۰ نفر

کشورهای عضو گروه هفت؛

پرداخت بهای گاز روسیه با روبل ممکن نیست

۸ فروردین ۱۴۰۱، ۱۸:۲۹
کد خبر: 623827
پرداخت بهای گاز روسیه با روبل ممکن نیست

وزیر اقتصاد آلمان گفت: کشورهای عضو "گروه هفت" (G۷) اعلام کردند که درخواست روسیه برای پرداخت بهای گاز این کشور به روبل غیرقابل قبول است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، رابرت هابک روز دوشنبه پس از یک نشست مجازی با مهمتایان خود در گروه هفت اضافه کرد: همه وزرای این گروه توافق کردند که این نقض یک جانبه و آشکار قراردادهای موجود است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، گروه هفت شامل کشورهای صنعتی آلمان، فرانسه، ایتالیا، ژاپن، بریتانیا، آمریکا و کانادا است.

وزیر اقتصاد آلمان افزود: این بدان معنی است که پرداخت به روبل قابل قبول نیست.

وی با بیان اینکه این درخواست نشان می هد که ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه پشت به دیوار است، گفت: من فکر می‌کنم این درخواست باید به عنوان پشتیبان پوتین به دیوار تعبیر شود.

پیشتر برونو لو مر وزیر اقتصاد فرانسه یادآوری کرده بود که استقلال [به واردات گاز روسیه] در همه کشورهای اروپایی به هیچ وجه یکسان نیست؛ فرانسه ۲۰ درصد به تامین گاز روسیه وابسته است، میانگین اروپا ۴۰ درصد و آلمان ۵۵ درصد و برخی از کشورها همچون فنلاند ۱۰۰ درصد وابسته هستند.

گذرنامه طلایی روس‌ها زیر تیغ اتحادیه اروپا

کمیسیون اروپا روز دوشنبه توصیه کرد که کشورهای عضو این اتحادیه که به شهروندان روس یا بلاروس مشمول تحریم‌های جنگ اوکراین "گذرنامه طلایی" اعطا کرده بودند، این امتیاز را پس بگیرند.

بر اساس گزارش روز دوشنبه روزنامه فرانسوی لو فیگارو، سه کشور اتحادیه اروپا شامل بلغارستان، قبرس و مالت، سال‌ها است که درآمد قابل توجهی از اعطای تابعیت کشور خود به خارجی‌ها در ازای سرمایه‌گذاری به دست آورده‌اند.

اتحادیه اروپا تاکید کرد: برخی از اتباع روسیه یا بلاروس که مشمول تحریم‌ها هستند یا به طور قابل توجهی از جنگ در اوکراین حمایت می‌کنند، ممکن است در چارچوب امتیازات گذرنامه‌های طلایی تابعیت اتحادیه اروپا یا دسترسی ممتاز به اتحادیه از جمله سفر رایگان در فضای خارج از فضای شنگن را کسب کرده باشند.

کمیسیون اروپا تاکید کرده است که نمی‌داند چه تعداد از کسانی که تحریم شده‌اند به طور بالقوه دارای گذرنامه طلایی هستند.

به دنبال حمله بامداد پنجشنبه (پنجم اسفند ۱۴۰۰) نیروهای روسیه به اوکراین، سیل واکنش‌های جهانی به این رویداد همچنان ادامه دارد و فشارهای دیپلماتیک و تهدیدها و تحریم‌های بین‌المللی علیه روسیه همچنان در حال افزایش است.