۰ نفر

در غیاب عربستان و امارات؛

قطر شریک اصلی خارج از ناتوی آمریکا معرفی شد

۲۰ اسفند ۱۴۰۰، ۱۳:۱۲
کد خبر: 619417
قطر شریک اصلی خارج از ناتوی آمریکا معرفی شد

رییس‌جمهور آمریکا در فرمانی به وزارت امور خارجه این کشور اعلام کرد قطر متحد و هم پیمان اصلی واشنگتن در خارج از پیمان ناتو است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران، جو بایدن، رییس‌جمهور آمریکا، بعد از ظهر پنج‌شنبه، هفته‌ها پس از وعده‌ای که در اواخر ژانویه به شیخ تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر در کاخ سفید داده بود، بیانیه‌ای رسمی صادر کرد و قطر را متحد اصلی غیر ناتوی واشنگتن اعلام کرد.

معرفی قطر به عنوان متحد اصلی غیر ناتوی آمریکا، اقدامی است که شراکت بین دوحه و واشنگتن را ارتقا می‌دهد و به این کشور خلیج فارس امتیازات اقتصادی و نظامی ویژه آمریکا را می‌دهد.

رییس جمهور آمریکا در این فرمان که کاخ سفید آن را بامداد امروز (جمعه) در وبسایت خود منتشر کرد، خاطر نشان ساخت که چنین تصمیمی را با استناد به اختیارات خود در چارچوب قانون اساسی و دیگر قوانین این کشور و بر اساس ماده ۵۱۷ قانون کمک خارجی سال ۱۹۶۱ میلادی اتخاذ کرده است.

قطر در حال حاضر سومین کشور در منطقه خلیج فارس پس از کویت و بحرین است که به متحد اصلی آمریکا در خارج از ناتو تبدیل شده است. تونس، مغرب و اردن نیز از دیگر هم پیمانان واشنگتن در خارج از ناتو هستند.

آمریکا و قطر سال‌ها است که روابط نزدیکی دارند و در تعدادی از موضوعات از جمله تخلیه پناهجویان افغان پس از تسلط طالبان بر افغانستان در ماه اوت، همکاری می‌کنند.

بیانیه روز پنجشنبه در بحبوحه نگرانی جهانی درباره عرضه انرژی و افزایش قیمت سوخت ناشی از عملیات نظامی روسیه در اوکراین منتشر شد.