۰ نفر

لوکاشنکو: عملیات نظامی در اوکراین نداریم

۱۰ اسفند ۱۴۰۰، ۱۵:۰۶
کد خبر: 616470
لوکاشنکو: عملیات نظامی در اوکراین نداریم

رییس جمهوری بلاروس با اشاره به ریشه اصلی بحران در اوکراین، گفت: مینسک هیچ مشارکتی در عملیات نظامی روسیه در اوکراین نداشته و نخواهد داشت، فقط نقش جلوگیری از حمله احتمالی به نظامیان روس را دارد و امنیت مرزهای غربی بلاروس هم تقویت شده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تسنیم، الکساندر لوکاشنکو، رییس جمهوری بلاروس امروز، سه شنبه در نشست اضطراری با اعضای شورای امنیت این کشور اعلام کرد که مینسک قصد ندارد در عملیات ویژه روسیه در اوکراین شرکت کند. به گفته وی، نظامیان بلاروس هیچ مشارکتی در درگیری‌ها نداشته و ندارند و وی می تواند این مسئله را به هر کسی که لازم باشد ثابت کند.

لوکاشنکو گفت: «علاوه بر این، رهبری روسیه هرگز این موضوع - مشارکت در درگیری‌های مسلحانه- را با ما مطرح نکرده است. ما در آینده نیز در این عملیات ویژه در اوکراین شرکت نخواهیم کرد. اصلاً چنین نیازی وجود ندارد. ما تنها تامین امنیت مرزهای ملی خود را برای جلوگیری از نفوذ رادیکال‌ها و سلاح به کشور تقویت کرده‌ایم.»

به گزارش خبرگزاری «نووستی»، رییس جمهوری بلاروس همچنین یادآور شد، سامانه‌های پدافند هوایی این کشور در حالت آماده‌باش کامل هستند تا از هر گونه حمله احتمالی به نیروهای روسی از پشت سر جلوگیری شود. وی گفت: «وزیر دفاع از آمادگی برای پوشش مرزهای غربی کشور با پنج گردان دیگر به من خبر داده است. ما نمی توانیم دست روی دست بگذاریم. ما دائما منتظر تحریکاتی از سوی شرکای غربی، چه در سیاست، چه در اقتصاد و چه در حوزه نظامی هستیم و باید آماده اقدامات تحریک آمیز احتمالی باشیم.»

لوکاشنکو گفت که علت مناقشه در اوکراین، تلاش نیروهای ملی گرای تندرو برای اوکراینی سازی سریع این کشور است ، آنهم با استفاده از ابزارهای تبلیغاتی نازی‌ها و در پس زمینه تخریب فرهنگ مرسوم روسی در میان مردم اوکراین و بخصوص در مناطقی که روس‌ها در آن ساکن هستند.

رییس جمهوری بلاروس همچنین ابراز امیدواری کرد که درگیری‌های کنونی در اوکراین به یک جنگ جهانی تبدیل نشود.

الکساندر لوکاشنکو با اشاره به اینکه نتایج مذاکرات دیروز بین روسیه و اوکراین در خاک بلاروس باعث ایجاد خوش بینی محتاطانه‌ای شده است، تاکید کرد که مینسک هر کاری از دستش برآید انجام می دهد تا به طرفین درگیر در اوکراین کمک کند که زمینه های مشترک پیدا کرده و خونریزی را متوقف کنند.