین نباید نتیجه ای کمتر از پایان جنگ بدست بیاورند.

عربستان سعودی از ششم فروردین ۹۴ در قالب ائتلافی از چند کشور عربی از جمله امارات و با کمک و چراغ سبز آمریکا، حملات گسترده‌ای را علیه یمن -فقیرترین کشور عربی- آغاز کرد تا به بهانه بازگرداندن «عبدربه منصور هادی» رییس جمهوری مستعفی و فراری این کشور به قدرت، به اهداف و زیادی خواهی‌های سیاسی خود جامه عمل بپوشاند.

نهادهای وابسته به سازمان ملل متحد از جمله بهداشت جهانی و یونیسف بارها هشدار داده‌اند که بر اثر ادامه حملات متجاوزان به یمن، مردم این کشور با قحطی و بروز یک فاجعه انسانی که در قرن گذشته بی‌سابقه است، روبه رو هستند.

بسیاری از کارشناسان تشدید حملات اخیر ائتلاف سعودی به یمن را ناشی از شکست این ائتلاف در تحقق اهداف خود در یمن می‌دانند. سازمان ملل متحد ادامه درگیری در یمن و محاصره غیرانسانی این کشور را دلیل بروز قحطی و فاجعه انسانی بی‌سابقه در یک قرن گذشته می داند.