۰ نفر

ند پرایس ادعای لاوروف را تکذیب کرد؛

آمریکا: تضمینی برای روسیه در کار نیست

۲۵ اسفند ۱۴۰۰، ۱۶:۳۰
کد خبر: 621289
آمریکا: تضمینی برای روسیه در کار نیست

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه روز سه شنبه اعلام کرد مسکو از واشنگتن بابت همکاری با تهران تضمین های کتبی دریافت کرده که تحریم های مربوط به جنگ با اوکراین از این همکاری جلوگیری نکند. این در حالی است که آمریکا پیش از این گفته بود در صورت زیاده خواهی روسیه، آنها ممکن است از توافق برجام کنار گذاشته شوند.

اقتصادآنلاین - موسی حسن‌وند؛ لاوروف روز سه شنبه در کنفرانس خبری همراه با امیرعبداللهیان گفت: «تضمین‌هایی از آمریکا دریافت کردیم که تحریم‌ها علیه روسیه بر روابط با ایران تأثیری نخواهد گذاشت و در صورتی که نفت ایران پس از احیای برجام وارد بازار شود، اوپک پلاس باید همه مسائل مربوط به سهمیه بندی‌های مجدد را حل و فصل کند.»

اما امروز ند پرایس سخنگوی وزارت امور خارجه گفته دولت آمریکا هیچگاه قصد نداشته فعالیت‌های روسیه در ایران در چارچوب برجام را تحریم کند، اما ورای موضع همیشگی خود هم به مسکو تضمینی نداده است. 

او درباره اظهارات لاوروف مبنی بر دریافت "تضمین کتبی" ایالات متحده گفت: «من به روس‌ها اجازه می‌دهم که از طرف خودشان صحبت کنند، اما این ممکن است بازتابی از این واقعیت باشد که ما مسلما مشارکت روسیه را در پروژه‌های هسته‌ای که بخشی از ازسرگیری اجرای کامل برجام هستند، تحریم نمی‌کنیم.»

چیزی تکذیب نشده

در واقع ند پرایس حرف‌های لاوروف را تکذیب نکرد، بلکه به اصلاح آن پرداخت. صحبت‌های لاوروف که روز سه شنبه در کنفرانس خبری مطرح شد، به شکل مبهمی به "روابط با ایران" اشاره و صحبت‌های قبلی خود را نقض می‌کرد. 

لاوروف هفته گذشته در اظهاراتی بحث‌برانگیز گفته بود: «تضمینی می‌خواهیم که تحریم‌ها به هیچ وجه "روابط تجاری-اقتصادی و سرمایه‌گذاری" مقرر در برجام را تحت تاثیر قرار نمی‌دهد. ما خواستار تضمینی کتبی شده‌ایم که روند فعلی آغاز شده توسط آمریکا به حق ما برای "تجارت، همکاری اقتصادی و سرمایه‌گذاری و همکاری نظامی-فنی آزاد و کامل" با ایران آسیبی وارد نکند.» 

حالا اما لاوروف بدون اینکه به نوع رابطه با ایران اشاره کند، گفته از آمریکا برای روابط تضمین گرفته‌ایم. ند پرایس هم در پاسخ گفته: «ما نمی‌توانیم و نمی‌خواهیم، و تضمین‌هایی فراتر از آن به روسیه نداده‌ایم.»

یک روز پیش هم سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفته بود: «پیشرفت مذاکرات به تصمیم‌های روسیه و ایران بستگی دارد و تحریم‌ روسیه به خاطر جنگ اوکراین به مذاکرات برجام ارتباطی نداد.» 

با این حال، مقامات غربی گفته‌اند مطمئن نیستند که آیا روسیه به تضمین‌هایی که می‌تواند پروژه‌های هسته‌ای را براساس توافق ۲۰۱۵ انجام دهد راضی است یا اینکه خواهان همان "تجارت، همکاری اقتصادی و سرمایه‌گذاری و همکاری نظامی-فنی آزاد و کامل" با ایران است؟

روسیه به دنبال دور زدن تحریم

لاوروف در کنفرانس خبری دیروز هم آمریکا را متهم به اخلال‌گری در رسیدن به توافق دانست. وی همچنین این موضوع را رد کرد که روسیه مانعی برای احیای توافقنامه ۲۰۱۵ بوده است: «من شنیده‌ام که چگونه آمریکایی‌ها هر روز سعی کرده‌اند ما را به تاخیر در توافق متهم کنند. این دروغ است. این توافق در چند پایتخت نهایی نشده است که مسکو یکی از آنها نیست.»

البته برخی منابع گفته بودند که ممکن است روسیه در نظر داشته باشد پس از لغو تحریم‌های آمریکا علیه ایران، از این رابطه برای دور زدن تحریم‌های جدید غرب علیه آن کشور استفاده کند. 

یک مقام آمریکایی به خبرنگاران گفته این کشور برای احیای کامل برجام همچنان با روسیه در تماس است و مشارکت روسیه در پروژه‌های هسته‌ای برجام را تحریم نمی‌کند. هر چند به روسیه اجازه نخواهد داد که "از این توافق به عنوان دریچه‌ای برای فرار از تحریم‌های مرتبط با اوکراین استفاده کند."

آمریکا و روسیه علیه هسته‌ای شدن ایران

به هر شکل شاید روسیه تضمینی از آمریکا بابت همه خواسته‌هایش نگرفته باشد، و آمریکا از تحریم‌هایش علیه روسیه چیزی کم نکند، اما به نظر می‌رسد علیرغم اختلافات عمیق در مسائل مختلف، هر دو کشور روی این موضوع توافق دارند که بحران اوکراین مساله‌ای جدا از توافق هسته‌ای است.

یعنی همانطور که روسیه و چین روی تعلیق تحریم‌های ایران حساب کرده‌اند، آمریکا هم روی نظارت بر اورانیوم ذخیره شده ایران حساب کرده است. توافقی که هر دو کشور برای جلوگیری از هسته‌ای شدن ایران به خوبی در حال اجرای آن هستند.