۰ نفر

بلینکن:

واشنگتن پیشرفتی در مذاکرات میان روسیه و اوکراین ندیده است

۱۰ فروردین ۱۴۰۱، ۰:۰۰
کد خبر: 624082
واشنگتن پیشرفتی در مذاکرات میان روسیه و اوکراین ندیده است

آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا مدعی شد که واشنگتن نشانه‌ای از پیشرفت معنادار در مذاکرات میان روسیه و اوکراین ندیده است زیرا مسکو در این مذاکرات از خود جدیت نشان نداده است.

به گزارش سی ان ان، بلینکن در کنفرانس مطبوعاتی مشترک روز سه‌شنبه با ناصر بوریتا وزیر خارجه مراکش گفت: از یک سو اظهارات روسیه وجود دارد و از سوی دیگر عملکرد این کشور و ما بر عملکرد مسکو متمرکز شده‌ایم. 

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، بلینکن مدعی شد که اعلام روسیه برای کاهش خصومت‌ها در اطراف کی‌یف پایتخت اوکراین می‌تواند ابزاری برای فریب دادن اذهان عمومی باشد.

وزیر خارجه آمریکا از روسیه خواست که هم اکنون به تهاجم به اوکراین پایان دهد، تیراندازی را متوقف کرده و نیروهای خود را عقب بکشد و البته وارد مذاکره شود.

روسیه در پی مذاکرات روز سه‌شنبه میان هیات‌های نمایندگی این کشور و اوکراین در استانبول، اعلام کرد که قصد دارد فعالیت‌های نظامی نیروهای خود را در شمال اوکراین به میزان قابل ملاحظه‌ای کاهش دهد اما پنتاگون با رد این ادعا گفته که نشانه‌ای از عقب نشینی ندیده است. 

الکساندر فومین معاون وزارت دفاع روسیه گفت که کشورش تصمیم گرفته برای افزایش اعتماد متقابل و ایجاد شرایط لازم برای ادامه مذاکرات و دستیابی به هدف نهایی توافق و امضای توافقنامه؛ عملیات نظامی را در اطراف کی‌یف پایتخت اوکراین و چرنی هیف به شدت و در ابعاد گسترده کاهش دهد. 

اعضای هیات نمایندگی اوکراین گفته‌اند که در آخرین دور مذاکرات پیشنهاد کرده‌اند که کی‌یف در برابر دریافت تضمین‌های امنیتی از مسکو، موضع بی‌طرف در پیش گیرد که به معنی خودداری از پیوستن به پیمان‌های نظامی یا دادن پایگاه نظامی به کشورهای دیگر است. 

دور ششم مذاکرات بین هیات‌های مذاکره کننده روسیه و اوکراین با حضور رجب طیب اردوغان در دفتر کار ریاست جمهوری «دولما باغچه» در منطقه «بشیکتاش» استانبول برگزار شد. 

تاکنون پنج دور مذکرات صلح بین کی‌یف و مسکو از زمان آغاز جنگ در پنجم اسفندماه به منظور برقراری آتش بس و رسیدن به توافقی بر سرخواسته‌های دو طرف برگزار شده است. سه دور اول مذاکرات در منطقه مرزی «گومل» بلاروس و اوکراین در تاریخ‌های ۹ اسفند (۲۸ فوریه)، ۱۲ اسفند (۳مارس)، ۱۶ اسفند (۷مارس) برگزار و ۲ دور بعدی نیز در ۲۳ اسفند ماه (۱۴مارس) به صورت مجازی و اول فروردین ۱۴۰۰ (۲۱مارس) برگزار شده بود. 

البته پیش از برگزاری دور چهارم مذاکرات بین هیات‌های مذاکره کننده، نشست دیپلماسی آنتالیا بین وزرای خارجه روسیه، اوکراین و ترکیه در مورخ ۱۰ مارس برابر با ۱۹ اسفند برگزار شده است.