۰ نفر

اوکراین مذاکره در بلاروس را پذیرفت

۸ اسفند ۱۴۰۰، ۱۵:۲۳
کد خبر: 615927
اوکراین مذاکره در بلاروس را پذیرفت

«ولادیمیر مدینسکی» دستیار رییس‌جمهور روسیه و رییس هیات روسی گفت که هیات اوکراینی برای مذاکره عازم «گومل» در بلاروس شده است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از فارس، دستیار پوتین اعلام کرد هیات اوکراینی برای مذاکره با روسیه عازم منطقه «گومل» در بلاروس شد.

طبق گزارش خبرگزاری «اسپوتنیک»، این خبر تنها دقایقی پس از پایان مهلت تعیین شده از سوی هیات روسی برای آغاز مذاکرات با اوکراین اعلام شده است. «ولادیمیر مدینسکی» دستیار رییس‌جمهور روسیه و رییس هییت روسی پذیرش مذاکره از سوی اوکراین پس از این که ابتدا آن را رد کرده بود، و اعزام هیات از سوی این کشور را تایید کرد. 

خبرگزاری «تاس» روسیه هم گزارش داد یک سیاستمدار بلاروسی گفت هیات اوکراینی برای گفت‌وگو با روسیه عازم گومل شد. 

پیش‌تر خبرگزاری اسپوتنیک گزارش کرد رییس هیات مذاکره‌کننده روسیه که امروز برای گفت‌وگو با اوکراین وارد بلاروس شده‌‌اند، گفت: «تا ساعت ۱۵:۰۰ وقت محلی (۱۵:۳۰ به وقت تهران) منتظر پاسخ طرف اوکراینی خواهیم بود». رییس هیات مذاکره‌کننده روسیه گفته بود در صورت امتناع اوکراین از مذاکره و هرگونه بهانه جدید، تمام مسیولیت رخدادها برعهده دولت فعلی اوکراین خواهد بود.

پسکوف ساعاتی پیش اعلام کرد هیات روس با حضور نمایندگانی از وزارتخانه‌های خارجه، دفاع و دیگر وزارتخانه‌های این کشور برای مذاکره با طرف اوکراینی وارد بلاروس شده است. سخنگوی کرملین در این خصوص گفت: مطابق با توافقات حاصله، یک هیات روس متشکل از نمایندگان وزارت امور خارجه، وزارت دفاع و دیگر ادارات از جمله دفتر ریاست‌جمهوری برای مذاکره با اوکراینی‌ها وارد بلاروس شدند. ما آماده شروع این مذاکرات در گومل هستیم.

«ولودیمیر زلنسکی» رییس‌جمهور اوکراین در واکنش خطاب به بلاروسی‌ها در حالی که اعلام کرد خواهان صلح و مذاکره با روسیه است و آرزو دارد کشورش دوباره امن شود، انجام مذاکره در بلاروس را رد کرد و گفت شهرهای دیگر می‌تواند محلی برای مذاکرات باشد اما بلاروس نمی‌تواند محل مذاکرات درباره اوکراین باشد.

وی در این خصوص گفت که از پیشنهاد آغاز مذاکرات در بلاروس آگاه است و ادامه داد که اگر بلاروس یک طرف خصومت‌ها نبود و موضع خصمانه اتخاذ نمی‌کرد، کی‌یف با برگزاری مذاکرات در بلاروس موافقت می‌کرد. زلنسکی همچنین در خصوص مکان احتمالی مذاکرات با نمایندگان روسیه گفت: «ما می‌توانیم با مسکو در هر شهر دیگری مانند بوداپست، ورشو یا استانبول مذاکره کنیم». وی سپس ابراز امیدواری کرد که بلاروس مستقل از روسیه تصمیم‌گیری کند و گفت: امیدواریم که بلاروس همان کشور امنی که می‌شناسیم باشد و مستقل از روسیه تصمیم‌گیری کند.

پسکوف در ارتباط با امتناع اوکراین از مذاکره با روسیه در بلاروس گفت طرف اوکراینی بود که شهر گومل بلاروس را به عنوان محل مذاکرات انتخاب کرد.  سخنگوی کرملین همچنین در بیانیه‌ای اعلام کرد که مسکو به کی‌یف هشدار داده، عملیات نظامی روسیه در طول هر گونه مذاکرات احتمالی متوقف نخواهد شد. 

صبح پنجشنبه بود که ولادیمیر پوتین در پاسخ به درخواست کمک نظامی سران منطقه جدایی‌طلب شرق اوکراین، دستور عملیات ویژه در منطقه دنباس را صادر کرد. بعد از آن، جنگنده‌ها، توپخانه‌ها و سامانه‌های موشکی ارتش روسیه، مواضع نظامی مختلفی از شرق تا غرب و شمال تا جنوب اوکراین را هدف قرار دادند.